Kuljettajien toiminta

Tuo kooste idea onkin oikeastaan vallan hyvä, voisikin alkaa niin tekemään. Tosin, onko kuukausi liian pitkä aika, jotta asiaan voitaisiin puuttua ylipäätään heti? Tuo Dixin keissi tuntuu olevan vähän sellanen et 50% kuljettajista noudattaa ohjeistusta ja 50% ei. Eilen mm. skippasi, tänään toinen skippasi ja toinen ei. Joillakin kerroilla oon kysynyt, useimmiten vastaus on ollut "ei mun tartte siinä pysähtyä", "tama ei minun pysakki, mina ei pysahty", yhden kerran sain vastaukseksi "vittuakos se sulle kuuluu missä pysähdyn". Kertaakaan kukaan ei ole todennut unohtaneensa pysähtyä, johtuen varmaankin siitä että tuota on mahdoton unohtaa, kun kaikki linjat pysähtyvät ja purkavat tuolla pysäkillä.

Veolian viimeisimmän vastauksen perusteella jokaisen kuljettajan pitäisi tietää asia, koska "tästä on muistutettu useita kertoja". Se, mitä tämä muistuttaminen on, en tiedä. Useimmilla liikennöitsijöillä on ilmoitustaulu varikollaan, jossa nämä lukevat ja "kuljettajat tarkastavat uudet ilmoitukset jokaisen vuoron alussa".
Ensi kerralla "piilokamera" käteen ja kuvaamaan, kun kuljettaja kohtelee asiakasta niinkuin tapauksessa 3... Uskallan väittää, että ei näy ko. kuskia sen jälkeen linjalla, jos videomateriaali päätyy Veolian käsiin.
 
Ensi kerralla "piilokamera" käteen ja kuvaamaan, kun kuljettaja kohtelee asiakasta niinkuin tapauksessa 3... Uskallan väittää, että ei näy ko. kuskia sen jälkeen linjalla, jos videomateriaali päätyy Veolian käsiin.

Oon ajatellut, mutta tilanteet tulevat äkkiä, ikinä ei voi arvata kuljettajan reaktiota. Videossa jossa on vain osa tilanteesta, ei ole järkeä. Netissähän leviää aika välillä videoita, jossa tarkastajat "pahoinpitelee" liputonta matkustajaa. Videoista puuttuu se alkukohta, kuten matkustaja yritti käydä tarkastajan päälle, jolloim tarkastajat joutuivat ottamaan henkilön hallintaan ja tästä se videon kuvaaminen lähtee. Sen vuoksi tilanteen alkamisen jälkeen alkanut kuvaaminen ja videomateriaali on hankala, koska alkutilannetta ei nää, eli esim. henkilö asiallisesti kysyy "miksi et pysähtynyt äskeisellä pysäkillä" tms.
 
Mikä sitten sinun mielestä on järkevä palaute ja mikä ei ole? Itse luen järkeväksi palautteeksi sen, jos kuljettaja jättää noudattamatta pysähtymiskäytäntöjä eli ajaa pysäkin ohitse.

Se on järkevä palaute. Et aiemmin tarkentanut palautteen syitä, mainitsit vain että niitä on paljon ilmeisen lyhyessä ajassa. Asia kyseenalaistettiin, sinä pidit kyseenalaistamista epäreiluna ja minä vastasin pitäväni sitä oikeutettuna. Tämän jälkeen - vasta - kerroit, miksi palautteet sinusta olivat järkeviä, eikä niitä sen jälkeen ole juuri kritisoitu.

Jos tuosta vähintään 160 kerrasta tässä 80 matkustuspäivän aikana, 14 kertaa jätetään pysähtymättä pysäkillä missä pitäisi pysähtyä, on ne sinun mielestä turhia palautetta ja suuri määrä.

Suuri määrä kyllä, turhia ei. Älä laita sanoja suuhuni.

Pitäisikö sinun mielestäsi tyypilliseen suomalaiseen tapaan vain vaieta ja mumista itsekseen?

Ei.

