Kuljettajien toiminta

Joo, tämä muistuttaa nyt Nobinan palauteboxin keskustelua:

Nobinan somevastaava vastailee kiukkuisten autoilijoiden palautteisiin. 🤣

Välillä mullakin jää työmoodi päälle ihan turhaan. Yritän keskittyä enemmän joukkoliikenneharrastukseen tällä foorumilla.

Onko siis niin, että Nobinan työntekijänä vahvistat, että Nobinan palauteboksista vastaavan somevastaavan asenne on "vastailla kiukkuisten autoilijoiden palautteisiin" ja nauraa räkäisesti päälle? Ei ole oman talon meiningeissä koskaan mitään vikaa?

En enää yhtään ihmettele, mistä nobinalaisten asenne muuta liikennettä kohtaan kumpuaa. Kiitän tästä työtekijän edustajana antamastasi vahvistuksesta.

Hyvin teillä vedetään.
 
Ja sitten seuraavaan aiheeseen: Lähdin aamulla hieman myöhässä liikenteeseen ja luovutin jo 59:n ehtimisen suhteen. Linjaa usein ajava kuljettaja tunnisti minut kävelemässä ja ilmeisesti osasi arvata että olin ollut aikomassa kyytiin ja noukki kyytiin suoraan ns. kadulta. Vielä iso kiitos tälle kuljettajalle!
 
Onko siis niin, että Nobinan työntekijänä vahvistat, että Nobinan palauteboksista vastaavan somevastaavan asenne on "vastailla kiukkuisten autoilijoiden palautteisiin" ja nauraa räkäisesti päälle? Ei ole oman talon meiningeissä koskaan mitään vikaa?

En enää yhtään ihmettele, mistä nobinalaisten asenne muuta liikennettä kohtaan kumpuaa. Kiitän tästä työtekijän edustajana antamastasi vahvistuksesta.

Hyvin teillä vedetään.
Hahahhaa. Mistä minä sen tietäisin? En ole Nobinan palauteboxin somevastaava. Kyseinen heitto tuli omasta päästäni.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:27 ----------

Minusta on tullut vuosien varrella erittäin kyyninen. Nuorempana ajattelin, että voi vaikuttaa omalla toiminnallani myös koko joukkoliikenteen laatuun ja esimerkilläni vaikuttaa myös kollegoiden toimintaan. Ajattelin, että koko ihmiskunta menee myönteisellä toiminnallani parempaan suuntaan.

Kolme vuosikymmentä alalla ja aikuisena on näyttänyt, että näin ei ole. Me emme ole oppineet mistään ja toistamme vuosikymmenien jälkeen samat virheet. Uudestaan, uudestaan ja uudestaan.

Olen toki Nobinalla ns. kummikuljettaja (perehdyttäjä) ja teen parhaani uuden kuljettajan auttamisessa alalle ja talon tapoihin. Toistaiseksi on mennyt hyvin.

Olen kuitenkin menettänyt toivoni sen suhteen, että voisin vaikuttaa jotenkin globaalisti. Niinpä olen nykyään keskittynyt hoitamaan oman työni, linja-autonkuljettajana, niin hyvin kuin sen osaan. Kun matkustajat pääsevät turvallisesti perille, säilyn itse ehjänä, samoin kalusto ja, ennen kaikkea, saan työstäni asianmukaisen korvauksen niin olen tyytyväinen itseeni. Enempää en voi työssäni tehdä kuin itse osaan.

Jos joku kollegani hidastelee, niin se on hänen asiansa. Minä en ole perehdyttänyt hänet tekemään niin. En myöskään ala paimentamaan kollegoitani tai vahtimaan heidän tekemisiään. Hoidan oman työni, sillä siisti.
 
Kiitos paljon eiliselle (18.7.)linjan 59 kuljettajalle autossa PL 251. Päästit hienosti ihmisiä kadun yli Ilmalassa ja muutenkin erittäin mukavaa kyytiä pemeillä penkeillä. Hienoa
 
Minusta on tullut vuosien varrella erittäin kyyninen. Nuorempana ajattelin, että voi vaikuttaa omalla toiminnallani myös koko joukkoliikenteen laatuun ja esimerkilläni vaikuttaa myös kollegoiden toimintaan. Ajattelin, että koko ihmiskunta menee myönteisellä toiminnallani parempaan suuntaan.

Kolme vuosikymmentä alalla ja aikuisena on näyttänyt, että näin ei ole. Me emme ole oppineet mistään ja toistamme vuosikymmenien jälkeen samat virheet. Uudestaan, uudestaan ja uudestaan.

Olen toki Nobinalla ns. kummikuljettaja (perehdyttäjä) ja teen parhaani uuden kuljettajan auttamisessa alalle ja talon tapoihin. Toistaiseksi on mennyt hyvin.

