- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Lautta tarjoaisi joka tapauksessa vaihtoehdon Herttoniemen kautta kulkemiselle, siihen asti kunnes silta on valmis. Heikkous on pitkä vuoroväli mutta jos vaihdot osuvat napppiin ja koti on lähellä lauttarantaa niin nopeampi yhteys se on.Ei voida, eikä siitä olisi mitään hyötyä, koska sillä konstilla matka-aika ei lyhene. Sinun kannattaisi kerrata asiasta tehdyt selvitykset eikä kirjoittaa jotain aivan muuta kuin miten asiat ovat.
Siellä voi elää autottomasti jos haluaa aivan kuten Töölössä. Molemmissa kaupunginosissa monella on kuitenkin auto. Ongelma uusissa asuinalueissa oli sitten kyse Jätkäsaaresta, Kalasatamasta tai vaikka kruunuvuorenrannasta on että joka asunnolla on määräysten mukaan oltava autopaikka omisti sitten asukas auton tai ei, ja koska autopaikan perustamiskustannukset leivotaan asuntojen myyntihintoihin, niin harva autoton muttaa sellaiseeen asuntoon. Se on sitten toine juttu ajaako aina sillä omistamallaan autolla vai käveleekö, pyöräileekö tai käyttääkö julkisia. Autoilua voisi yleensä rajoittaa keräämällä korkeampaa asukaspysäköintimaksua kantakaupungissa, vapauttamalla uudisrakennusket autopaikkanormeista sekä keräämällä ruuhkamaksuja tai km-pohjaista veroa. Nykyisissä olosuhteissa autoilu on liian halpaa.Voit käydä katsomassa kauppakeskus Kolumbuksella, miten Vuosaaressa eletään autottomasti.
Espoon "menestys" johtuu ensisijaisesti Teknillisestä korkeakoulusta ja toissijaisesti ns kultahammasrannikosta eli pitkin rantoja rakennetuista yritysjohtajien huvilayhdyskunnista. Jos valtio olisi päättänyt rakentaa TKK:n Herttoniemeen joka oli yksi vaihtoehdoista niin työpaikat ja johtajat olisivat muuttaneet sinne, siitä huolimatta että sinne olisi jossain vaiheessa rakennetu metro. Ilman teknillistä korkeakoulua Espooseen olisi tullut vain nukkumalähiöitä ja työpaikat olisivat olleet pääasiassa julkisen sektorin ja ehkä tilaa vievää teollisuutta ja logistiikkatoimintoja. Ehkä "Vuosaaren satama" olisi noussut Kivenlahteen.. Kaupunkimaantieteilijä Mari Vaattovaara kuvasi tutkimuksessaan Espoon suosiota lainaamalla haastateltua yritysjohtajaa: ”Me sijoitumme sinne, missä on meidän viiteryhmämme”.
Kuten edellä kirjoitin, ennen kuin esittää omia väitteitään, kannattaisi kerrata, mitä asioista on jo selvitetty. Ymmärrän toki, että se ei varmaan ole kivaa. Ja eiväthän poliitikotkaan välitä selvittää asioita, kun vaativat aivan uusina asioina selvitettäväksi kaikkea, mikä on jo muutaman kerran selvitetty. Mutta silti.
Lukaisin tältä vuodelta olevan YVA raportin http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/julk_2014-2.pdf ennnenkuin kirjoitin.
t. Rainer