Kuljettajien toiminta

Puheluiden puhuminen työaikana ei ole hyväksyttävää, vaikka käytössä olisi kädet vapaana -varustus. Linja-autonkuljettajan työ on palveluammatti, ja on huonoa (tai olematonta) asiakaspalvelua, jos kuljettaja ei ole autossa läsnä, vaan viettää mieluummin aikaansa kavereiden kanssa puhuen.

Eiköhän suurin osa linja-autoyrityksistä ole selkeästi tällaiset vapaa-ajan puhelut kieltänytkin.
 
Ei se handsfree kuitenkaan estä mitenkään ajatuksen siirtymistä itse ajosta pois. Minusta yhtä vaarallista tai turvallista, miten nyt vaan halutaan asia ilmaista.
 
Ei se handsfree kuitenkaan estä mitenkään ajatuksen siirtymistä itse ajosta pois. Minusta yhtä vaarallista tai turvallista, miten nyt vaan halutaan asia ilmaista.

Juuri yhtä vaarallista tai turvallista se on myös tämän tutkimuksen mukaan (ja monen muunkin) : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1188107/

---------- Viestit yhdistetty klo 21:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:21 ----------

'Vaarallinen' lienee tässä kohtaa joka tapauksessa se sopivin sana.
 
Tuli muuten tässä mieleen eräs tapaus, joka tapahtui pari viikkoa sitten iltamyöhällä, jolloin busseja kulki noin puolen tunnin välein. Bussi oli edellä aikataulustaan pari kolme minuuttia. Näin bussin noin 50 metrin päästä ja pistin juoksuksi. Bussilla on vilkku päällä ja aikoo pysähtyä pysäkille, kerkeen pysäkille pari kolme sekuntia ennen kun bussi on edes pysähtynyt, heilautin vielä kättä merkiksi. Kuski avaa takaovet ja päästää matkustajat ulos, vilkaisee vain minua, sulkee takaovet ja lähtee. Saman kuskin kyydissä olin joskus ennenkin ruuhka-aikaan, jätti käymättä parillakin pysäkillä jossa oli matkustajia viittilöimässä, toki seuraava auto on noin 5-10 kymmenen minuutin päässä, mutta silti aika törkeää, kun bussi ei ollut edes täynnä tai myöhässä aikataulustaan... Onko tällainenkin yleistä, en ole ennen huomannut tälläistä, tai ehken vaan ole kiinnittänyt huomiota.
 
Sama Vantaan sisäinen linja edelleenkin kyseessä. Matkustin tänään eräällä vuorolla ja väliaikapysäkit ohitettiin seuraavasti: ensimmäinen väliaikapysäkki 2 min etuajassa, toinen väliaikapysäkki 5 min etuajassa ja kolmas väliaikapysäkki 7 min etuajassa.
Kaksi viimeistä noista väliaikapysäkeistä sijaitsee rautatieaseman yhteydessä - mahtoiko aikataulun mukaisen ohitusajan aikaan olla pysäkeillä junasta bussiin vaihtavia matkustajia? Toki seuraava bussivuoro olisi tullut reilun puolen tunnin kuluttua...
 
Sama Vantaan sisäinen linja edelleenkin kyseessä. Matkustin tänään eräällä vuorolla ja väliaikapysäkit ohitettiin seuraavasti: ensimmäinen väliaikapysäkki 2 min etuajassa, toinen väliaikapysäkki 5 min etuajassa ja kolmas väliaikapysäkki 7 min etuajassa.
Mikäs linja tässä onkaan kyseessä?
 
Mikäs linja tässä onkaan kyseessä?
Tuossahan oli jo aika hyvä vihje, kun mainitsin linjan kulkevan (ainakin) kahden rautatieaseman kautta. ;) Mutta kyseessä on siis linja 574.

Ihmetyttää hieman myös se, että aamuruuhkan aikaan linjaa ajavat kuljettajat ovat ystävällisempiä ja tasaisemmin ajavia kuin iltaruuhkassa viime aikoina kohdalle osuneet kuljettajat.
 
Tuossahan oli jo aika hyvä vihje, kun mainitsin linjan kulkevan (ainakin) kahden rautatieaseman kautta. ;) Mutta kyseessä on siis linja 574.

Ihmetyttää hieman myös se, että aamuruuhkan aikaan linjaa ajavat kuljettajat ovat ystävällisempiä ja tasaisemmin ajavia kuin iltaruuhkassa viime aikoina kohdalle osuneet kuljettajat.

Olishan tää voinut olla myöskin linja 624, 631 tai 736. Ja itse(kin) näin yhden ikävän tapauksen ko. linjalla kun kuljettaja ohitti etuajassa aseman, jossa oli välipiste, sekä matkustaja juoksemassa bussiin.
 
Olishan tää voinut olla myöskin linja 624, 631 tai 736. Ja itse(kin) näin yhden ikävän tapauksen ko. linjalla kun kuljettaja ohitti etuajassa aseman, jossa oli välipiste, sekä matkustaja juoksemassa bussiin.
Etuajassa välipistepysäkkien ohitse ajaminen tuntuu edelleenkin olevan 574:lla ajavien Volvo/Scania/M-B Racing Teamin jäsenten harrastuksena. ;) Omakohtaisesti havaitsemani ennätys on 10 min etuajassa ohitettu välipistepysäkki - tosin reitin loppupäässä, mutta silti.