Olen kuitenkin menettänyt toivoni sen suhteen, että voisin vaikuttaa jotenkin globaalisti. Niinpä olen nykyään keskittynyt hoitamaan oman työni, linja-autonkuljettajana, niin hyvin kuin sen osaan. Kun matkustajat pääsevät turvallisesti perille, säilyn itse ehjänä, samoin kalusto ja, ennen kaikkea, saan työstäni asianmukaisen korvauksen niin olen tyytyväinen itseeni. Enempää en voi työssäni tehdä kuin itse osaan.

Jos joku kollegani hidastelee, niin se on hänen asiansa. Minä en ole perehdyttänyt hänet tekemään niin. En myöskään ala paimentamaan kollegoitani tai vahtimaan heidän tekemisiään. Hoidan oman työni, sillä siisti.

Eräs autokoulunopettaja totesi asian joskus näin "kun 18-vuotta on kuunneltu takapenkillä iskän tai äidin huutoa ja kiroamista toisia tielleliikkujia kohtaan niin ei autokoulu pysty kahdessa kuukaudessa ihmisen asenteita muuttamaan". Näin se myös menee työpaikoilla. Tässä vuosien varrella on tosiaan tullut nähtyä kaikenlaisia ratinpyörittäjiä ja joutuu kyllä ihan suoraan sanomaan että osa on ollut kokonaan väärällä alalla. Mutta eipä ihmisten asenteita helposti muuteta varsinkin jos toinen ei näe omassa toiminnassaan mitään väärää. Niinkauan kun näiden "tötöilyt" ei vaikuta omaan toimintaan liikenteessä niin näille voi lähinnä naureskella omien korviensa välissä että hienosti meni. Tarvittaessa palautteille on sitten muut kanavat kuin tämä foorumi vaikka eräs käyttäjä täällä väkisin vänkää aikaa paikkaa ja auton numeroa.
 
Siitä olen samaa mieltä että ajoneuvon nopeus bussin sisällä tuntuu erilaiselta kuin bussin perässä ajettaessa. Nykyään on kullakin pysäkillä aika, jolloin bussi siihen saapuu. Tämä pitää hämmästyttävän hyvin paikkansa. Aina ei tietenkään olosuhteista johtuen ole mahdollista. Bussinkuljettaja pyrkii noudattamaan pysäkkikohtaisia aikatauluja. Siten hän ei voi ajaa liian hiljaa eikä liian kovaa.

Bussinkuljettajalla on täysi oikeus valita myös 40 km/h ajonopeus 60/h alueella. Henkilöautolla perässä ajettaessa tätä syytä ei voi nähdä.

Jos hitaasti ajavan bussin numero, aika ja paikka täällä ilmoitettaisiin, niin kävisi ilmi heti reittilokista, että hitaasta ajosta syyttävä puhuisi itsensä pussiin.

Länsimaisessa demokraattisessa yhteiskunnassa on sellainen periaate, että ihminen on syytön niinkaun kunnes syylliseksi todetaan. Foorumillakaan ei ole esitetty sellaista aineistoa, jonka perusteella voitaisiin sanoa jonkun bussinkuljettajan käyttäneen väärää ajonopeutta. Pelkkä täällä esitetty väite ilman todistusaineistoa ei riitä. Siten Nobinan ja muidenkin liikennöitsijöiden autot vievät minut turvallisesti, koska näin on päätetty ja sovittu. Foorumilla voi purkaa pahaa oloaan, mutta kirjoittelu ei muuta liikennöintitapoja.
 
50 matkustajan etu menee joukkoliikenteen toteuttamisessa perässä ajavan pikkuauton etua edelle.

Ymmärrän... Entäs silloin kun edellä ajavassa bussissa on kuljettaja + 2 matkustajaa ja takana ajavassa henkilöautossa kuljettaja + 3 matkustajaa. Heidän hiilijalanjälkensähän on tällöin merkittävästi pienempi, joten eikö heidän oikeuksienkin tulisi olla merkittävästi suuremmat? Tai entä silloin kun takana on toinen bussi jossa on enemmän matkustajia ja tämän bussin kuljettaja haluaisi ajaa nopeusrajoituksen sallimaa nopeutta ja edessä oleva hidastelee? Entä onko se väärin jos henkilöauto ajaa edessä alinopeutta, mutta hänellä on enemmän matkustajia? Myöskään sillä ei näytä olevan väliä millaiset ihmiset ja millaisilla määränpääkohteilla ajavat toisten ihmisten edelle. Tämän takia yksinkertaisesti kenenkään ei tulisi alkaa sooloilemaan liikenteessä ja tahallaan poikkeamaan normaalista.

