Kuljettajien toiminta

Kuulin hieman lisää näistä 21V:llä tapahtuneista ympyrän läpi ajamisista. Kerran ,varmaan jo toista kuukautta sitten, oli Lauttasaareen päin mennyt bussi kulkenut Ruoholahden villojenkin kohdalla ratikkapysäkin kautta; ilmeisesti kukaan ei ollut pyrkinyt oikealla pysäkillä ulos tai sisään.
 
Jos näin on tapahtunut, on kuljettaja täysin kyllästynyt ratin pyörittelyyn.

Itse saatoin syyllistyä moiseen pariinkin kertaan yöaikaan, mutta kyse ei ollut kyllästymisestä ratin pyörittelyyn, vaan helpottaakseen omaa etenemistä Kampintorin pysäkiltä aina sinne Malminrinteen ympyrälle asti. :smile:
 
Tänään tapahtui raitiolinjalla 9 erikoista. Kun vaunu, Artic, saapui Ratapihantielle se pysähtyi ennen vaihdetta ja päästi poistuvat matkustajat alas ennen kuin ajoi päätepysäkille. Tästähän oli hyöty siinä, että juniin meneville kävelymatka lyheni kun pääsivät lähelle alikulkukäytävää. Sitten tapahtui vastaavanlainen kun tultiin Kaivokadulle. Valoihin syttyi S juuri kun oltiin Keskuskadun kulmassa. Kuljettaja avasi ovet ja asemalle menevät olivat varmasti tyytyväisiä. Paikka oli kyllä erikoinen koska siinähän on vain kapea koroke erottamassa kiskot autoliikenteestä.

Edellisessä kohdassa oikein toimittu. Ratikkapysäkkien takana on bussipysäkki, joten siinä voi päästää matkustajat ulos. Jälkimmäisessä kohdassa väärin toimittu. Kohdassa ei ole pysäkkiä.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:38 ----------

Ratikkaa pitää muiden väistää ja se on tiedossa, mutta ympyrän läpäisevä bussi voi yllättää muut.

Kyllä se ratikkakin tulee monille yllätyksenä. Eipä ihmiset oikein hahmota noita jokerivaloja.
 
Linjalla 51 minua vanhempi mies istui etupenkissä ja halusi päästä etuovesta. Kuljettaja ei sanonut miehelle mitään, joten hän alkoi kävellä keskiovelle. Vähän aiemmin itse linjalla 39 halusin matkaustajien määrän vuoksi ja siksi että minulla oli koira käsissä, poistua etuovesta. Tässä tapauksessa kuljjettaja urputti jotain matalalla äänellä mutta avasi kuitenkin etuoven.

Poistun kyllä itse aina keskiovesta, kun se suinkin vain on kätevimmin mahdollista.

ONko tässä etuovien avaamisesta poistuville matkustajille jotain yhtenäistä linjaa ? Asiasta on ennenkin keskusteltu täällä. Toisille kuskeille tuntuu tuo etuoven avaaminen olevan vaikeaa.
 
Hylje on oikeassa. Asiasta on mustaa valkoisella kuljettajille vuosittain painettavassa Palvelu- ja myyntiohje -kirjasessa:

Matkustaja pyrkii ulos etuovesta: poistuminen sallitaan.

Joku kuljettajista saattaa vielä muistella vanhaa versiota, jossa mainitaan myös kuljettajan harkinta ja olosuhteet.

Onko muuten rivien välistä luettavissa vanhanaikaisia asenteita, kun ylläoleva lainaus on opuksen luvussa, jonka nimi on "Matkustajan käyttäytymiseen liittyvät ongelmatilanteet"? :)
 
Onko muuten rivien välistä luettavissa vanhanaikaisia asenteita, kun ylläoleva lainaus on opuksen luvussa, jonka nimi on "Matkustajan käyttäytymiseen liittyvät ongelmatilanteet"? :)

Onhan toki osassa etuovista poistumisista kyse ongelmatilanteesta. Näin silloin kun sisään on tulossa useita matkustajia eikä poistujalla ole hyvää syytä käyttää etuovea. Hiljaisilla pysäkeillä etuovesta poistuminen on kyllä liikenteen sujuvuudenkin puolesta ihan ok, ilman että siihen on erityistä syytä.
 
