Kuljettajien toiminta

Väkivalta on aina väärin, eikä kuljettaja olisi saanut lyödä matkustajaa. Sen sijaan kuljettaja olisi hyvin voinut nostaa metelöivän ja näin ollen muiden matkaa häiritsevän matkustajan ulos linja-autosta.

Kuljettajat eivät ole koskaan häirinneet matkantekoani. Pikemminkin matka on edistynyt heidän ansiostaan. Kuljettajien työhön kohdistuu kuitenkin kohtuutonta häirintää varsinkin öisin. Esimerkkejä linjalta 550:
1. Vahvasti päihtynyt, vähäpukeinen mies ei suostunut istumaan paikallaan vaan horjahteli pitkin linja-autoa ja häiritsi erityisesti naispuolisia matkustajia kykyjensä mukaan. Kuljettaja pysäytti auton pysäkille, jossa 15 minuutin odottelun jälkeen poliisi otti juopon kyytiinsä.
2. Kaksi teinityttöä kurkisteli HelB 1309:n erilaisten lattialuukkujen alle aiheuttaen meluhaittoja pelkästään tällä toiminnalla. Lopulta he Tuusulanväylän pysäkillä anastivat ristinivelen päällä olevan luukun ja juoksivat vauhdilla karkuun saaliin kanssa. Kuljettaja yritti etsiä luukkua linja-auton ympäristöstä, mutta tuloksetta. Matka jatkui ilman luukkua, jolloin myös sisämelu oli huomattavasti tavanomaista voimakkaampaa.
3. Kaksi päihtynyttä miestä melusi bussin takaosassa. He piirtelivät punaisella tussilla epämääräisiä kuvioita ikkunan yläpuolella oleviin muovipaneeleihin ja olivat joutua käsirysyyn kahden muun päihtyneen matkustajan kanssa.

Kuljettajilla pitäisi olla yksiselitteiset valtuudet puuttua harkintansa mukaan ja sopivalla tavalla matkustajien huonoon käytökseen. Huonosti käyttäytyvät matkustajat eivät ole arvokkaita asiakkaita, joiden jokaista mielipidettä pitäisi kuunnella. He ovat joukkoliikenteen häiritsijöitä, jotka ajavat kunnolliset ihmiset yksityisautojen käyttäjiksi ja kiihdyttävät näin ilmastonmuutosta. Kuljettajilla pitäisi olla oikeus valokuvata häiriköt, kirjata henkilötiedot ylös, ottaa allekirjoitus maksusitoumukseen vahinkojen korvaamiseksi ja pahimmissa tapauksissa kytkeä häiriköt käsiraudoilla istuimeen, jotta matka voi jatkua samalla, kun poliisi kutsutaan päätepysäkille odottamaan.
 
Aamuisten lehtijuttujen mukaan alkaa näyttää uutisankalta... No katsotaan loppuun, PL:N kuskit yleensä kyllä olleet todella mukavia, tervehdys tulee vaihdon aikana usein Kustaankartanon kohdalla uudelta kuskilta jne....

Aikataulub perusteella tosin näyttäisi siltä et "jotain" olisi tapahtunut. Paikalla ollut vapaa toimittaja oli siis silminnäkiänä ollut, eli mihinkään lehteen ei oltu soitettu, kuten yleensä porukka tekee.

Tämä vapaa toimittaja oli siis kertonut linjan olevan 67, pysäkki oli ollut keskustan suuntaan menevien sekä kellon ajaksi oli Pekka Saurille täsmennetty n. klo 13:56. Aikatauluja tutkimalla selviää että linjan 67, suuntana Rautatientori, arvioitu ohitusaika Kurvin pysäkille on 13:55, eli aika sopii mitä parhaiten kyseiseen ajankohtaan. Lisäksi satoi, joten lätäköitä kyllä löytyi.

Mitä tulee iltasanomien uutisessa olleeseen kuljettajilta kyselyihin niin tottakai jokainen kieltää että olisi ketään lyönyt, vaarana kun on vaikkapa varoitus työnantajalta ja saattaa myös pelata syytteitä pahoinpitelystä (tai lievästä pahoinpitelystä jos ei jälkiä tullut), jos siis uhri tai "uhri" nostaisi syytteet.