Bussinkuljettaja pyrkii noudattamaan pysäkkikohtaisia aikatauluja. Siten hän ei voi ajaa liian hiljaa eikä liian kovaa.

Bussinkuljettajalla on täysi oikeus valita myös 40 km/h ajonopeus 60/h alueella.

Ensinnäkin. Pienikin aikaan vaikuttava liikennetapahtuma voi luoda sellaisen tilanteen, että bussi on merkittävästi etuajassa. Mm. Tavallista vähemmän liikennettä/matkustajia, Vihreiden aalto. Toisaalta nämä asiat päinvastoin tai onnettomuus/tietyöt/elokapina niin vuoro saattaakin olla myöhässä. Myöhästymisen saa joskus kirittyä takaisin aikatauluun, joskus pysytään about samanverran koko loppumatka myöhässä ja joskus myöhästyminen lähtee ikävästi kertautumaan olosuhteista riippuen, mahdollisesti myöskin siksi, että ko. vuoro kerää seuraavan vuoron matkustajia. Mikäli vuoro on etuajassa niin toki voi ajaa hieman alle rajoituksen (esim. 45kmh 50kmh alueella) tai vaikka 20kmh 60kmh alueella JOS tiellä ei ole muita, mutta tämä vaatii hyvää havainnointia kuljettajalta.

Muutenkin ammattikuljettajalla soisi olevan sen verran liikennelukutaitoa, että jos ollaan paljon etuajassa niin sitten voi vaikka jäädä pysäkille odottelemaan. Se ei välttämättä matkustajista ole kivaa, mutta muut tienkäyttäjät varmasti arvostaisivat. Onko jotain syytä miksi ei voi toimia näin? On sitäpaitsi monia muitakin tapoja tappaa aikaa kun vain ajamalla alinopeutta.

Ja toiseksi: bussinkuljettajalla ei ole oikeutta valita tarkoituksellisesti ja tahallaan 20kmh alinopeutta ajonopeudeksi ilman pätevää syytä. Ja pysäkkiaikataulut eivät ole pätevä syy!
 
Ja toiseksi: bussinkuljettajalla ei ole oikeutta valita tarkoituksellisesti ja tahallaan 20kmh alinopeutta ajonopeudeksi ilman pätevää syytä. Ja pysäkkiaikataulut eivät ole pätevä syy!

Juurikin näin. Ajantasauspysäkit ovat sitä varten että niillä sitten odotellaan jos etuajassa ollaan.
 
Ja toiseksi: bussinkuljettajalla ei ole oikeutta valita tarkoituksellisesti ja tahallaan 20kmh alinopeutta ajonopeudeksi ilman pätevää syytä. Ja pysäkkiaikataulut eivät ole pätevä syy!

Kun bussissa on kahdet lastenvaunut, pyörätuoli ja tolpista kiinni pitäviä seisovia vanhuksia, niin silloin ajtetaan turvallista nopeutta. Bussia käyttävä näkee tilanteen sisällä, mutta perässä ajava henkilöauto ei.

Pysäkkiaikataulut on keskeisin peruste, koska silloin kuljettaja palvelee matkustajia sovitulla tavalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:52 ----------

Juurikin näin. Ajantasauspysäkit ovat sitä varten että niillä sitten odotellaan jos etuajassa ollaan.

Bussinkäyttäjänä koen paremmaksi tasaisen ajon, sen sijaan että reviteltäisiin tasauspysäkille seisomaan. Ennen muuten tehtiin näin, mutta nykyinen käytäntö on parempi.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:54 ----------

Onko jotain syytä miksi ei voi toimia näin? On sitäpaitsi monia muitakin tapoja tappaa aikaa kun vain ajamalla alinopeutta.

J

Takana ajava auto pääsee ohi silloin kun bussi pysähtyy pysäkille, saapuu kaksikaistaiselle osuudelle tai risteykseen, jos autot ovat menossa eri suuntiin. Voidaan kysyä, joutuuko HSL-alueella ajamaan monta minuuttia bussin perässä, ettei ohitusmahdollisuutta tulisi ?
 
Viimeksi muokattu:
Juurikin näin. Ajantasauspysäkit ovat sitä varten että niillä sitten odotellaan jos etuajassa ollaan.
Ei ihan noinkaan. Linja-autoliikenne on aikataulun mukaista liikennettä ja nuo aikataulut ovat osa matkustajapalvelua. Linja-auton on tarkoitus kuljettajaa matkustajia. Sitähän varten koko järjestelmä on olemassa. Jos tasauspysäkille saavutaan useita minuutteja etuajassa, niin silloin homma ei ole mennyt niin kuin pitää. Ammattitaitoinen kuljettaja osaa kyllä säädellä kulkunsa niin, että olisi aikataulun mukaisesti koko matkan.
 
