Entäs jos pakotetaan liityntään vain Matinkylään asti ulottuvan metron vaikutusalueella olevat asukkaat. Kivenlahti ja sen lähialueet hoidettaisiin jatkossakin suorilla busseilla kaupunkiin.
Aivan. Loukon mukaan Kivenlahden metron operointi maksaa 12 M€/v (Espoon investointikulujen 26 M€/v lisäksi), ja Matinkylän länsipuolen liityntäliikenteen kustannukset vähenevät 8 M€/v. Kun Kivenlahden metro jätetään tekemättä, Matinkylän länsipuolen bussien ajaminen Kamppiin on siis varmasti halvempaa kuin operoida metroa ja maksaa rakentamisen kustannukset. Ja palvelu on parempi.
Kivenlahden metroa pitäisikin verrata muihin keinoihin parantaa joukkoliikenteen palvelua Matinkylän länsipuolella, kuten 339-DF juuri edellä totesi. Siksi meillä on YVA- ja SOVA-lait, joiden soveltamista Kivenlahden metroon Espoo ei halua ja onkin teettänyt jo ELY-keskuksella päätöksen, että YVAa ei tarvitse tehdä. Minun mielestäni SOVA-lain mukainen arviointi on siitä huolimatta tehtävä.
Kummemmitta vaikutusarvioinneitta on kuitenkin varsin selvä, että jos Espooseen rakennettaisiin 800 miljoonalla raitiotietä 5:den metroaseman sijaan, kaikki mittarit näyttäisivät parempia tuloksia. Joten on ymmärrettävää, ettei tällaisia vertailuita haluta tehdä. Ainakaan rehellisesti.
Mutta jos noudatetaan ministeri Kyllösen ilmaisemaa vaatimusta siitä, että Kivenlahden metroa koskevat samat säännöt kuin muitakin valtionrahoitusta hakevia liikennehankkeita, nämä vertailut pitää tehdä. Eikä se ole minusta kohtuuton vaatimus, kun ollaan pyytämässä rahaa 240 M€.
Mitä aikatauluun tulee,
vuoden 2006 Espoon metropäätös todellakin sisälsi ”ehdon” siitä, että jatko Kivenlahteen pitää tehdä sitten heti perään (ehto #5). Tosin sanamuoto on tulkinnanvarainen. Mutta mitä sitten, kun tämä ehto – kuten muutamat muutkaan – eivät täyty tai ole täyttyneet? Pysähtyykö metron rakentaminen, koska valtuuston päätös purkautuu täyttymättömän ehdon vuoksi?
Tilannehan on nyt niin, että Espoon kaupunki on itse sopinut HLJ- ja MAL-sopimukset ja valtiovalta päättänyt niiden mukaisesta liikennepoliittisesta selonteosta ja rahoitusohjelmasta. Näissä Kivenlahden metron harkinnan aika on ensi vuosikymmenellä. Tällä perusteella LVM lokakuussa Espoon tukianomuksen hylkäsi. Ja tämän aikataulun mukaan Espoolla on hyvin aikaa teettää kaikki selvitykset, joita rahan anominen edellyttää.
Antero