Kun on kyse metrohankkeesta, 100-200 miljoonan kokoisia väitteitä ei tarvitse perustella mitenkään. Myöskään sellaista ei tarvitse selvittää, miksi Kivenlahden jatko pitää saada nimenomaan tunneliin, taistelemaan saunakaverien omistamien louhintakoneiden kapasiteetista.
Myöskään H/K-laskelmia ei tarvitse käyttää, jos ne ovat alle 1. Ne voidaan "jättää päivittämättä", paitsi että valtionosuuden hakemisessa on parempi muoto "jättää kertomatta".
Espoon vastauksia valtuustokeskustelun pohjaksi: "H/K-suhde soveltuu huonosti metrohankkeeseen, jossa tärkeimmät hyödyt eivät liity liikenteen kustannuksiin vaan kaupunkirakenteen ja ilmastovaikutusten tuomiin hyötyihin. H/K suhde ei anna oikeaa kuvaan tämänkaltaisen hankkeen vaikutuksista. Tämän vuoksi H/K laskelmia ei ole päivitetty."
http://helsinginmetro.wordpress.com/2014/02/23/ministerion-kysymykset-nain-espoo-vastaa/
Tosin sitten, jos H/K sattuu olemaan mieluisa, se onkin relevantti mittaustapa: "On ilmeistä, että tarkentuneilla maakäyttötiedoilla suhde noussee yli yhden."
Nyt on vaarana myös "kaupunkirakenteen hajautuminen", jos Etelä-Espoon jo nykyisin tiiviille alueille ei rakenneta metroa. Espoossahan siis ei ilmeisestikään ole hajautunutta kaupunkirakennetta, vaan se syntyy vasta, jos Kivenlahden osuus jää toteuttamatta. "Kaupunkirakenne hajaantuu ja tuottaa epäedullisia vaikutuksia koko seudulle hajaantuvana kaupunkirakenteen ja sen mukanaan tuomina epäedullisina ilmastovaikutuksina."
"Ilmastovaikutuksetkin" ovat siis metron voittokulun puolella. Niiden täytyy olla huimia, kun bussiliikenne pysynee varsin lähellä nykyistä volyymiään, ja autoilu Länsiväylällä kasvaa metron myötä.
---------- Viestit yhdistetty klo 11:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:19 ----------
Hesarin toisesta jutusta puolestaan saa käsityksen, että LVM:n Nyberg kannattaa ja kiirehtii Kivenlahden osuutta. Tämä vaikutelma on vähintäänkin hämmästyttävä ottaen huomioon ministeriön todellisen kannan ja äskettäiset toimet Espoon pimitysten selvittämiseksi.
"Länsimetron jatke Matinkylästä Kivenlahteen on tärkeä liikennehanke koko metropolialueelle, arvioi liikennepolitiikan yksikön päällikkö Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä (LVM).
Kyse on hänestä enemmästä kuin vain Espoon sisäisestä liikenteestä.
Siksi valtion rahoitusta ei Nybergin mukaan estäisi, vaikka länsimetron noin 800 miljoonan euron lisäpätkän kustannukset osoittautuisivat kalliimmiksi kuin metronjatkeesta sen lähiympäristölle koituva hyöty.
"Jatkeen hyöty–kustannus-suhde ei ole ratkaiseva, vaan katsomme kokonaisuutta. Se on koko metropolialueen seudullinen hanke, jossa on kyse asumisesta ja alueen kilpailukyvystä", Nyberg arvioi.
Ministeriö laskee paraikaa metronjatkeen hyötyjä, koska metrosta vastaavan Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen on myöntänyt, että jatkeen kulut ylittävät siitä saatavat hyödyt."
http://www.hs.fi/kaupunki/L%C3%A4nsimetron+jatke+hy%C3%B6dytt%C3%A4isi+koko+Helsingin+seutua/a1393280088665