Kuljettajien toiminta

Hieman uutisesta poiketen mikähän idea toimittajalla ollut sotkea kuvat rekisterikilpien ja etuosan numeron kohdilta?

Koska kuvan bussit eivät liity tapaukseen. Uutisessahan ei edes kerrota, minkä yhtiön bussista on ollut kyse.

Ketjun aiheeseen liittyen, on taas sattunut kohdalle parikin kuskia, jotka eivät olisi halunneet päästää etuovesta. Kuinkahan heikosti asia koulutuksessa mainitaan? Ja millä logiikalla kuski haluaa pitää etuoven kiinni pysäkillä, jossa lähes yksinomaan poistutaan? Luulisi, että kuljettajankin päivää helpottaa, jos ruuhkaisen pysäkin pysäkkiaika nopeutuu.
 
Hieman uutisesta poiketen mikähän idea toimittajalla ollut sotkea kuvat rekisterikilpien ja etuosan numeron kohdilta?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015051819713007_uu.shtml
Niin, kaipa kuvituskuvaksi olisi voinut valita jonkin sellaisen kuvan, jossa vastaavia numero- tai muita yksilötietoja ei olisi näkynyt. Kuvan bussien haltijan tunnusvärit kuitenkin näkyvät, vaikka tapaus on voinut sattua aivan muunkin yrityksen hoitamassa liikenteessä. Kuva on kaiken lisäksi varikolta.

Ehkäpä toimittaja tuon kuvan nyt valittuaan päätti sensuroida kuvasta tiettyjä tunnistetietoja Matkalaisen esittämän arvion pohjalta.
 
En sanoisi noin. Mistä PL olisi noista aiemmista tuomioista tiennyt?

Suomessa rikoksesta tuomitulla on hyvin voimakas suoja. Sellaista yleistä "työnantaja tsekkaa rikosrekisterin" -systeemiä ei todellakaan ole. Jos ei itse kerro, ei työnantaja saa tietääkään. Lasten ja nuorten parissa työskentelevien kohdalla tuosta on poikkeus, ja sitten on tietysti eriasteiset turvaselvitykset, mutta silloin pitää olla jo vähän erikoisempi työpaikka haussa.


Mikäli kuljettaja ajaa koulukyytejä, on työnantajalla oikeus selvittää henkilön taustat ja työntekijä on velvollinen esittämään rikosrekisteriotteen joka on alle 3 kk vanha. Muistaakseni.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:36 ----------

Itse asiassa tuosta listasta en pitäisi huumetestejä ollenkaan pahana asiana, liikenteessä kun ollaan ja raskaalla ajoneuvolla + matkustajat kyydissä. Ehkä niitä nykypäivänä jo tehdäänkin?

Esim PL tekee työhöntulotarkastuksessa huumetestin
 
Ketjun aiheeseen liittyen, on taas sattunut kohdalle parikin kuskia, jotka eivät olisi halunneet päästää etuovesta. Kuinkahan heikosti asia koulutuksessa mainitaan? Ja millä logiikalla kuski haluaa pitää etuoven kiinni pysäkillä, jossa lähes yksinomaan poistutaan? Luulisi, että kuljettajankin päivää helpottaa, jos ruuhkaisen pysäkin pysäkkiaika nopeutuu.

Kyllähän sen jo höslän musta (tai minkä värinen nyt tänä vuonna taas onkaan :)) kirjakin kertoo, että etuovesta matkustajat päästetään ulos.

Myös kuljettajakoulutuksessa asiaa pyrittiin tekemään selväksi, mutta joillekin ihmisille oppi ei vain iskostu päähän.
Moni kuljettaja haluaa pitää etuoven kinni ihan vain kiusatakseen matkustajaa, koska hänellä on valta siihen. :mad:
Ei ole mitään järkevää syytä (ei edes se aina jankattu katupölyn kulkeutuminen keuhkoihin, koska suurin osa autoista on muutenkin niin homeessa ettei se kivipöly haittaa yhtään mitään) hidastaa matkustajaliikennettä pakottamalla esim. hitaasti liikkuva etupenkiltä keskisillalle.
Nykyäänhän koko kyljen saa auki urakkanapista melkein kaikissa uusissa autoissa, niin ei tarvitse enää sitä tikkuakaan veivata eteen ja taakse.
 
Eli miten, jos ja kun ei osaa noin hyvin ruotsia? Täällä on myös muitakin, etenkin vanhempaan sukupolveen kuuluvia, joilla ei kielet ole hallussa, joten olisi ystävällistä edes parilla lauseella avata uutisen pointti.

