Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Nobinan kuskeista ei minulla ole havaintoa, mutta jostain syystä Keravalla Pohjolan kuskit tekevät tuota. Erikoista kuitenkin on, että ainakin itse usein huomaamani kyseiset tilanteet ovat käytännössä poikkeuksetta tapahtuneet linjalla 641, joka on hyvin erikoista, sillä muilla linjoilla tuota ei juurikaan tapahdu, päin vastoin esimerkiksi 985:lla kuskit ajavat laituriin varsin usein jo noin 5 min ennen lähtöä.Onkos muut huomanneet että nobinan kuskeilla on yleensä tapana tulla lähtöpysäkille pari minuuttia myöhässä? En ole muilla firmoilla tätä havainnut.
Mitä tällaisia linjoja on erityisesti? Voitko mainita joitain?Onkos muut huomanneet että nobinan kuskeilla on yleensä tapana tulla lähtöpysäkille pari minuuttia myöhässä? En ole muilla firmoilla tätä havainnut.
Itse olen tälläistä huomannut pääasiassa Roihupellon/Hakkilan varikoiden linjoilla, eniten Herttoniemessä mutta myös linjoilla 71 ja 78. Yleensä niin, että lähtölaituriin tullaan juuri ennen lähtöä, jolloin lähtö myöhästyy matkustajien kyytiin ottamisen takia.Mitä tällaisia linjoja on erityisesti? Voitko mainita joitain?
Poikkeuksia on itseasiassa aika paljonkin, esim. Keravalla on useinkin tilanne että neljä bussia lähtee minuutin välein ja lähtölaituriin mahtuu kaksi bussia. Tällöin on hyvin tärkeää että lähtölaituriin ei mennä liian aikaisin vaan ns. omalla vuorollaan.Laituriinhan pitää mennä palveluajan alkaessa, usein se on kolme minuuttia. Poikkeuksia tietysti on, ja joskus hyväksyttäviä syitä, joita ei tässä tarvitse luetella.
Kuitenkin lähtökohtaisesti tällainen lähtöajan paikkeilla laituriin menevä kuljettaja varastaa itselleen vapaa-aikaa työnantajalta ja matkustajilta. Palkkaa maksetaan myös siltä palveluajalta, mutta maksettua työtä ei tehdä. Kokonaisessa työpäivässä tällaisella toiminnalla voi varastaa itselleen kymmeniä minuutteja.
Alan pitkäaikainen ominaisuus on ollut, että työ on itsenäistä, eikä esihenkilöillä ole todellista käsitystä siitä, miten kukin työtä tekee. Palkkapäivänä hyvin työnsä tehnyt on samanarvoinen kuin se, joka luistaa erilaisista velvollisuuksista. Toki hyvästä työstä tulee hyvä mieli, mitä luistelijat ja kokonaan väärällä alalla olevat eivät ymmärrä.
Muissakin terminaaleissa, mutta erityisesti Hakaniemestä lähtevillä linjoilla on erityisen tärkeää ettei linja-auto ole liian aikaisin laiturissa kun 7 linjalla on sama lähtöpysäkki. Niinä aikoina kun lähtöjä on tiheämmin ja autojakin luonnollisesti enemmän samaan aikaan odottelemassa lähtöä kadulla, ei lähtöpysäkillä ole tilaa välillä kuin yhdelle autolle ja jos siihen on joku tullut etuajassa joutuu edellinen ottamaan matkustajia ajoradalta kyytiin. Tilanne nyt kesäkaudella luonnollisesti huomattavasti parempi kun on vähemmän lähtöjä.Poikkeuksia on itseasiassa aika paljonkin, esim. Keravalla on useinkin tilanne että neljä bussia lähtee minuutin välein ja lähtölaituriin mahtuu kaksi bussia. Tällöin on hyvin tärkeää että lähtölaituriin ei mennä liian aikaisin vaan ns. omalla vuorollaan.
Tuo Keravan asema on kyllä todella ärsyttävä kun bussit ovat laiturissa jonoina. Sentään kuljettajilla sentään sen verran kemiat synkkää selvästi että tajutaan varsin helposti esimerkiksi merkki ajaa laituriin jos toinen auto lähtee kiertämään.Poikkeuksia on itseasiassa aika paljonkin, esim. Keravalla on useinkin tilanne että neljä bussia lähtee minuutin välein ja lähtölaituriin mahtuu kaksi bussia. Tällöin on hyvin tärkeää että lähtölaituriin ei mennä liian aikaisin vaan ns. omalla vuorollaan.
Vinolaiturit sentään saadaan sitten uuden asemakeskuksen myötä (kunhan se joskus saadaan rakennettua)Vinolaiturit lienisivät paras ratkaisu, mutta siitäkin voisi hieman hulabaloo tulla jo suunnitteluvaiheessa. Leveämmän pysäkkikatoksen takia läntisempi laituri (12) tuntuu olevan välillä todella huono sillä vähänkään ruuhkaisempana aikana todella moni joutuu oikaisemaan ajoradan puolelta katokseen kun porukka tukkii sen pienenkin tilan, joka jää pysäkkikatoksen päädyn ja ajoradan väliin. Lisäksi aikataulunäyttö on todella tyhmästi sijoitettu juuri edellisenä mainitun ongelman takia.