Onhan toki osassa etuovista poistumisista kyse ongelmatilanteesta. Näin silloin kun sisään on tulossa useita matkustajia eikä poistujalla ole hyvää syytä käyttää etuovea.

Minä en ajaessani koe etuovesta poistujia ongelmana. Tervejalkaisenkaan ihmisen ulos hyppäämisessä ei kestä niin kauan, että siitä aihetuisi merkittävää viivytystä matkantekoon.

Tänään tosin oli sellainen tapaus, että matkustaja nousi keskemmältä seisomaan vasta, kun olin jo pysähtynyt, ja alkoi pyrkiä ulos etuovesta. Siinä vaiheessa vastavirta oli jo niin voimakas, että hän luovutti ja poistui suosiolla keskeltä. :)
 
ONko tässä etuovien avaamisesta poistuville matkustajille jotain yhtenäistä linjaa ? Asiasta on ennenkin keskusteltu täällä. Toisille kuskeille tuntuu tuo etuoven avaaminen olevan vaikeaa.

On. HSL:n myynti- ja palveluohjeessa sanotaan yksiselitteisesti, että jos matkustaja tahtoo etuovesta ulos, niin päästetään. Mutta eihän se ohje mitään auta, jos kuljettaja ei tunne sitä taikka ei tahdo sitä noudattaa.
 
On. HSL:n myynti- ja palveluohjeessa sanotaan yksiselitteisesti, että jos matkustaja tahtoo etuovesta ulos, niin päästetään. Mutta eihän se ohje mitään auta, jos kuljettaja ei tunne sitä taikka ei tahdo sitä noudattaa.

Tai jos HSL:n ohjeistus on joissain asioissa kaikkea muuta kuin tarkka.
 
Onhan toki osassa etuovista poistumisista kyse ongelmatilanteesta. Näin silloin kun sisään on tulossa useita matkustajia eikä poistujalla ole hyvää syytä käyttää etuovea. Hiljaisilla pysäkeillä etuovesta poistuminen on kyllä liikenteen sujuvuudenkin puolesta ihan ok, ilman että siihen on erityistä syytä.

Sisääntulijoiden määrä on oikeastaan yksi lysti tässä niin kauan, kuin poistujia on yksi tai kaksi. Etenkin jos poistujia on vain yksi, niin tämä pääsee ovesta ulos juuri niin nopeasti, kuin ovi aukeaa. Oma kokemukseni on, että nopea ovi on tässä parempi, koska pysäkillä olijat asettelevat itseään hieman vielä siinä vaiheessa, kun bussi on jo pysähtynyt ja ovi lähtee aukeamaan.
 
Joskus runkobussilinjoilla melkein toivoisi, että etuovea käytettäisiin poistumiseen enemmän, niin olisi sillekin jotakin käyttöä. :) Sisäänhän "kaikki" kulkevat keskiovesta ja uskaliaimmat takaa.
 
Minä en ajaessani koe etuovesta poistujia ongelmana. Tervejalkaisenkaan ihmisen ulos hyppäämisessä ei kestä niin kauan, että siitä aihetuisi merkittävää viivytystä matkantekoon.

Tänään tosin oli sellainen tapaus, että matkustaja nousi keskemmältä seisomaan vasta, kun olin jo pysähtynyt, ja alkoi pyrkiä ulos etuovesta. Siinä vaiheessa vastavirta oli jo niin voimakas, että hän luovutti ja poistui suosiolla keskeltä. :)

Veto, kylmyys, katupöly, muu lika?

Miksi tämä ns. tervejalkainen matkustaja ei voi kävellä 3-4 metriä taaksepäin keskiovelle. Näin siis "normaalissa liikenteessä", jos bussi on tupaten täynnä niin tottakai kaikki ovet auki, ja päättäreillä / "vilkkailla" vaihtopysäkeillä samoten. Mutta jos autossa on muutama hassu matkustaja ja ulkona on -10 C tai viima tai katupöly niin itse EN avaa etuovea edes pyydettäessä. Anteeksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niinhän se on, että yksi mätä muna pilaa koko kakun.

Ei ole bussikuskin ammatti niitä kaikkein arvostetuimpia. Voisiko se olla, jos yksi jos toinenkin kuljettaja hoitaisi tehtävänsä vähän toisella asenteella?
 
Takaisin
Ylös