Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

Koronan vaikutuksia ei ole vielä nähty.
Ei todellakaan. MTV on tehnyt nettiuutisenkin tuosta eilisestä uutisesta, joka käsittelee kaukoliikenteen matkustajakatoa. Uutisessa VR:kin kertoo tilanteen olevan heikko, mutta kaukoliikenteessä moni bussifirma oli ahdingossa jo ennen koronaa.

Kaiken kaikkiaan joukkoliikenteessä on vielä edessä ainakin:
  • lainojen maksu. Moni yritys (ja myös HSL) sinnitteli korona-ajan ottamalla uutta lainaa ja/tai siirtämällä vanhojen maksua
  • pysyvä matkustajamäärien väheneminen (etätyöt). Markkinaehtoisessa liikenteessä se iski jo. Sopimusliikenteessä vanhoista sopimuksista vähennetään liikennettä, mikä heikentää niiden kannattavuutta. Kaupunkiliikenteen kannattavuus heikkenee yleisesti, koska matkustaminen vähenee epätasaisesti eri viikonpäivinä (maanantaisin ja perjantaisin käydään toimistolla vähemmän), mutta kaluston määrä (ja varikkokapasiteetti) täytyy kuitenkin mitoittaa vilkkaimman viikonpäivän mukaan
  • työvoimapula. Elvytys on ylikuumentanut talouden ja työvoimapula on iskenyt. Lomautetut bussinkuljettajat ovat todennäköisesti löytäneet muita töitä, mutta kertovat sen työnantajalle vasta kun lomautus päättyisi. Bussinkuljettajista on aiemminkin ollut pulaa korkeasuhdanteiden aikana
 
Mutta onko lipputulojen väheneminen suoraan verrannollinen matkustusmäärien vähentymiseen? Kaupunkiliikenteen osalta saatetaan edelleen hankkia (samanhintaisia) kausilippuja, mutta niillä vaan tehdään matkoja vähemmän kun käynnit työpaikoilla vähenee.
 
[*]pysyvä matkustajamäärien väheneminen (etätyöt). Markkinaehtoisessa liikenteessä se iski jo. Sopimusliikenteessä vanhoista sopimuksista vähennetään liikennettä, mikä heikentää niiden kannattavuutta. Kaupunkiliikenteen kannattavuus heikkenee yleisesti, koska matkustaminen vähenee epätasaisesti eri viikonpäivinä (maanantaisin ja perjantaisin käydään toimistolla vähemmän), mutta kaluston määrä (ja varikkokapasiteetti) täytyy kuitenkin mitoittaa vilkkaimman viikonpäivän mukaan

Toimijoiden pitää myös pystyä uudistumaan ja tuoda myyntiin ”uutta” kysyntää vastaavia joustavia lipputuotteita. Yritin eilen ostaa lapsilleni HSL:n kausiliput 22.12 saakka, kun joululoma alkaa. No eipä onnistunut, vaihtoehdot oli 30 ja 60 päivää (olisi pitänyt alalla toimivana toki muistaa), pidempi kausi olisi loppunut juuri silloin kun joululoma loppuu. Pojalle oli pakko ostaa 30 pv, että voi kulkea työharjoitteluun, tytölle latasin 20€ vararahaa ja kuskaan autolla kouluun samalla kun menen töihin. Vanhalla joustavalla tavalla olisin ostanut lippuja yhteensä 88 päivää, uudella tavalla ostin 30 päivää+20€.
 
Toimijoiden pitää myös pystyä uudistumaan ja tuoda myyntiin ”uutta” kysyntää vastaavia joustavia lipputuotteita. Yritin eilen ostaa lapsilleni HSL:n kausiliput 22.12 saakka, kun joululoma alkaa. No eipä onnistunut, vaihtoehdot oli 30 ja 60 päivää (olisi pitänyt alalla toimivana toki muistaa), pidempi kausi olisi loppunut juuri silloin kun joululoma loppuu. Pojalle oli pakko ostaa 30 pv, että voi kulkea työharjoitteluun, tytölle latasin 20€ vararahaa ja kuskaan autolla kouluun samalla kun menen töihin. Vanhalla joustavalla tavalla olisin ostanut lippuja yhteensä 88 päivää, uudella tavalla ostin 30 päivää+20€.