No tässä suomennos, ei tosin sanasta sanaan, mutta jos tästä kävisi asia selväksi (en vastaa virheistä):
Matkustaja ei ollut huomannut lippunsa vanhentuneen, kun hän näytti sitä kuljettajalle bussissa. Kuljettaja vastasi tähän suomeksi, mutta matkustaja ei ymmärtänyt mitä kuljettaja hänelle sanoi ja kun matkustaja yritti selvittää tilannetta, kuljettaja käski huutaen ja huitoen häntä poistumaan bussista. Matkustaja yritti saada selvyyttä tilanteeseen ruotsiksi ja englanniksi, mutta päätti lopulta itse poistua bussista, koska ei ymmärtänyt miksei hän voinut matkustaa. Matkustaja olisi osannut ostaa lipun suomeksi, mutta kuljettajan toiminnan vuoksi hän ei tullut ajatelleeksi sanoa "yksi lippu kiitos". Lopussa HSL:n edustaja sanoo kuljettajan tehneen väärin jne.

Vaikkei kuljettaja ilmeisesti osannutkaan ruotsia tai englantia, niin mielestäni kyseisen tilanteen olisi voinut hoitaa vaikkapa elekielellä. Näytä lippua, näytä kelloa, pyöritä päätä ja näppäile lipun hinta Buscomiin voisi olla yksi kätevä tapa toimia. HSL:n edustajankin mukaan tuollaisissa tilanteissa ei pitäisi "heittää" matkustajaa ulos vaan selvittää tilanne tavalla tai toisella.
 
Vaikkei kuljettaja ilmeisesti osannutkaan ruotsia tai englantia, niin mielestäni kyseisen tilanteen olisi voinut hoitaa vaikkapa elekielellä.

Yleensä bussin kyydistä löytyy myös matkustajia, jotka osaavat tulkata ainakin näille laajasti Suomessa puhutuille kielille - ja usein harvinaisempienkin kielten osaajia on kyydissä, jos matkustajia on enemmän.
 
No tässä suomennos, ei tosin sanasta sanaan, mutta jos tästä kävisi asia selväksi (en vastaa virheistä):
Matkustaja ei ollut huomannut lippunsa vanhentuneen, kun hän näytti sitä kuljettajalle bussissa. Kuljettaja vastasi tähän suomeksi, mutta matkustaja ei ymmärtänyt mitä kuljettaja hänelle sanoi ja kun matkustaja yritti selvittää tilannetta, kuljettaja käski huutaen ja huitoen häntä poistumaan bussista. Matkustaja yritti saada selvyyttä tilanteeseen ruotsiksi ja englanniksi, mutta päätti lopulta itse poistua bussista, koska ei ymmärtänyt miksei hän voinut matkustaa. Matkustaja olisi osannut ostaa lipun suomeksi, mutta kuljettajan toiminnan vuoksi hän ei tullut ajatelleeksi sanoa "yksi lippu kiitos". Lopussa HSL:n edustaja sanoo kuljettajan tehneen väärin jne.

Vaikkei kuljettaja ilmeisesti osannutkaan ruotsia tai englantia, niin mielestäni kyseisen tilanteen olisi voinut hoitaa vaikkapa elekielellä. Näytä lippua, näytä kelloa, pyöritä päätä ja näppäile lipun hinta Buscomiin voisi olla yksi kätevä tapa toimia. HSL:n edustajankin mukaan tuollaisissa tilanteissa ei pitäisi "heittää" matkustajaa ulos vaan selvittää tilanne tavalla tai toisella.

Kiitos Joonas!

Viimeisen kappaleesi kertoo juurikin pointin, eli elekieli, jonka pitäisi olla tuttua kelle ihmisten parissa työskentelevälle. En itsekään kieli ihmisiä ole, suomi ja enkku taipuu hyvin ja ruotsi alkeellisesti, mutta elekielellä kyllä selvitty tai viime kädessä toisen asiakkaan avustamana. Sun kertoma tapa esittää kyseinen asia elekielellä olisi varmaankin se kaikkein ymmärrettävin.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:37 ----------

Yleensä bussin kyydistä löytyy myös matkustajia, jotka osaavat tulkata ainakin näille laajasti Suomessa puhutuille kielille - ja usein harvinaisempienkin kielten osaajia on kyydissä, jos matkustajia on enemmän.

Tässä on se sama kuin mitä matkustajillakin: kaikki ihmiset eivät ole sellaisia että osaisivat, haluaisivat tai uskaltaisivat kysyä apua. Yleinen ilmiö suomessa, jota oon itse todistellut usein. Autettavaa pitäisi itse lähestyä, jotta hän vähän edes osaisi "pyytää apua". Etenkin alan työntekijälle (olkoon nyt vaikka täsäs bussikuski tai toisella alalla ratikkakuski, konnari jne.) voi olla korkea kynnys pyytää apua, koska ajattelee "menettävänsä naamansa" ja "arvostuksen".
 