Ihanteellisesti jokainen bussi, ratikka, juna, laiva ym. joukkoliikenneväline on joka ikisellä pysäkillä joko tasan ajallaan tai vähän myöhässä. Ei koskaan, ei koskaan etuajassa. Vaikka busseilla ei yleensä tasata aikaa jokaisella pysäkillä (kyllä pitäisi), ei sillä voi perustella etuajassa ajoa. Jos matkustaja on pysäkillä kun äppi sanoo että pitää olla pysäkillä, niin hän ansaitsee ehtiä kyytiin.

Jos aikataulu on löysä, on ihan sama että mennäänkö pysäkille hitaasti vai odotellaanko pysäkillä sitten vähän pidempään. Rauhallisempi kyyti lienee taloudellisempaa ja miellyttävämpää kyytiä kaikille paitsi kuumapäisille autoilijoille. Useimmat autoilijatkin ajelevat ihan kaikessa rauhassa, kun perille pääsee tuota pikaa kuitenkin.
 
Ei ihan noinkaan. Linja-autoliikenne on aikataulun mukaista liikennettä ja nuo aikataulut ovat osa matkustajapalvelua. Linja-auton on tarkoitus kuljettajaa matkustajia. Sitähän varten koko järjestelmä on olemassa. Jos tasauspysäkille saavutaan useita minuutteja etuajassa, niin silloin homma ei ole mennyt niin kuin pitää. Ammattitaitoinen kuljettaja osaa kyllä säädellä kulkunsa niin, että olisi aikataulun mukaisesti koko matkan.

Ei nyt ihan noinkaan. Jo tieliikennelaki, joka koskee yhtä lailla niin henkilöautoilijoita kuin joukkoliikenteen kuljettajiakin kieltää aiheettoman hidastelun kuten jo aiemmin olen todennut (en jaksa kaivaa enää uudestaan linkkiä ko. lainkohtaan, jokainen joka ei usko minua hakekoot sen tällä kertaa ihan itse). Ja tieliikennelaki menee takuuvarmasti aikataulujen, työnjohdon ohjeistusten tai muiden vastaavien syiden / perusteluiden edelle. Niin uskomattomalle kuin se joistakin saattaa tuntuakin...

Eli kuten nimimerkki "fani" jo totesikin: "bussinkuljettajalla ei ole oikeutta valita tarkoituksellisesti ja tahallaan 20kmh alinopeutta ajonopeudeksi ilman pätevää syytä. Ja pysäkkiaikataulut eivät ole pätevä syy!"

Jos ajoajat ovat liian löysät (tai yhtälailla liian tiukat) on aikataulusuunnittelijoiden tehtävä korjata asia.
 
Itse ajan päivittäin liikenteessä (sekä omalla autollani että työssäni bussilla) itseäni hitaammin kulkevien kulkuneuvojen perässä. En minä siitä saa mitään harmaita hiuksia tai tunnetta, että on pakko päästä ohi tai saatika saa mitään liikenneraivokohtauksia. Minulle ne ovat normaaleja liikennetilanteita, joita tulee jatkuvasti. Toki jos olen useampikaistaisella tiellä, niin pyyhkäisen eleettömästi ohi. Mutta jos tällaista mahdollisuutta ei ole, niin sitten mennään sen mukaan.

Itse havaitsen päivittäin esimerkiksi Hämeenlinnanväylällä, että jos Itse ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti (80km/h), niin jatkuvasti samaan suuntaan ajaa porukkaa reilusti ylinopeutta. Samaten tietyömaiden aiheuttamia tilapäisiä nopeusrajoitusten alentamisia vain harva noudattaa. Jälkimmäisissa tilanteissa ylinopeutta on porukalla niin paljon, että sakko on mojova tai jopa ajokortti menee hyllylle.
 
Itse havaitsen päivittäin esimerkiksi Hämeenlinnanväylällä, että jos Itse ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti (80km/h), niin jatkuvasti samaan suuntaan ajaa porukkaa reilusti ylinopeutta. Samaten tietyömaiden aiheuttamia tilapäisiä nopeusrajoitusten alentamisia vain harva noudattaa. Jälkimmäisissa tilanteissa ylinopeutta on porukalla niin paljon, että sakko on mojova tai jopa ajokortti menee hyllylle.

Tämä on täysin totta. Itse pyrin aina ajamaan mittarivirhe ja olosuhteet huomioiden nopeusrajoituksen mukaisesti (noh, 1-3 km/h yli etten olisi karavaanari) ja olen huomannut saman jo aikaa sitten.

Ja oma mielipiteeni on että ylinopeus on yhtä tuomittavaa kuin tarpeeton alinopeudella etanointikin.
 
Takaisin
Ylös