Kyllä niitä hyviä ja huonoja kuljettajia löytyy. Pk-seudulla on kuitenkin yli tuhat kuljettajaa ja siihen joukkoon mahtuu jos jonkinmoista sakkia. Etenkään isojen firmojen on mahdotonta jokaista kuljettajaa "kyylätä", kuten vaikka pienemmillä Åbergin Linjan kaltaisilla firmoilla josta ei huonoa palvelua saa.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:58 ----------

Kuljettajilla pitäisi olla yksiselitteiset valtuudet puuttua harkintansa mukaan ja sopivalla tavalla matkustajien huonoon käytökseen. Huonosti käyttäytyvät matkustajat eivät ole arvokkaita asiakkaita, joiden jokaista mielipidettä pitäisi kuunnella. He ovat joukkoliikenteen häiritsijöitä, jotka ajavat kunnolliset ihmiset yksityisautojen käyttäjiksi ja kiihdyttävät näin ilmastonmuutosta. Kuljettajilla pitäisi olla oikeus valokuvata häiriköt, kirjata henkilötiedot ylös, ottaa allekirjoitus maksusitoumukseen vahinkojen korvaamiseksi ja pahimmissa tapauksissa kytkeä häiriköt käsiraudoilla istuimeen, jotta matka voi jatkua samalla, kun poliisi kutsutaan päätepysäkille odottamaan.

Kyllähäm kuljettajilla aika hyvät "valtuudet" on puuttua tilanteisiin jo pelkän joukkoliikennelain perusteella. Se on sitten liikennöitsijän vastuulla kuinka hyvin nämä on kuljettajille selitetty, tarpeelliset voimakeinot jne. Ymmärtääkseni bussipuolella ainakaan tälläisiin ei panosteta ollenkaan. VR:llä kyllä aika hyvin on kaikenmaailman jutuista kerrottu+tietenkin kaasu on mainio apuväline, josta on itsellekkin kerran hyötyä ollut.

Jokainen kuljettaja, kuten kuka tahansa kansalainen, voi hakea itselleen henkilökohtaisen aseenkantoluvan kaasulle, monilla taksikuskeilla mm. on.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:02 ----------

Ehdin jo hetken luulla että "Zige94" on aloittanut ajurin hommat ;)

Onhan se aika jännä, miten eräät trollit eivät pysty asialliseen keskusteluun ;) Toisaalta, eihän toisen elämäntavoille mitään voi, joten säälittäköön sua tämän kerran.
 
Jokainen kuljettaja, kuten kuka tahansa kansalainen, voi hakea itselleen henkilökohtaisen aseenkantoluvan kaasulle, monilla taksikuskeilla mm. on.

Kaasun käyttö kuitenkin bussinkaltaisessa suljetussa tilassa on kuitenkin aika kyseenalaista, esim. kuljettajan paikalta käytettynä siinä saattaa saada ilmavirtojen ansiosta itsekin hyvät paprika-annokset naamallensa, matkustamossa taas tulee väkisinkin "sivuosumia" asianosattomiin, mikä ei sekään liene tavoiteltu asianlaita. Ulkopuolella kuskin järjestyksenvalvojan valtuudet loppuvat taasen "bussin välittömään läheisyyteen", joten siellä sumuttamisesta tulee hyvin äkkiä sanomista. Junavaunu on kuitenkin astetta isompi tila kuin bussin matkustamo. Puhumalla pärjää aika pitkälle, eikä näihin sekakäyttäjiin muutenkaan mitkään sumutteet välttämättä edes tehoa.

kaasupussi sanoi:
Kuljettajilla pitäisi olla yksiselitteiset valtuudet puuttua harkintansa mukaan ja sopivalla tavalla matkustajien huonoon käytökseen. Huonosti käyttäytyvät matkustajat eivät ole arvokkaita asiakkaita, joiden jokaista mielipidettä pitäisi kuunnella. He ovat joukkoliikenteen häiritsijöitä, jotka ajavat kunnolliset ihmiset yksityisautojen käyttäjiksi ja kiihdyttävät näin ilmastonmuutosta. Kuljettajilla pitäisi olla oikeus valokuvata häiriköt, kirjata henkilötiedot ylös, ottaa allekirjoitus maksusitoumukseen vahinkojen korvaamiseksi ja pahimmissa tapauksissa kytkeä häiriköt käsiraudoilla istuimeen, jotta matka voi jatkua samalla, kun poliisi kutsutaan päätepysäkille odottamaan.