Etkö olisi voinut ostaa 30+14 päivää?
 
Ilmeisesti olisin :) Myyjä tarjosi vaihtoehdoksi 30 tai 60 päivää.
Saattaa liittyä siihen että muistaakseni 30-360 päivää ovat nimeltään kausilippuja ja 1-14 päivää ovat nimeltään vuorokausilippuja. Voisikohan tuon tehdä vielä monimutkaisemmaksi....
 
Saattaa liittyä siihen että muistaakseni 30-360 päivää ovat nimeltään kausilippuja ja 1-14 päivää ovat nimeltään vuorokausilippuja. Voisikohan tuon tehdä vielä monimutkaisemmaksi....

Varmaankin olisi ensin pitänyt ostaa kautta 30 päivää (1. osto) ja sitten 14 vuorokausilippua (2. osto). Näin siis tulee maksettavaksi 2 ostopalkkiota tai vaihtoehtoisesti 2 tilisiirtoa HSL-portaalissa, jossa voi ladata myös perheenjäsenten kortteja.
 
HSL:n hinnoittelu on myöskin rakennettu niin, että hintojen koronakorotuksia on leivottu erityisesti alle 30 päivän lippuihin. Näin ollaan saatu korotukset vaikuttamaan maltillisemmilta, kun tiedotuksessa on tarkoituksellisesti keskitytty 30 vrk kauden hinnan vertailuun. Kyse ei ole mistään pienistä korotuksista, vaan päiväkohtainen hinta on nyt esim. 7 vrk kaudessa +119 % ja 14 vrk kaudessa +60 % verrattuna kuukausilipun päivähintaan. Erot kasvavat vielä suuremmiksi, jos vertaa säästölippuun.

Esimerkkejä HSL:n AB-(vuoro)kausilippujen hinnastosta:
7 vrk 32€ (vrt. kuukausilippuun -77% käyttöaikaa, -49% hintaa)
10 vrk 44€ (vrt. kuukausilippuun -66% käyttöaikaa, -30% hintaa)
14 vrk 47,10€ (vrt. kuukausilippuun -53% käyttöaikaa, -25% hintaa)
16 vrk 59,10€ (vrt. kuukausilippuun -47% käyttöaikaa, -6% hintaa)

Yli 16 vuorokausiliput tulevat jo kalliimmaksi kuin kuukausilippu, joten vaikkapa 17 päivän kautta haluaville ei ole käytännössä tarjolla mitään lipputuotetta, vaan on maksettava koko kuukausi. Todella epäsopivat lipputuotteet nykypäivän joustaviin matkustustarpeisiin.
 
Yli 16 vuorokausiliput tulevat jo kalliimmaksi kuin kuukausilippu, joten vaikkapa 17 päivän kautta haluaville ei ole käytännössä tarjolla mitään lipputuotetta, vaan on maksettava koko kuukausi. Todella epäsopivat lipputuotteet nykypäivän joustaviin matkustustarpeisiin.

Jos yhtään lämmittää mieltä, niin kausilippujen hintoja korotetaan vuodenvaihteessa:

HSL korottaa AB-, BC-, CD- ja D-kausilippujen hintoja vuodenvaihteessa. Korotukset suunnataan taas lyhyisiin matkoihin, sillä pitkien matkojen tekeminen on vähentynyt eniten, eikä hinnankorotuksilla haluta vähentää niitä entisestään. Korotuksen suuruus on 2,60–3,30 euroa kuukaudessa.
 
