Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2024
Eiköhän ole parempi että lopetetaan tämä koko pelleily oranssien ja sinisten bussien välillä. Päätetään että kaikkiin busseihin saa nousta mistä ovesta huvittaa ja lipun voimassaolo on matkustajan vastuulla. Kuljettajan ei tarvitse enää huolehtia muusta kuin kulkuneuvon kuljettamisesta. "Smurffeja" voidaan sitten palkata lisää vaikka moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Tosin elämäntapaintiaaneille on se ja sama sillä sakkolapulla. Painiotteluunkin saattaa joutua nykyistä useammin.
Aloitin itsenäisen joukkoliikenteen käytön Helsingissä nuoruusvuosinani 90-luvun alkupuolella. Tuolloin suurimmat liikennöitsijät olivat HKL, STA ja LOY. Tuohon aikaan käytin säännöllisesti linjoja 54,B(Sirola), 63(STA) ja 94B(HKL). Kuljettajat tarkistivat JOKAISEN matkustajan lipun, jos lippua ei ollut, niin et tullut kyytiin. Poikkeuksena olivat itä-helsingin metroterminaalit Herttoniemi ja Itäkeskus, joissa oli jonkinlainen "avorahastus" terminaalissa.
Jokatapauksessa tuohon aikaan joukkoliikenne ei ollut "maksutonta" kuten se nykyään hyvin monella linjalla on.
Tähän on nyt mielipideosastolla vastaus https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010095565.html. Koska maksumuurin takana, kopioin alle.
"TOIMITTAJA Kimmo Oksanen kirjoitti kolumnissaan (2.1.) kokemuksistaan bussilinjalla 431B, jota liikennöi Koiviston Auto Helsinki. Kyseistä linjaa oli ajettu virheellisesti oranssilla runkolinjabussilla normaalin sinisen sijaan. On ymmärrettävää, että tilanne aiheuttaa hämmennystä.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) bussiliikenteessä kulkee kaksi erilaista bussityyppiä: normaali sininen bussi ja oranssi runkolinjabussi. Sinisiin busseihin kuljetaan etuovesta, ja kuljettaja tarkistaa kyytiin nousevan matkustajan lipun. Oransseihin busseihin taas saa astua sisään myös muusta kuin etuovesta, eikä lippua tarvitse näyttää kuljettajalle. HSL:n oransseja runkolinjoja ovat bussit 20, 30, 40, 200, 300, 400, 500, 510, 520, 530, 550, 560, 570 ja 600. Muita linjoja ajetaan sinisillä busseilla.
Joskus voi käydä niin, että kalustopulan tai muiden häiriöiden takia liikennöitsijä joutuu ajamaan linjaa vääränvärisellä bussilla. Pyrimme kuitenkin välttämään näitä tilanteita ja ohjeistamaan kuljettajia asiasta: jos tavallista linjaa ajetaan poikkeuksellisesti oranssilla runkolinjabussilla, sitä koskevat runkolinjabussin käytännöt.
Myönteinen asiakaskokemus on tärkeää niin HSL:lle kuin liikennöitsijöillekin. Kuljettajille järjestetään säännöllisesti asiakaspalvelukoulutusta ja heiltä edellytetään asiakkaiden ystävällistä kohtaamista. Kolumnissa kuvailtu kuljettajan käytös ei ole missään määrin hyväksyttävää, ja käymme asian läpi kuljettajan kanssa.
Johanna Wallin
liikenne-tulosalueen johtaja, HSL
Mika Seppänen
toimitusjohtaja, Koiviston Auto Helsinki oy"
Eiköhän ole parempi että lopetetaan tämä koko pelleily oranssien ja sinisten bussien välillä. Päätetään että kaikkiin busseihin saa nousta mistä ovesta huvittaa ja lipun voimassaolo on matkustajan vastuulla. Kuljettajan ei tarvitse enää huolehtia muusta kuin kulkuneuvon kuljettamisesta. "Smurffeja" voidaan sitten palkata lisää vaikka moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Tosin elämäntapaintiaaneille on se ja sama sillä sakkolapulla. Painiotteluunkin saattaa joutua nykyistä useammin.
Aloitin itsenäisen joukkoliikenteen käytön Helsingissä nuoruusvuosinani 90-luvun alkupuolella. Tuolloin suurimmat liikennöitsijät olivat HKL, STA ja LOY. Tuohon aikaan käytin säännöllisesti linjoja 54,B(Sirola), 63(STA) ja 94B(HKL). Kuljettajat tarkistivat JOKAISEN matkustajan lipun, jos lippua ei ollut, niin et tullut kyytiin. Poikkeuksena olivat itä-helsingin metroterminaalit Herttoniemi ja Itäkeskus, joissa oli jonkinlainen "avorahastus" terminaalissa.
Jokatapauksessa tuohon aikaan joukkoliikenne ei ollut "maksutonta" kuten se nykyään hyvin monella linjalla on.