Kuljettajilla on linja-autossa ja sen välittömässä läheisyydessä samat oikeudet kuin järjestyksenvalvojilla, kyydistä voi henkilöitä poistaa, jos siihen on vahvat perusteet. Ja muita matkustajia voi pyytää avustamaan. Ja kyllähän autossa olevat tuoreet sotkut aina kannattaa valokuvata vaikka kännykällä ja laittaa esimiehille eteenpäin rikosilmoitusta varten, jollei poliisi ehdi paikalle.
 
Kaasun käyttö kuitenkin bussinkaltaisessa suljetussa tilassa on kuitenkin aika kyseenalaista

OC-sumuttimistakin on montaa eri laatua, löytyy vaahtoa ja geeliä, joita pitäisi olla helpompi käyttää ilman ylimääräistä haittaa.
 
Kaasun käyttö kuitenkin bussinkaltaisessa suljetussa tilassa on kuitenkin aika kyseenalaista, esim. kuljettajan paikalta käytettynä siinä saattaa saada ilmavirtojen ansiosta itsekin hyvät paprika-annokset naamallensa, matkustamossa taas tulee väkisinkin "sivuosumia" asianosattomiin, mikä ei sekään liene tavoiteltu asianlaita. Ulkopuolella kuskin järjestyksenvalvojan valtuudet loppuvat taasen "bussin välittömään läheisyyteen", joten siellä sumuttamisesta tulee hyvin äkkiä sanomista. Junavaunu on kuitenkin astetta isompi tila kuin bussin matkustamo. Puhumalla pärjää aika pitkälle, eikä näihin sekakäyttäjiin muutenkaan mitkään sumutteet välttämättä edes tehoa..

Kyllä, puheella pärjää todella pitkälle, jonka vuoksi itselläkin vain yksi kaasun käyttötarve ollut, vaikka yövuoroja oli 95% vuoroista 20kk:n aikana (30-40h/vko) ja häirikköjä joka vuorossa. Sen vuoksi kannatan liikennöitsijöidenkin pientä koulutusta antaa, ns. puhe judoa, tilanteiden käsittelemiseen. Kaikki sitä ei nimittäin osaa, niin kuin saa välillä huomata.

Sinänsä en kyllä tiedä miten vaikkapa Sm1/2-osasto eroaa bussin matkustamosta. Mutta kuten karosakin totesi, on OC-kaasuja erilaisia. Juovaa, kolmiota, vaahtoa, geeliä, olikohan jotain muutakin vielä. Juova ja kolmio on sellasia motä ei suositella esim. julkisten kulkuneuvojen kaltaisissa tiloissa. Junahenkilökunnalla ja ainakin kiskobussi kuljettajilla on vaahto käytössä. Tarkastajilla oli geelit tai vaahto. Geeli ja vaahto molemmat sellaisia, jotka eivät herkästi leviä. Tietenkin huonosti tähdättynä nekin saattaa sivullisiin osua, mutt eivät suoraan juovan ja kolmion tavoin leviä.

Sekin, jos bussin ulkopuolella on tilanne, ei sinänsä kuljettajalle kuuluisi tai jos häirikkö on jo saatu ulos, joten en oikein ymmärrä siitä aiheutuvaa kaasun käyttöä ylipäätään. Ei sitä lähdetä jahtaamaan häirikköä pitkin katuja, kun se bussista on poistunut. Oikeassa tilanteessa käytetystä kaasusta ei sanomista tule. Tietenkin jos vaikka yhteislupa määrittää jonkun alueen missä sitä saa käyttää (junahenkilökunta junissa sekä rautatiealueella+asemat), sen ulkopuolella käytettynä saatat poliiseilta saada sakot aseen hallussapidosta.

Mitä tulee sekakäyttäjiin niin totta se, ettei vaikuta pakosti. Mutta sama koskee ketä tahansa. Monesti myös kaasun näkeminen jo pelottaa häiriökäyttäytyjät karkuun, kaasu ei siis ole uhkailu väline, mutta vaikka siitä kiinnipitäminen selän takana voi saada jo häirikön pakenemaan tai tajuamaan et nyt kannattaa lopettaa.