Nähdäkseni pakko määritellä etukäteen kausilipun päivät on menneen maailman jäänne. Ennen digitalisaatiota vaihtoehtoina on ollut jonkinlainen sarjalippu, johon laite tai henkilökunta lyö leiman jokaisen matkan alkaessa, ja pahvinen kausilippu, johon on etukäteen painettu ajanjakso, jolloin se on voimassa.

Nämä on siirretty sellaisenaan matkakorttijärjestelmään, mutta ei ole mitään syytä, miksi tulisi olla vain nämä kaksi lipputyyppiä. Jos joka tapauksessa matkustaa joka päivä, on hyvä olla tarjolla nykyisen tyyppinen kausilippu, jotta ei tarvitse näyttää turhaan koko ajan lippua liikennevälineissä, joissa on avorahastus, mutta epävarmemmille tapauksille voi olla tarjolla tuotteita, jossa säännöllisestä matkustamisesta saa alennusta ilman että tarvitsee sitoutua etukäteen, kun ei tosiaan ole pahvikorttia, jossa olisi musteella voimassaoloaika.
 
Toinen juttu sitten se, että kuinka kauan on mahdollista hurautella kauppakeskukseen ostoksille, kuinka kauan ihmisiä päästetään valikoimaan elintarvikkeita itse kauppojen käytäville, se kun on valtavan tehotonta, vaikka tavallaankin onkin kaupan näkökulmasta ilmaista työtä. Kauppa itse kuitenkin joutuu näkemään aika paljon vaivaa tuotteiden hyllyttämiseen ja myymälän pitämiseen siistinä, tilaakin pitää olla aika paljon enemmän pelkästään asiakkaiden vuoksi verrattuna vaihtoehtoon jossa työntekijät tai robotit tekisivät keräilyn varastosta. Suomeen on tuloillaan ensimmäinen myymälätön, pelkästään verkossa toimiva päivittäistavarakauppa. Kuinka hyvää laatua ja mihin hintaan se pystyy tarjoamaan?

Kyllä varmasti oli aikanaan niitäkin, jotka eivät olisi halunneet luopua maitokaupoista ja oman pullon täytättämisestä, mutta sitä päätöstä ei jätetty kuluttajille. Aivan samoin voi käydä nytkin. Syntyy tehokkaampi tapa saattaa maito kuluttajan jääkaappiin ja muut tavat kuolevat.


Niin kaukan kun robotti ei esim. haista pilaantunutta tuotetta, on ihmisen oltava paikanpäällä, ja liikuttava tekemään se työ, asui se sitten missä vaan, ne varastot tuppaa olemaan kaukana normaalista asutuksesta.

Toinen on tuo robotti ei tosiaan erota pilaantunutta tuotetta hyvästä, sen joutuu kokeilemaan käsin ( noh, hanskat kädessä ) ihan ihminen, Sitä tehdään para-aikaa esim. Sipoossa.
Ei se posti sieltä lentokoneesta vielä itse tule ulos, jonkun se täytyy käsin siirtää hihnalle, että homma rokkaa. odotellaan toki uudempia koneita, jossa olis rullat, ja modernit rahtikontit. siihen asti ainakin tavara liikku puhtaasti lihasvoimalla, ja sitä lihasvoimaa kuljettamaan tarvitaan jotain muuta, oli se sitten auto, tai julkinen liikenne. (t: logistikkassa vahvasti työnperässä juokseva)
 
Tämän vuoden alusta kallistui kolmen kuukauden AB-lippu noin 30 €, aika lyheni 90 päivään. Yhteispalvelupisteen virkailija puhui jostakin harmonisoinnista, että lipun hinta pitäisi olla kaikilla ostotavoilla sama. Nyt pitää suunnitella loma-ajan matkustelu huolella, että ei tulisi turhaan maksettuja päiviä. Samaan aikaan Föli (=Turun seudullinen joukkoliikenneorganisaatio) aloitti lippukauden vapaan pituuden myynnin. Ihmettelen kovasti tätä HSL'n byrokraattisuuden ja joustamattomuuden kasvua.
 
Takaisin
Ylös