Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

Niin täällä vaarallisessa Itähelsingissä eivät bussikuskitkaan käytä maskeja!

Niin eipä ainakaan allekirjoittanut käytä maskia, vaikka Itä-Helsingin läpi ajetaan (841). Eipä ole kyllä koronaakaan näkynyt, vaikka keväällä ei maskeja käytetty lähestulkoon yhtään. Nykyisin ainakin meidän ajamilla linjoilla maskin käyttö prosentti on mutulla 90-95%. Yleensä ne on AB-matkustajia, jotka maskia ei käytä.

Ilmanvaihto on huono.

Tämä perustuu mihin? Meillä ainakin ilma vaihtuu koko ajan ja keskimäärin n. 2-3 minuutissa on ilma vaihtunut kokonaan. Kaikkien ovien avaaminen pysäkille tehostaa tätä vielä lisää. Esimerkiksi monissa rakennuksissa ilma vaihtuu hitaammin. Tästä oli joskus syksylläkin juttua jossain iltalööpissä.
 
Ei kuljettajan tarvitse käyttää maskia. Maskin tarkoitus on suojata muita ihmisiä maskin käyttäjältä, ja turvaohjaamo suojaa matkustajia maskittomalta kuljettajalta.

Juurikin näin. Somessa näkee paljon valituksia kun kuljettajat eivät käytä maskia. Turvaohjaamo kuitenkin suojaa hyvin sekä paine että oma ilmanvaihto.
 
Ei kuljettajan tarvitse käyttää maskia. Maskin tarkoitus on suojata muita ihmisiä maskin käyttäjältä, ja turvaohjaamo suojaa matkustajia maskittomalta kuljettajalta.
Ei maskia tarvitse kenenkään käyttää. On tutkimuksia joiden loppupäätelmä on selkeästi se että niiden hyöty on olematon ja että niiden jatkuvalla käytöllä on terveysriskejä. Yle, HS ynnä muu valemedia on vain valinnut olla kertomatta niistä.
Pelko ja valheet ovat tässä tilanteessa paljon pahempia viruksia.
 
Itse en käytä maskia ajaessani bussia. Syynä on se, että sen käyttö ei saa vaarantaa liikenneturvallisuutta. Jopa 12 tunnin työpäivä maski päässä olisi äärimmäisen uuvuttava työpäivä, sillä maskin kanssa alkaa selvästi vaivaamaan hapenpuute jossain vaiheessa. Taukopaikoilla ja muualla maskin käyttö on yhtiössämme pakollista.
 
Ei maskia tarvitse kenenkään käyttää. On tutkimuksia joiden loppupäätelmä on selkeästi se että niiden hyöty on olematon ja että niiden jatkuvalla käytöllä on terveysriskejä. Yle, HS ynnä muu valemedia on vain valinnut olla kertomatta niistä.
Pelko ja valheet ovat tässä tilanteessa paljon pahempia viruksia.

Terveisiä Qanon-porukalle.
 
Itse en käytä maskia ajaessani bussia. Syynä on se, että sen käyttö ei saa vaarantaa liikenneturvallisuutta. Jopa 12 tunnin työpäivä maski päässä olisi äärimmäisen uuvuttava työpäivä, sillä maskin kanssa alkaa selvästi vaivaamaan hapenpuute jossain vaiheessa. Taukopaikoilla ja muualla maskin käyttö on yhtiössämme pakollista.
Taukopaikoilla ei vissiin sitten hapenpuute vaivaa, vaikka sielläkin tarvitsee hengittää? Minä en moiseen pakkoon suostuisi vaan tauottelisin sitten muualla missä tähän perusoikeuteen ei voida kajota.
 
Taukopaikoilla ei vissiin sitten hapenpuute vaivaa, vaikka sielläkin tarvitsee hengittää? Minä en moiseen pakkoon suostuisi vaan tauottelisin sitten muualla missä tähän perusoikeuteen ei voida kajota.
Taukopaikoilla ja varikolla ollaan suhteellisen vähän aikaa, eikä ole ihan niin väliä, että mm. silmälasit huurtuvat. Sen sijaan bussinratissa ollaan koko työpäivän ajan.

Koko kasvomaskin pääpointti on siinä, että jos sinä olet viruksenkantaja, niin tartuttaisit mahdollisimman vähän muihin.
 
Itse en käytä maskia ajaessani bussia. Syynä on se, että sen käyttö ei saa vaarantaa liikenneturvallisuutta. Jopa 12 tunnin työpäivä maski päässä olisi äärimmäisen uuvuttava työpäivä, sillä maskin kanssa alkaa selvästi vaivaamaan hapenpuute jossain vaiheessa. Taukopaikoilla ja muualla maskin käyttö on yhtiössämme pakollista.
Itsekin olen huomannut, että maski päässä näkökenttä ei ole ihan samanlainen kuin ilman maskia. Koskee tietenkin enemmän ns. lähinäköä eli jotain, joka on kirjaimellisesti nenän edessä. Ja kyllä tosiaan kauppareissun päätteeksi on vapauttava ja raitistava tunne, kun maskin voi ottaa pois.
 
Ja kun tarpeeksi harvennetaan vuoroja niin matkustajamäärät vähenevät entisestään ja porukka siirtyy käyttämään omia autoja. Suuntaus on täysin väärä.

Suuntaus on väärä, mutta kannattaa pitää mielessä, että tuo 2 prosenttia on aika olematon määrä.
 
Miksi vain 2% vähennys? Jos matkustajamäärät ovat nyt 40%-50% alemmat ja koronan jälkeenkin 20% alemmat niin vähennystarve olisi noin kymmenkertainen.

Todella monella linjalla voitaisiin ajaa keskipäivän vuorovälillä koko päivä eikä kalliita ruuhka-ajan lisäautopäiviä tarvittaisi. Se säästää enemmän kuin ruuhka-ajan ajallinen lyhentäminen.
 
Eiköhän liikennetarjonta seuraa aikanaan kysynnän perässä, kun pandemia on ohi eikä tarvitse enää miettiä turvavälejä joukkoliikenteessä.

Kokonaisuuden kannalta on erittäin myönteistä kehitystä, että etätyöt ovat vihdoin lyöneet läpi ja ihmisten liikkumistarve on vähentynyt. Sitä on povattu jo vuosikymmeniä, mutta nyt muutos on tapahtunut kertarysäyksellä. Kun liikkumistarve vähenee, niin silloin tietenkään ei pidä käyttää rahaa eikä lisätä ympäristön kuormitusta ajamalla ylimääräistä joukkoliikennettä.

Kun liikkumistarve kokonaisuutena vähenee, niin yksityisautoilun suhteellinen kilpailukyky tietysti kasvaa, koska ruuhkia on vähemmän ja pysäköintitilaa paremmin saatavilla. Joukkoliikenteessä taas tarjonta heikkenee matkustajamäärien vähentyessä eikä investointeja paremmin palveleviin joukkoliikenneratkaisuihin (esim. uudet raideyhteydet) kannata enää tehdä samassa mittakaavassa kuin ennen. Todennäköisesti kuitenkin yksityisautoilunkin määrä jää pienemmäksi kuin mitä se oli ennen pandemiaa.
 
Takaisin
Ylös