Kuljettajien toiminta

En löytänyt sopivampaakaan paikkaa tälle jurputukselleni, joten tuon sen esiin tässä. Moderaattori ratkaiskoon sopivamman sijaintipaikan.

Meinaan, kun vähän väliä liikenteessä on bussi, joka keulan suunnasta päätellen on menossa päätepysäkille A, mutta bussin otsaluu kertoo, että se on menossa päättärille B. Siis päinvastaiseen suuntaan.

Viimeksi tänään 19.8. Viikintiellä tuli vastaan 550, jonka otsassa luki Itäkeskus och samma på svenska, mutta bussi oli selvästikin menossa sieltä poispäin. Päätellen siitä, että itse olin matkalla Itäkeskukseen. Siis bussi 550 oli menossa Westendinasemalle (och samma på svenska). Ja jopa vieläpä matkustajia kyydissään.

Kotikulmillani olen tottunut jo siihen, että Kontulan metroasemalta Kotikonnuntielle menevän bussin 94A otsaluu kertoo olevansa menossa Kivikkoon (Stensböle) ja vastaavasti päinvastoin. Tai sitten ei. Tai – no joo… Osaan kuitenkin vanhalla rutiinilla oikeaan bussiin Kotikonnuntielle, olipa kohteeksi merkitty mitä tahansa.

Joskus kauan sitten v***tti, kun ajoin henkilöautollani Kontulantietä ostarin kohdalla ja lähestyin ynnä tarkkailin Mikaelinkirkon pysäkiltä lähtevää liikennettä. Olisin niin mielelläni tarjonnut vapaata kaistaa vasemmalle Kotikonnuntielle kääntyville busseille 94A ja 95, koska ryhmittymiselle ei ole pahemmin tilaa. Kotikonnuntielle olen menossa itsekin ja tarkoitukseni on päästää bussit menemään ensin. Se ei ollut niin helppoa kuin puusta katsoen näyttää. Siis bussikuskin näkökulmasta katsottuna. Bussin takaseinässä saattoi olla mitä tahansa Laajasaloa, Kannelmäkeä, Konalaa tai Malminkartanoa. En siis tiennyt, mihin bussi oli kirkon pysäkiltä lähdössä, joten en siis päässyt järjestämään bussille tilaa ryhmittymiseen.

Millä systeemillä noita bussien otsaluita ja -nahkoja päivitetään? Olen tietenkin maallikko näissä asioissa, mutta käsittääkseni on olemassa jotakin Helmeä, Buscomia sun muuta, joka käsittääkseni hoitaa automaattisesti tuollaiset. Vaan kun eivät näytä hoitavan. Onko tuo systeemi todellakin vielä bussikuskin muistin varassa? Vähän siltä näyttää tuota touhua seuratessa.

Tästä syystä siis tämä aforismi on osastossa Kuljettajien toiminta.
 
Vielä nykyään linjakilpien suunta käännetään täysin manuaalisesti ja joskus tapahtuu, ettei muista. Uuden lipunmyyntijärjestelmän myötä linjakilpien ohjaus muuttuu automaattikseksi ja näin ollen virheen mahdollisuus pitäisi pienentyä. Ainakin teoriassa. Myös silloin on onneksi mahdollista ohittaa automatiikka ja käyttää linjakilpiä manuaalisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä nykyään linjakilpien suunta käännetään täysin manuaalisesti ja joskus tapahtuu, ettei muista. Uuden lipunmyyntijärjestelmän myötä linjakilpien ohjaus muuttuu automaattikseksi ja näin ollen virheen mahdollisuus pitäisi pienentyä. Ainakin teoriassa. Myös silloin on onneksi mahdollista ohittaa automatiikka ja käyttää linjakilpiä manuaalisesti.

Tänään tuli vastaan pari outoa tapausta: "213 Meilahti" ja "224 Alberga via Kauniainen".

213 kulkee nykyisin Kamppiin asti. Kaksikielisen kyltin puolestaan voisi ajatella näyttävän "Leppävaara via Kauniainen" tai "Alberga via Grankulla" mutta ei sekasikiötä. Tulevatko nämä järjestelmästä vai kuljettajan päästä?
 
Vs: Re: Kuljettajien toiminta

Tänään tuli vastaan pari outoa tapausta: "213 Meilahti" ja "224 Alberga via Kauniainen".

213 kulkee nykyisin Kamppiin asti. Kaksikielisen kyltin puolestaan voisi ajatella näyttävän "Leppävaara via Kauniainen" tai "Alberga via Grankulla" mutta ei sekasikiötä. Tulevatko nämä järjestelmästä vai kuljettajan päästä?
Noi on tuosta uudesta järjestelmästä automaattisesti tulevia juttuja.
 
