Minusta on perustavasti parempi että kaupunki on ruuhkaksi asti täynnä ihmisiä, kuin että liikenne toimii mutta kaupungissa ei ole mitään menemisen arvoista. Suomessa on ihan riittämiin noita ruuhkattomia kaupunkeja, Helsinki on vielä pelastettavissa.
Nyt en oikein ymmärä? autoruuhkat ovat epämiellyttävin asia mitä kaupungissa voi olla, ja ne syntyvät juuri siksi että joukkoliikenne toimii huonosti. Tarkoitit varman että haluat asua kaupungissa jossa on jalankulkijoita ja muuta vilskettä paljon, (eli naisia). Siitä olen samaa mieltä .
Valitettavasti kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. jotkut haluavat asua kaukana vilskeestä, mieluiten pientalossa, etenkin perheelliset sekä sellaiset jotka ovat esim muuttaneet maseudulta Helsinkiiin. Ja jos joukoliikenne on hidasta ja takkuavaa he kulkevat sitten autolle. Suomalaisen kantaväestön ongelma on yleensä se että erot arkikulttuurissa ovat niin erilaiset riippuen sitä mistä on lähtöisin ja liikkumiskulttuuri on osa arkikulttuuria. Paljasjalkainen stadilainen välttää autolla kulkemista mutta paljasjalkainen siilinjärveöäinen ei sitten muulla kuin autolla kulje.
Seudun toiselle puolelle menemistä pitäisi joka tapauksessa välttää, johon tunnin matka-aika on hyvä kannustin. Rakennetaan mielummin rehellistä kaupunkia jossa harva asia on omaa kaupunginosaa kauempana. Ihmisten päivittäin tarvitsema matkanteko vähenee, vaikka harvakseltaan joutuu käyttämään aikaa seudun toiselle puolelle menoon.
Minun mielestäni isot tiiviit satelliittilähiöt tyyliin Matinkylä, Leppävaara, Vuosaari, Tikkurila ja Malmi ym ovat ratkaisu siihen täällä pk-seudulla joka on maantieteellisesti nin laaja alue. Niistä ei tarvitse poistua viikkoon (jos oma työpaikkakin on siellä) mutta keskustaan on silti lyhyt matka ajallsesti. Ongelma on sitten siinä jos työpaika päättää muuttaa eri ilmansuuntan kuin missä itse asuu, jonnekin mootoritien varteen. Niin on käynyt mulle kerran mutta silloin olin vielä niin nuori ja päättäväinen että sain helposti vaihdettua duunin. Työnantajien asenteissa on paljon korjaamisen varaa. Isot johtajat kuvittelevat että kaikki haluavat kulkea autolla töihin koska he itse kulkevat, ja rakennuttavat konttorinsa sitten paikkoihon jonne on hyvät liikenneyhteydet vain autolla ja joukkoliikenteellä sitten huonot. Se on sitä bensafasismia tai audikiimaisuutta.
t. Rainer
---------- Viestit yhdistetty klo 11:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:05 ----------
Rainer sanoo ei kiitos metrolle sanoessaan ei kiitos alueelle, jonka laidasta laitaan kestää matkustaa yli tunnin.
Sillä suunnilleen sen verran se kestäisi metrolla Itäsalmesta Kivenlahteen.
Itäsalmeen tuskin tulee mitään metroa, mutta on matkakin aika pitkä maantieteellsiesti. Yritä ajaa autolla se matka aamuruuhkassa kehäykköstä tai kolmosta pitkin, niin yli tunti siihenkin menee.
Itse asuin 90-luvun lopulla Korsossa ja mulla oli n 45 minuutin työmatka Vallilaan junalla tai dösällä eli ihan siedetävä. Mutta sitten työpaikka päätti muuttaa Tapiolaan ja eikös matka olisi revennyt n 1 tunti 15 min kestäväksi. Matkan pullonkaula oli siirtymien rautatieasemalta Kampin bussiasemalle johon olis pitänyt varata vähintään 15 minuuttia. Sain onneksi työpaikkani vaihdettua ettei tarvinnut kärsiä surkiesta yheyksistä Vantaalta etelä-Espooseen. Jos silloin olisi ollut länsimetro olisi vaihto junasta metroon ollut paljon nopeampi kuin junasta bussiin ja matka olisi kestänyt pikkasen alle tunnin eli sietokyvyn rajoilla.
Mutta siitä lähtien aloin kirjoitella säännöllisesti Länsiväylän nettipalstaan ja haukkua pystyyn espoolaisia pättäjiä siitä että kieltäytyivät metron rakentamisesta Espooseen. En ole koskaan vaatinut että länsimetroa olisi pitönyt rakentaa Matinkylään tai kivenlahteen asti, mutta Otaniemeen ja Tapiolaan kyllä. Erilaisia vaihtoehtojahan oli ja mielestäni Espoo olis päässyt helpoimmalla jos metro olisi rakennettu vain Tapiolaan asti, ja yhteydet kauemmas länteen olisi hoidettu busseilla joille olisi rakennettu iso liityntäterminaali Keilaniemeen jossa vaihto bussin ja metron välillä olisi voitu järjestää samassa tasossa. Tai sitten niin että metron sijaan olisi rakennettu kombi-typpinen pikaraitiotoe jonka vaunut olisivat voineet ajaa Helsingin nykyisessä metrossa.
Itse en voinut siihen aikaan osallistua Espoon politiikkaan muulla tavoin kuin median kautta koska asuin Vantaalla silloin mutta jonkinlaine vaikutus minun ja muiden metromyönteisten pääkaupunkiseutulaisen kirojoitteluilla oli koska monet espoolaiset alkoivat itse 2000-luvulle tultaessa vaatia metroa Espooseen, viimeisissä mielipidemittauksissa ennen varsinaista metropäätöstä yli puolet. Jos jollakin hipsterillä matka pitenee Tapiolasta tai Matinkylästä Kamppiin metron takia nin se on sitten voi voi. Metro ei ole 1-suuntainen kuten nykyiset bussit joilla pääsee vain Kamppiin vaan 2-suuntainen ja kun se metro alkaa liikennöidä niin se alkaa näkyä autoliiikenteen vähenemisenä kehäykkösellä, kun itä-Helsingin ja pääradan varren joukkoliikenneyhteydet etelä-Espooseen lyhenevät n 15 minuutilla ja yksi ylimääräinen vaihto jää pois.
Ja tästä foorumista mun täytyy sanoa että onhan se mukava kun on niin kannustavia kanssakirjoittajia . Aiemmin oli monia muita metromyönteisiä mutta nyt taitaa olla vain Petteri ja pari piilomyönteistä jotka eivät uskalla sanoa rehellisesti mitä mieltä ovat. Itse kuljen päivittäiset työmatkani junalla ja bussilla mutta täällä tehdyn kyselyn mukaan monet ja varsinkin metroa vastustavat kulkevat autolla.
t. Rainer