Keinoja löytyy, joilla saataisiin häirikkojä paremmin hoidettua ja kuljettajien oloa ja käytöstä turvallisemmaksi, jos se vaan liikennöitsijöitä kiinnostaisi. Faktaahan on se et mitkään turhaohjaamolasit ei niitä tilanteita pahemmin estä.
 
Työhönottotilanteessa Pohjolan Liikenne toiminut vähemmän ryhdikkäästi http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...tausta-potkaisi-naiskollegansa-katuun/5054696

En sanoisi noin. Mistä PL olisi noista aiemmista tuomioista tiennyt?

Suomessa rikoksesta tuomitulla on hyvin voimakas suoja. Sellaista yleistä "työnantaja tsekkaa rikosrekisterin" -systeemiä ei todellakaan ole. Jos ei itse kerro, ei työnantaja saa tietääkään. Lasten ja nuorten parissa työskentelevien kohdalla tuosta on poikkeus, ja sitten on tietysti eriasteiset turvaselvitykset, mutta silloin pitää olla jo vähän erikoisempi työpaikka haussa.
 
Olisiko tälle jotain lähdettä?

Ei sille mitään virallista lähdettä ole. Ihan tuttujen kuljettajien kertomaa. Kokonaan suljettu hytti auttaisi, kuten raitiovaunuissa Varioissa on. Myös uusissa busseissa taitaa olla huomattavasti parempi. Jälkiasennetut ne on kaikkein onnettomimpia, sieltä sivusta saa kyllä heiluteltuu puukkoa, lyötyä jne kuljettajaa ongelmitta. Etenkin juuri nuo jälkiasennetut on näkökentän edessä, kuten karosakin totesi.
 
En sanoisi noin. Mistä PL olisi noista aiemmista tuomioista tiennyt? Suomessa rikoksesta tuomitulla on hyvin voimakas suoja. Sellaista yleistä "työnantaja tsekkaa rikosrekisterin" -systeemiä ei todellakaan ole. Jos ei itse kerro, ei työnantaja saa tietääkään.
Niinpä.
Sillä vaikka itse olenkin ehkä jossain määrin tiukemman arvokonservatiivisen rikos- ja rangaistuspolitiikan puolella, niin joka tapauksessa oikeusvaltiossa pitäisi aina lähtökohtaisesti toimia myös sillä periaatteella, ettei tekojansa tehnyttä ja niiden seuraukset kantanutta henkilöä saa tämän jälkeen automaattisesti sulkea pois normaalista yhteiskunnasta, työelämästä tai muusta yhteisöstä, koska ihminen voi aina oppia, muuttua ja kehittyä.
Eikä tässä tapauksessa varsinainen väkivallanteko ollut mikään erityisen dramaattinen (jos siis vertaa esim. kaikkiin muihin päivittäisiin rikosuutisiin, tai poliiseista ja vartijoista kertoviin "TosiTV"-sarjoihin).
Sillä valitettavasti näitä väkivaltaisuuteen mahdollisesti taipuvaisia joskus itsehallintansa menettäviä henkilöitä löytyy luultavasti lähes kaikista ihmisryhmistämme ja ammattikunnistamme, joten emme kai tämän yksittäistapauksen perusteella voi missään nimessä merkata esim. linja-autojen kuljettajia tai muita joukkoliikenteen ammattilaisia jollakin leimakirveellä, minkä vuoksi heille jokaiselle pitäisi työhönotossa aina hankkia kaikki mahdolliset poliisin rikosrekisterit, kirkon virkatodistukset, huumetestit ym.?
 
Itse asiassa tuosta listasta en pitäisi huumetestejä ollenkaan pahana asiana, liikenteessä kun ollaan ja raskaalla ajoneuvolla + matkustajat kyydissä. Ehkä niitä nykypäivänä jo tehdäänkin?

---------- Viestit yhdistetty klo 22:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:12 ----------

Kokonaan suljettu hytti auttaisi, kuten raitiovaunuissa Varioissa on.

Joo. Tilanteet, joissa kuljettajat joutuvat pahoinpidellyiksi tai itse pahoinpitelevät ovat säännönmukaisesti sellaisia, että kuljettaja on sieltä ohjaamosta poistunut. Ratikkapuolella ohje on, että kun rähinää on, niin kuljettaja ei sieltä ohjaamosta poistu. Se on pitänyt työturvallisuuden korkeana ja loukkaantumiset pieninä. Vartijat hoitavat tilanteet.
 
Takaisin
Ylös