Jos sitten huomaisin käytännössä, että on melkeinpä sääntö, että toimitaan väärin ja kyseessä olisi matka, jonka tekisin päivittäin tai lähes päivittäin, niin jatkuvan palauteviestien kirjoittamisen sijaan pitäisin ehkä kirjaa – kuukauden kuluttua voisi sitten lähettää koontipalautteen ja kertoa, että on nyt tullut matkustettua kuukauden verran joka päivä ja sinä aikana on kaksitoista kertaa sattunut niin, että kuski ei pysähtynyt. Kuvittelisin, että tuollainen koonti on sekä palautteen antajalle mielekkäämpi ja vähätöisempi että palautteen vastaanottajalle merkityksellisempi kuin yksittäiset viestit.

Tämä tuntuu minustakin hyvältä konstilta puuttua asiaan. Laitoin itse joskus hyvinkin tiheään palautetta paristakin eri linjasta joilla oli tapana ohittaa väliaikapysäkki etuajassa. Varmasti tehokkaampaa olisi ollut, jos olisin tehnyt viikonkin koosteita yksittäisten palautteiden sijaan.

Kaikkinensa tuntuu vähän siltä, että siinä missä raitioliikenne on hyvin tarkkaan sisäisesti säänneltyä ja sisäisiä ohjeita noudatetaan hyvin tarkasti (ja noudattamista valvotaan), on bussiliikenne jotenkin villiä. Ylinopeudet, pysäkkien skippaamiset, väärälle reitille ajamiset, etuajassa lähtemiset. Niitä ei pitäisi tapahtua ollenkaan.

Villiä vähintään siinä mielessä, että jokaisella liikennöitsijällä tuntuu olevan täsmälleen omanlaisensa tapa hoitaa asioita. Ja joskus eroja on jopa saman liikennöitsijän eri varikoilla.
 
Sain harvinaisen hyvän ja pitkän vastauksen Veolialta. Muilta tulee yleensä perinteistä copy&paste liibalaabaa.

"Hei,

kiitos antamastanne palautteesta koskien kuljettajan toimintaa linjalla 53.
Olen todella pahoillani kuljettajan käytöksen takia.

Olemme todella pahoillamme siskonne ovien väliin jäämisestä. Olemme jatkuvasti painottaneet kuljettajille huolellisuuden tärkeyttä ovia suljettaessa, mutta siitä huolimatta vahinko on päässyt sattumaan. Miten siskonne haava voi? Onko jalka jo paremmassa kunnossa?

Olemme opastaneet kuljettajia tällaisen tilanteen varalta, että jos kuljettaja huomaa tai hänelle tullaan sanomaan bussissa tapahtuneen jotain, pitää kuljettajan mennä selvittämään asia. Kuljettajan tulee selvittää onko joku loukkaantunut, tarvitseeko paikalle tilata apua tai onko matkustajan omaisuutta hajonnut. Ikävä kyllä näin ei kertomanne mukaan ole toimittu.

Ammattikuljettajille ei liikennemerkkien noudattamisessa pitäisi olla mitään epäselvää. Todella ikävä kuulla, että kuljettajamme ei ole tieliikennelakia noudattanut. Ja mitä tulee Dixin aseman purkulaituriin numero 16, siinä ei pitäisi myöskään olla enää mitään epäselvää, kuinka siellä tulee toimia.

Laitankin palautteen nyt eteenpäin kuljettajien esimiehelle. Hän käsittelee palautteen kyseistä vuoroa ajaneen kuljettajan kanssa, käyden tämän palautteen jokaisen kohdan hänen kanssaan läpi, jottei niissä jatkossa enää olisi epäselvyyksiä ja osattaisiin toimia oikein.

Pahoitteluni vielä kuljettajan toiminnan aiheuttamasta harmista ja mielipahasta.

Ystävällisin terveisin,
********
Transdev Vantaa Oy"

Erityisenä painopiste Dixin kohdalle, jossa todetaan "siinä ei pitäisi olla enää mitään epäselvää, kuinka siellä tulee toimia". Niin, onhan siitä HSL muistuttanut useita kertoja tammikuun jälkeen ja varmasti palautteiden jälkeen kuljettajia muistutettu myös.

