Kuljettajien toiminta

Niinhän se on, että yksi mätä muna pilaa koko kakun.

Ei ole bussikuskin ammatti niitä kaikkein arvostetuimpia. Voisiko se olla, jos yksi jos toinenkin kuljettaja hoitaisi tehtävänsä vähän toisella asenteella?

Kannattaa myös muistaa, että se on työnantaja, jolla on työn teettämisessä ns. direktio-oikeus: jos työnantaja ilmoittaa, että täällä toimitaan HSL:n ohjeiden mukaisesti, niin silloin toimitaan, oli ulkona kylmä, viima, taikka muuten ketuttaisi.
 
Menköön ulos vaikka kattoluukusta, mutta erityisesti koululaisten olisi parempi poistua keskiovesta. Enemmän kuin kerran on käynyt niin, että etuovesta rynnätään linja-auton keulan edestä suoraan tien yli - katsomatta yhtään mihinkään. Siinä kohtaa vähemmän ystävällinen kuljettaja kyllä toimii viisaammin, siis jos ei avaa etuovea. Keskiovelta ei yleensä lähdetä ryntäilemään auton eteen. Sinänsä en oikein ymmärrä, miksei voi poistua keski-ja takaovista. Se on kuitenkin sujuvinta. Tuosta ei nyt kuitenkaan kannata alkaa linjalla kinaamaan, toiseksi jää kuitenkin.
 
Veto, kylmyys, katupöly, muu lika?

Kyllä sitä kylmyyttä ja varsinkin katupölyä tulee sisään myös keskiovesta.

Miksi tämä ns. tervejalkainen matkustaja ei voi kävellä 3-4 metriä taaksepäin keskiovelle.

No jos hän vaikka on jatkamassa matkaa samaan suuntaan kuin bussi, ja elämä on nykypäivän (muka)kiireiseen tapaan kiinni sekunneista?

Enemmän kuin kerran on käynyt niin, että etuovesta rynnätään linja-auton keulan edestä suoraan tien yli - katsomatta yhtään mihinkään.

Selvä. Kapeilla kaduilla alan siis päästää matkustajat ulos vain etuovesta, etteivät heti bussin takaa ryntää vastaantulevan auton eteen. Mieluummin kuitenkin asennekasvatusta ja liikenteessäkäyttäytymisoppia kuin kinaamista siitä, mistä ovesta sopii kulkea.

Sinänsä en oikein ymmärrä, miksei voi poistua keski-ja takaovista. Se on kuitenkin sujuvinta. Tuosta ei nyt kuitenkaan kannata alkaa linjalla kinaamaan, toiseksi jää kuitenkin.

Muiden ihmisten ja matkustajien käyttäytymisessä on paljon asioita, joita en oikein ymmärrä, eikä minun oikeastaan tarvitsekaan. Minä saan palkan matkustajien viemisestä A:sta B:hen, en siitä, että miettisin, mikä kunkin motiivi toimia jollakin tavalla on, enkä varsinkaan siitä, että opettaisin matkustajia (tai muita tielläliikkujia) ns. oikeille tavoille.
 
Tuo vastaus on hieman sen suuntainen, että teet työn ehkä muita paremmin? Näin voi tietysti ollakin. Se, että täällä foorumilla kuljettaja ihmettelee, miksi täytyy poistua etuovesta, ei tarkoita etteikö etuovesta pääse ulos. Minäkin päästän siitä päivittäin. Joskus vaan tilanne on aika kömpelö, kun samanaikaisesti siitä ollaan tulossa sisään. Kyllä siinä tulee itsekseen pohdittua sitäkin. Auton edestä ryntäilevien suhteen menit ehkä jo viisastelun puolelle. Tottakai takaa voi juosta vastaantulevan auton eteen, mutta useimmiten pysäkit on pois ajoradalta, jolloin vastaantulevalla on ainakin muutama hetki enemmän reagointiaikaa.
 
No juu, vaikka sanoin, etten saa pohdiskelusta palkkaa, niin näköjään sorruin kuitenkin näin palkatta pohdiskelemaan. :)

Totta puhuen, kyllä se mielestäni on niin, että kun kuljettaja matkustajiaan varten liikenteessä on, niin sitten pitää toimia matkustajan toiveiden mukaan, mikäli se sääntöjen ja turvallisuuden kannalta on mahdollista.

Tuo lasten ryntäily auton edestä (tai takaa) tien yli tuntui mielestäni hieman kaukaa haetulta, koska en oman uran ajojen aikana ole muistaakseni nähnyt yhtään tapausta, mutta myönnän kyllä, että se mahdollisuus on olemassa, ja aloinkin jo pohtia, miten sellaisia tilanteita voisi etukäteen välttää muulla tavalla kuin rajoittamalla käytettävissä olevaa ovivalikoimaa. Pitäisikö älä ala kouluttaa -asenteesta huolimatta kuitenkin mainita, ettei pidä ryntäillä, jos arvioin nuorisojoukon kirmailualttiiksi? Käsi valmiiksi äänimerkille ja katse vasempaan peiliin?
 