Mutta pakko antaa kiitostakin. Sekä eilen että tänään linjalla 574 osui kohdalle kuljettajia, ketkä ajoivat todella tasaisesti. Tämän päiväinen kuljettaja huomasi eräältä pysäkiltä liikkeelle lähtiessään, että muutaman sadan metrin päässä olevan vilkasliikenteisen risteyksen liikennevalo vaihtui juuri punaiseksi. Niinpä kuljettaja rullasi rauhallisella vauhdilla tuohon risteykseen odottelemaan vihreän vaihtumista. Ilman äkkinäistä kiihdytystä tai jarrutusta.
(Tästä olikin pakko lähettää HSL:lle myönteistä palautetta.)
 
Etuajassa välipistepysäkkien ohitse ajaminen tuntuu edelleenkin olevan 574:lla ajavien Volvo/Scania/M-B Racing Teamin jäsenten harrastuksena. ;) Omakohtaisesti havaitsemani ennätys on 10 min etuajassa ohitettu välipistepysäkki - tosin reitin loppupäässä, mutta silti.

Mutta pakko antaa kiitostakin. Sekä eilen että tänään linjalla 574 osui kohdalle kuljettajia, ketkä ajoivat todella tasaisesti. Tämän päiväinen kuljettaja huomasi eräältä pysäkiltä liikkeelle lähtiessään, että muutaman sadan metrin päässä olevan vilkasliikenteisen risteyksen liikennevalo vaihtui juuri punaiseksi. Niinpä kuljettaja rullasi rauhallisella vauhdilla tuohon risteykseen odottelemaan vihreän vaihtumista. Ilman äkkinäistä kiihdytystä tai jarrutusta.
(Tästä olikin pakko lähettää HSL:lle myönteistä palautetta.)
Nobinalla onkin aika paljon noita rallikuskeja, mutta voiton vie kyllä edelleenkin Transdevin naiskuski, jonka nykyiseen palvelutaitoon kuuluu ylinopeutta ajamisen ja välipistepysäkkien etuajassa ohi ajamisen lisäksi; matkustajalle huutaminen ja kiroileminen kopissaan.
 
Tulin puolisen tuntia sitten kotiin keskustasta Nobinan 248A:lla. Kun tultiin poistumispysäkilleni niin bussi kyllä pysähtyi mutta ovia ei avattu. Hetken kuluttua bussi lähti liikkeelle jolloin sanoin kuuluvasti, että miksei ovia avattu. Ei vaikutusta jolloin karjaisin asian uudestaan ja pari voimasanaakin lipsahti. Kuljettaja vastasi: "En täältä edestä näe, onko joku takaoven luona". Sanoin, ettei hän avannut keskioviakaan. Hetken kuluttua pääsin ulos seuraavan risteyksen jälkeen melkein asuintaloni kohdalla (!) joten kiitin kuljettajaa kuuluvasti.
 
Mutta jos ei ollut ketään muita poistuvia (?), niin kuljettaja on voinut katsoa ettei kukaan ollut sittenkään poistumassa ja siksi ei avannut ovia.
 
Mutta jos ei ollut ketään muita poistuvia (?), niin kuljettaja on voinut katsoa ettei kukaan ollut sittenkään poistumassa ja siksi ei avannut ovia.

Muita ei ollut poistumassa mutta kommentti, ettei hän NÄE takaovelle kuulosti kummalta. Jo aikaisemmin eräs nuorehko mies jolla oli keppi mukanaan oli jäädä takaoven väliin. Mutta lopputuloksenahan oli, että pääsin lähemmäksi määränpäätäni.
 
Joskus sulkevat ihan liian hätäseen ovia ja jopa keskiovella olen nähnyt väliin jäätävän, ja kerran taisi yksi jättää lähes joka pysähdyksellä jonkun oven väliin. Ei se matka nopeudu sillä vaan hidastuu kun ovia avataan edestakas sen sijaan että odottais sen 5sek. Kaikkia ei varmaan vaan yksinkertaisesti kiinnosta alkuunkaan linja-auton ajaminen ja sehän näkyy.
 
Muita ei ollut poistumassa mutta kommentti, ettei hän NÄE takaovelle kuulosti kummalta. Jo aikaisemmin eräs nuorehko mies jolla oli keppi mukanaan oli jäädä takaoven väliin. Mutta lopputuloksenahan oli, että pääsin lähemmäksi määränpäätäni.

No mutta sehän on monesti totuus. Postimerkin kokoinen peili, joka ei suurenna, 14,5m bussi huonolla valaistuksella ja lukuisia pysty-ja muutama vaakatolppa näkölinjalla. Että sopii istua kuskinpaikalle ihmettelemään.

Monesti avataan kaikki ovet ja katsotaan ulkopeileistä milloin ihmisvirta ovista loppuu. Huomattavasti paremmin pysyy tilanteen tasalla
 
Takaisin
Ylös