Ps. Pakko mainita et eilinen saman vuoron kuljettaja (eri kuljettaja siis kuin palautteessa) pysähty kunnolla saman STOP-merkin kohdalla ja odotti et mäkeä laskeva pyöräilijä pääsee ohitse, vaikka etäisyyttä oli n. 100 metriä. Esimerkillistä, ei lähetä ryysimään raskaalla ajoneuvolla läpi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eilen kummastelin klo 15:35 Leppävaarasta lähteneessä e21:n vuorossa, kun yhtäkkiä matkustamossa vaihtui ilma tavanomaista tehokkaammin. Syy selvisi äkkiä: Kuski ajeli railakkaasti keskiovet auki sen pitkän mäkinotkon Lippajärven liikenneympyrän ja Auroran risteyksen välillä. :D Kyseessä oli NF 278 (Ikarus Scania) ja ei muuten ollut eka kerta kun Ikaruksella ajellaan takaovi auki. :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pohjolan liikenne ajaa linjaa 67. Tapahtumapaikka Kurvin pysäkki keskustan suuntaan klo 13:56.

Itse toivoin pahoinpitelyn uhrin nostavan jutun kuljettajaa vastaan, silminnäkijöitä riittää ja eipä tekijäkään "tuntemattomaksi" jää kun linja, aika ja suunta on selvillä. Vähän kyllä mietityttää mitä kyseisellä kuljettajalla liikkunut sillä hetkellä päässä ja onko ehkä väärässä ammatissa...
 
Pohjolan liikenne ajaa linjaa 67. Tapahtumapaikka Kurvin pysäkki keskustan suuntaan klo 13:56.

Itse toivoin pahoinpitelyn uhrin nostavan jutun kuljettajaa vastaan, silminnäkijöitä riittää ja eipä tekijäkään "tuntemattomaksi" jää kun linja, aika ja suunta on selvillä. Vähän kyllä mietityttää mitä kyseisellä kuljettajalla liikkunut sillä hetkellä päässä ja onko ehkä väärässä ammatissa...

Miksi ei heti tehty Rikosilmoitusta? Poliisi olisi napannut pahoinpitelijän putkaan. Ai niin Pohjolan Liikenne/VR.
 
Erittäin valitettava tapaus. Väkivalta on aina väärin. Lisäksi tällaiset tapaukset ovat omiaan tärvelemään koko toimialan henkilökunnan mainetta. Kun puhutaan alan arvostuksesta, olen vakaasti sitä mieltä, että se kunnioituksen pitää lähteä työntekijöistä itsestään alkuun. Itselläkin on täällä Turussa muutamia erittäin kyseenalaisia kokemuksia muutaman yksittäisen kuljettajan toiminnasta. Itse olen kerran ollut rankassa sanasodassa yksittäisen kuljettajan kanssa tämän tehtyä hengenvaarallisen ohituksen jonka jälkeen itse ajoin kiinni bussin kiinni ja pysäkillä menin suoraan autoon huutaen neuvottelemaan kuskin kanssa liikennesäännöistä. Asiaan toki palattiin myös hänen työnantajansa kuten joukkoliikenneviranomaisen ja poliisinkin kanssa.

Ymmärrän toki näiden sekopäiden olevan yksittäistapauksia, mutta näiden toiminta saa kyllä harkitsemaan, että koko alalle pitäisi asettaa kunnolliset psykologiset testaukset edellytykseksi alalle pääsyyn.
 
Sen verran näitä median "totuuksia" ja sitten asianosaisten kollegoiden versioita näistä kuulleena voi sanoa, että noissa lehdissä olevissa jutuissa on yleensä käytetty värikynää reilun puoleisesti. Ensin lehteen soittava lisää siihen omat paisuttelunsa, siihen lehden lapinlisät ja provosoivat otsikot päälle, niin klikkauksia keräävä juttu on valmis. Ei sitä lähdekritiikkiä turhaa kouluissa opeteta. :)
 
Jos tapaus on totta, ihmetyttää, sillä mielestäni PL:llä on kaikkein ystävällisimmät kuskit HSL-alueella.
 
Ehdin jo hetken luulla että "Zige94" on aloittanut ajurin hommat ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aamuisten lehtijuttujen mukaan alkaa näyttää uutisankalta... No katsotaan loppuun, PL:N kuskit yleensä kyllä olleet todella mukavia, tervehdys tulee vaihdon aikana usein Kustaankartanon kohdalla uudelta kuskilta jne....
 
Takaisin
Ylös