Kumpis aiheuttaa tarpeettomia kuolemia ? Yli- vai alinopeus ?
Kumpikin aiheuttaa vaaratilanteita https://www.facebook.com/DailyMail/videos/slow-driver-causes-crash-on-highway/868144427096579/
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kumpis aiheuttaa tarpeettomia kuolemia ? Yli- vai alinopeus ?
Länsimaisessa demokraattisessa yhteiskunnassa on sellainen periaate, että ihminen on syytön niinkaun kunnes syylliseksi todetaan. Foorumillakaan ei ole esitetty sellaista aineistoa, jonka perusteella voitaisiin sanoa jonkun bussinkuljettajan käyttäneen väärää ajonopeutta. Pelkkä täällä esitetty väite ilman todistusaineistoa ei riitä. Siten Nobinan ja muidenkin liikennöitsijöiden autot vievät minut turvallisesti, koska näin on päätetty ja sovittu. Foorumilla voi purkaa pahaa oloaan, mutta kirjoittelu ei muuta liikennöintitapoja.
Kun bussissa on kahdet lastenvaunut, pyörätuoli ja tolpista kiinni pitäviä seisovia vanhuksia, niin silloin ajtetaan turvallista nopeutta. Bussia käyttävä näkee tilanteen sisällä, mutta perässä ajava henkilöauto ei.
Pysäkkiaikataulut on keskeisin peruste, koska silloin kuljettaja palvelee matkustajia sovitulla tavalla.
Ajoin toissa päivänä HelBin bussin perässä Hämeenlinnanväylää. Tämän bussin nopeus oli noin 60km/h. Hidasteleeko HelB siis?
Ei. Bussi oli lähtenyt pysäkiltä ja kun se oli pysähtymässä myös seuraavalle pysäkille, ei ole mitään järkeä kerätä täyttä nopeusrajoituksen mukaista maksiminopeutta.
Joo, olen itse odottanut kunnollisia bussikaistoja juuri Hämeenlinnanväylälle. Ajoittain niistä on puhuttu, mutta aina jäänyt toteuttamatta. Siinä on muutama erittäin paha pysäkki lähteä pysäkiltä liikkeelle kun takana tulevalla liikenteellä ei ole väistämisvelvollisuutta.Hämeenlinnanväylä onkin melkoinen jäänne menneestä. Kun pysäkeiltä ei ole kunnollisia kiihdytyskaistoja, nopeusrajoitus on 80 km/h ja pysäkkejä on tiheästi, ja osalta vielä kiihdytetään ylämäkeen, auto ei edes ehdi kiihtyä kunnolla ennen kuin pitää alkaa taas hidastamaan.
Oli yksi ikävimmistä paikoista ajaa.
Lopputulos? Muita tienkäyttäjiä sain varmasti suututettua ja yhden ajamaan päin punaisia (se joutui taakseni tuolla 50-tiellä ja risteysalueella, jossa oli useampi ryhmittymiskaista, se kiilasi naapurikaistan kautta eteeni ja kääntyi sitten aikamoisen vanhoilla vihreillä sinne suuntaan, jonne mäkin olin menossa). Mulla oli hauskaa, mutta jos oikeasti ajaisin noin, olisi kyllä hermot riekaleina. Kulutukseen tuo vaikutti ihan oikeasti. Yleensä bensa-autoni kulutus on luokkaa 7–7,5 l/100, nyt 6,0. Vihreä matka – harmaat hiukset.
Aiheesta on keskusteltu päättymätöntä kehää satoja viestejä. Pihvi löytyy kuitenkin tästä lainatusta viestistä. 339-DF:n kokeilussa ilman sen suurempaa harjoittelua polttoaineenkulutus laski 20 prosenttia. Jos ajatellaan vaikka 400 bussin liikennöitsijää, jonka bussit ajavat keskimäärin 60 000 km/vuosi, keskikulutus on 35 l/100 km ja polttoaineesta maksetaan ilman ALV:ia 1,80 e/l, on vuotuinen polttoainelasku 15,12 miljoonaa euroa. 20% säästö siitä on vähän yli 3 miljoonaa. Tuollaiset summat pistävät yrityksen varmasti hakemaan hyväksyttävyyden rajaa siinä, paljonko polttoainetta voi säästää, vaikka se sitten aiheuttaisikin haittaa muille tienkäyttäjille.
Tuollaiset summat pistävät yrityksen varmasti hakemaan hyväksyttävyyden rajaa siinä, paljonko polttoainetta voi säästää, vaikka se sitten aiheuttaisikin haittaa muille tienkäyttäjille.
Ei varmaankaan. Onhan myös tilaajan etu, että operaattorien liikennöintikustannukset ovat mahdollisimman alhaiset.Joukkoliikenteen kilpailutuksissa ei taida olla sanktioissa listattuna "mainehaitan tuominen joukkoliikenteelle tai tilaajalle"
Ei varmaankaan. Onhan myös tilaajan etu, että operaattorien liikennöintikustannukset ovat mahdollisimman alhaiset.
Itse odottelen ennakkotapausta, jossa poliisi olisi pysäyttänyt "hidastelevan" bussinkuljettajan takia HSL-alueella. Voi mennä kuitenkin hetki.
Kalliimmat liikennöintikustannukset ---> kalliimmat liikennöintisopimukset ---> kalliimmat matkalippujen hinnat. Sitten karsitaan liikennettä.Jos samaan aikaan kampanjoidaan sen puolesta että yksityisautoilua pitäisi vähentää ja saada siirrettyä yksityisautoilijoita käyttämään joukkoliikennettä niin onhan tuossa pieni ristiriita.
Itse odottelen ennakkotapausta, jossa poliisi olisi pysäyttänyt "hidastelevan" bussinkuljettajan takia HSL-alueella. Voi mennä kuitenkin hetki.
Klassinen agenttiongelma. Liikennöitsijä optimoi omia kulujaan, ei tilaajan etua. Markkinaehtoisesta liikenteestä ei paljoa hidastelukokemuksista kirjoiteta.Jos samaan aikaan kampanjoidaan sen puolesta että yksityisautoilua pitäisi vähentää ja saada siirrettyä yksityisautoilijoita käyttämään joukkoliikennettä niin onhan tuossa pieni ristiriita.
Kalliimmat liikennöintikustannukset ---> kalliimmat liikennöintisopimukset ---> kalliimmat matkalippujen hinnat. Sitten karsitaan liikennettä.
Klassinen agenttiongelma. Liikennöitsijä optimoi omia kulujaan, ei tilaajan etua. Markkinaehtoisesta liikenteestä ei paljoa hidastelukokemuksista kirjoiteta.