Ei todellakaan. MTV on tehnyt nettiuutisenkin tuosta eilisestä uutisesta, joka käsittelee kaukoliikenteen matkustajakatoa. Uutisessa VR:kin kertoo tilanteen olevan heikko, mutta kaukoliikenteessä moni bussifirma oli ahdingossa jo ennen koronaa.Koronan vaikutuksia ei ole vielä nähty.
Kaiken kaikkiaan joukkoliikenteessä on vielä edessä ainakin:
- lainojen maksu. Moni yritys (ja myös HSL) sinnitteli korona-ajan ottamalla uutta lainaa ja/tai siirtämällä vanhojen maksua
- pysyvä matkustajamäärien väheneminen (etätyöt). Markkinaehtoisessa liikenteessä se iski jo. Sopimusliikenteessä vanhoista sopimuksista vähennetään liikennettä, mikä heikentää niiden kannattavuutta. Kaupunkiliikenteen kannattavuus heikkenee yleisesti, koska matkustaminen vähenee epätasaisesti eri viikonpäivinä (maanantaisin ja perjantaisin käydään toimistolla vähemmän), mutta kaluston määrä (ja varikkokapasiteetti) täytyy kuitenkin mitoittaa vilkkaimman viikonpäivän mukaan
- työvoimapula. Elvytys on ylikuumentanut talouden ja työvoimapula on iskenyt. Lomautetut bussinkuljettajat ovat todennäköisesti löytäneet muita töitä, mutta kertovat sen työnantajalle vasta kun lomautus päättyisi. Bussinkuljettajista on aiemminkin ollut pulaa korkeasuhdanteiden aikana