Tässä on se sama kuin mitä matkustajillakin: kaikki ihmiset eivät ole sellaisia että osaisivat, haluaisivat tai uskaltaisivat kysyä apua. Yleinen ilmiö suomessa, jota oon itse todistellut usein. Autettavaa pitäisi itse lähestyä, jotta hän vähän edes osaisi "pyytää apua". Etenkin alan työntekijälle (olkoon nyt vaikka täsäs bussikuski tai toisella alalla ratikkakuski, konnari jne.) voi olla korkea kynnys pyytää apua, koska ajattelee "menettävänsä naamansa" ja "arvostuksen".
Tapahtuipa linjalla h62 jokunen vuosi sitten: olin matkalla kohti keskustaa ja eräällä Mäkelänkadun pysäkillä bussi pysähtyi ottaakseen matkustajan kyytiin. Kyseinen matkustaja kysyikin kuljettajalta "meneekö tämä bussi Karhupuistoon?". Kuljettaja ei ymmärtänyt kysymystä. Etupenkissä istuvana kuulin tuon keskustelun ja neuvoin kyseistä matkustajaa nousemaan bussin h51 kyytiin. Lähdimme liikkeelle ja kuljettaja kiittikin minua asiakkaan neuvomisesta.

Tuohon ahvenanmaalaisen matkustuskokemukseen liittyen: hieman kaksipiippuinen juttu kyseessä. Kävin itse Ahvenanmaalla viime kesänä. Tietäen kyseisen maakunnan tilanteen en edes yrittänyt kommunikoida paikallisten kanssa suomeksi vaan kommunikoin ruotsiksi.
Toki englannin kielen taito olisi hyväksi HSL -alueen bussinkuljettajille - ihan turistien kanssa kommunikointiakin ajatellen.
Mutta ei muualla Euroopassakaan bussinkuljettajien englannin kielen taito ole itsestäänselvyys. Muistelen, että Berliinin liikennelaitos BVG laittoi bussinkuljettajiaan englannin kielen kursseille ennen Saksassa kesällä 2006 järjestettyjä jalkapallon MM -kisoja - jotta kommunikointiongelmilta turistien kanssa olisi vältytty.
 
Joku Anti-sankari Pohjolan Liikenteen kuljettaja ajoi raitiovaunukaistalla ja kiilasi kulkueen väliin ja tuuppi pyöräilijöitö. Lisäksi heitti pyöräilijän pyörän toisen bussin alle.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1305977826345

Sen voi vielä ymmärtää et hermostuttaa odottaa, mutta jos on kulkue niin silloin on kulkue eikä lähetä pelleilemään. Miten tätä liikennekäyttäytymistä saisi joidenkin bussikuskien aivoihin? Jos ei kestä liikenteenpaineita ja liikennesääntöjä, kannattaa alaa vaihtaa. Jostain kumman syystä tälläkin foorumilla kirjottelevia harrastajia ja kuljettajia on jopa puolustelemassa kuljettajan toimintaa. Itse en voi vaan käsittää, onko joillakin niiden bussiorgasmi mennyt niin pitkälle ettei näe joidenkin kuljettajien toiminnassa mitään väärää.

Tulee mukavat fläshbackit keväältä kun bussi ajoi kolmion takaa mun päälle ja tekosyyksi kuljettaja täräytti poliiseille suoraan puhelimen näpräämisen. Myönsi sentään syyllisyytensä ja ettei keskittynyt liikenteeseen.

Näitä tapahtuu yllättävän paljon, myös muita mm. pysäkeiltä suoraan auton eteen, toiselta kaistalta jne. Vaikka sitä isompaa ajoneuvoa ajaa niin se ei tarkota että saa idiootti olla ja tehä mitä lystää.
 
Jostain kumman syystä tälläkin foorumilla kirjottelevia harrastajia ja kuljettajia on jopa puolustelemassa kuljettajan toimintaa. Itse en voi vaan käsittää, onko joillakin niiden bussiorgasmi mennyt niin pitkälle ettei näe joidenkin kuljettajien toiminnassa mitään väärää.

Laitatko linkin näihin viesteihin? Kun ei ainakaan tältä forumilta näytä löytyvän...
 
Aikamoinen insidentti tosiaan. Ei tainnut kuljettaja ymmärtää, että tilanteesta on luvassa aikamoinen määrä julkisuutta. Onneksi ei käynyt pahemmin, tuossahan on ollut ainesta vaikka minkälaiseen tapahtumaketjuun.
 
Kuljettajalla melkoista inkkarivajautta kanootissa, etenkin tässä kontekstissa.
 
Takaisin
Ylös