Tänään tapahtui raitiolinjalla 9 erikoista. Kun vaunu, Artic, saapui Ratapihantielle se pysähtyi ennen vaihdetta ja päästi poistuvat matkustajat alas ennen kuin ajoi päätepysäkille. Tästähän oli hyöty siinä, että juniin meneville kävelymatka lyheni kun pääsivät lähelle alikulkukäytävää. Sitten tapahtui vastaavanlainen kun tultiin Kaivokadulle. Valoihin syttyi S juuri kun oltiin Keskuskadun kulmassa. Kuljettaja avasi ovet ja asemalle menevät olivat varmasti tyytyväisiä. Paikka oli kyllä erikoinen koska siinähän on vain kapea koroke erottamassa kiskot autoliikenteestä.
 
Paikka oli kyllä erikoinen koska siinähän on vain kapea koroke erottamassa kiskot autoliikenteestä.

Oletko varma, sillä Keskuskadun ja suojatien välissä menee kyllä jalkakäytävää suunnilleen yhden vaunun verran? Yhdellä kuskilla taitaa ainakin olla tapana tiputtaa poistuvat matkustajat juuri tuolle jalkakäytävälle. Vai tiputtiko kuljettaja siis Ateneumin eteen?
 
Oletko varma, sillä Keskuskadun ja suojatien välissä menee kyllä jalkakäytävää suunnilleen yhden vaunun verran? Yhdellä kuskilla taitaa ainakin olla tapana tiputtaa poistuvat matkustajat juuri tuolle jalkakäytävälle. Vai tiputtiko kuljettaja siis Ateneumin eteen?

Ateneumin kohdalla Länsiterminaaliin mennessä.
 
Tästä ei ole omaa kokemusta mutta olen varmalta taholta kuullut seuraavaa. Joitakin kertoja tämän syksyn aikana on varhain aamulla Asema-aukiolta lähtenyt 21V ajanut Urho Kekkosen kadulta eteenpäin Malminrinnettä aina Ruoholahdenkadulle saakka raitiotiekaistaa pitkin eli kahden ympyrän läpi. Kyseessä tiettävästi TLL:n auto.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä ei ole omaa kokemusta mutta olen varmalta taholta kuullut seuraavaa. Joitakin kertoja tämän syksyn aikana on varhain aamulla Asema-aukiolta lähtenyt 21V ajanut Urho Kekkosen kadulta eteenpäin Malminrinnettä aina Ruoholahdenkadulle saakka raitiotiekaistaa pitkin eli kahden ympyrän läpi. Kyseessä tiettävästi TLL:n auto.

Jos näin on tapahtunut, on kuljettaja täysin kyllästynyt ratin pyörittelyyn.
 
Jos näin on tapahtunut, on kuljettaja täysin kyllästynyt ratin pyörittelyyn.

Kirjaimellisesti, jopa. Hehe.

Vakavammin ottaen, tuollainen toiminta voitaisiin ehkä salliakin liikennemerkein, mikäli se ei aiheuta haittaa raitiotieliikenteelle. Kun näin ei ole vielä sallittu, niin toki kiellettyä toimintaa.
 
Tästä ei ole omaa kokemusta mutta olen varmalta taholta kuullut seuraavaa. Joitakin kertoja tämän syksyn aikana on varhain aamulla Asema-aukiolta lähtenyt 21V ajanut Urho Kekkosen kadulta eteenpäin Malminrinnettä aina Ruoholahdenkadulle saakka raitiotiekaistaa pitkin eli kahden ympyrän läpi. Kyseessä tiettävästi TLL:n auto.
Malminrinteen alapään kiertoliittymässä ratikkakiskot menevät tuohon suuntaan saman suunnan autokaistalla, joten siinä ympyrän läpi ei mennä samalla tavalla kuin yläpäässä.

Aiemmin Transdevin liikennöidessä 20N:ää tuo ratikkakiskoja pitkin ajaminen oli ihan tyypillistä. 15.8. alkaen Transdev on liikennöinyt Malminrinteellä 21V:tä, mutta sillä en ole törmännyt itse vastaavaan.
 
Malminrinteen alapään kiertoliittymässä ratikkakiskot menevät tuohon suuntaan saman suunnan autokaistalla, joten siinä ympyrän läpi ei mennä samalla tavalla kuin yläpäässä.

Aiemmin Transdevin liikennöidessä 20N:ää tuo ratikkakiskoja pitkin ajaminen oli ihan tyypillistä. 15.8. alkaen Transdev on liikennöinyt Malminrinteellä 21V:tä, mutta sillä en ole törmännyt itse vastaavaan.

Ratikkaa pitää muiden väistää ja se on tiedossa, mutta ympyrän läpäisevä bussi voi yllättää muut.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:09 ----------

Kirjaimellisesti, jopa. Hehe.

Vakavammin ottaen, tuollainen toiminta voitaisiin ehkä salliakin liikennemerkein, mikäli se ei aiheuta haittaa raitiotieliikenteelle. Kun näin ei ole vielä sallittu, niin toki kiellettyä toimintaa.

Tarkoitinkin kirjaimellisesti.

Sallivien liikennemerkkien lisäksi pitää sitten olla myös varoittavat liikennemerkit muille ajoneuvoille ja ehkä jalankulkijoillekin.
 
Takaisin
Ylös