Veto, kylmyys, katupöly, muu lika?

Miksi tämä ns. tervejalkainen matkustaja ei voi kävellä 3-4 metriä taaksepäin keskiovelle. Näin siis "normaalissa liikenteessä", jos bussi on tupaten täynnä niin tottakai kaikki ovet auki, ja päättäreillä / "vilkkailla" vaihtopysäkeillä samoten. Mutta jos autossa on muutama hassu matkustaja ja ulkona on -10 C tai viima tai katupöly niin itse EN avaa etuovea edes pyydettäessä. Anteeksi.

Jos työnantaja ohjeistaa, kuinka työ suoritetaan ja työntekijä selkeästi kieltäytyy noudattamasta ohjetta niin silloinhan työnantaja voi antaa kirjallisen varoituksen ja tiedon siitä että mitä seuraa jos menettely toistuu. Kyllä tuo aika pahalta kuulostaa jos palveluammatissa oleva kuljettaja ei päästä huonjalkaista vanhusta etuovesta pyydettäessä ulos. Sitten on paljon kaiken ikäisissä huonojalkaisuutta, jonka syy voi olla esim äsken tehty jalkaleikkaus. Silloin tämä ei edes välttämättä näy päällepäin. Minä itse voin poistua vaikka kattoluukusta, mutta lähden tässä siitä että asiakkaita palvellaan ja työntekijä noudattaa ohjeita jotka on saanut työnantajalta.
 
...ei päästä huonjalkaista vanhusta etuovesta pyydettäessä ulos. Sitten on paljon kaiken ikäisissä huonojalkaisuutta, jonka syy voi olla esim äsken tehty jalkaleikkaus. Silloin tämä ei edes välttämättä näy päällepäin. Minä itse voin poistua vaikka kattoluukusta, mutta lähden tässä siitä että asiakkaita palvellaan ja työntekijä noudattaa ohjeita jotka on saanut työnantajalta.

Eikös juurikin näille huonojalkaisille ole ollu jo vuosia merkityt paikat juuri ennen keskiovea auton matalassa osassa? Sieltä on pidempi matka etuovelle kuin sille poistumisovelle.
 
Huvittavaa ON/OFF ajattelua että jos ei avaa etuovea hyvä jalkasille niin ei sitten avaa kellekkään muullekkaan. Kyllä ihminen osaa harkita, ei ihmisessä ole kytkintä jolla toiminto (vaikkapa etuoven avaaminen) kytketään päälle tai pois.
 
En ole koskaan kuullut enkä törmännyt sellaiseen tilanteeseen, ettei liikuntarajoitteiselle tai vanhukselle olisi avattu etuovea poistumiseen. Myös niiausta käytetään poikkeuksetta näissä tilanteissa. Siis jos se toimii, aina ei toimi, ja silloin toiminta näyttää jo vähän ilkeältä. Aika hyvin myös yleensä odotetaan "huonompi jalkaisen" istumaan pääsyä, tosin tässä olisi vielä parantamistakin.
 
Minulla ei ollut linja-autonkuljettajan töitä tehdessäni pienintäkään ongelmaa päästää ihmisiä ulos autosta, olipa kyseessä, etu-, keski- tai takaovi. Liikenteen tilaaja, jonka määräyksiä tuottajien tulee totella, on vaatinut, että kaikkia ovia voidaan käyttää uloskäyntiin. Silloin näin tulee toimia.

Olen itse alkanut valittaa HSL:lle tapauksissa, joissa kuljettaja nihkeilee ulospäästämisen kanssa. Ei tähän muuten tule rotia. Työnantajalla on direktio- eli työnjohto-oikeuttaan käyttäen oikeus antaa määräyksiä kuljettajille, ja yksi niistä on juurikin HSL:n toimintaohjeiden mukainen toiminta. Toivottavasti työnantajat alkavat jakaa varoituksia kuljettajille, jotka niskuroivat työnantajan ohjeita vastaan.

Joten, hyvä kuljettaja, ei kannata ottaa sitä riskiä, että minä olen kyydissä sillä vuorolla, jolla sinä et päästä porukkaa ulos etuovesta. Isoveli valvoo.
 
Kun etuovesta kuljettajan päälle puhaltava viima ja pakkanen kerta on ongelma niin pitäiskö tähän etsiä sitten ratkaisua? Tässä käytännössä kuljettajaa rangaistaan ohjeiden noudattamisesta kun saa kylmät viimat niskaan.

Tämä siis tilanteissa missä etuovesta ei ole ketään tulossa kyytiin, vaan ainoastaan poistumassa.
 
Kun etuovesta kuljettajan päälle puhaltava viima ja pakkanen kerta on ongelma niin pitäiskö tähän etsiä sitten ratkaisua? Tässä käytännössä kuljettajaa rangaistaan ohjeiden noudattamisesta kun saa kylmät viimat niskaan.

Tämä siis tilanteissa missä etuovesta ei ole ketään tulossa kyytiin, vaan ainoastaan poistumassa.

Voi hyvänen aika sentään. Vai rangaistaan kuljettajaa sillä, että ohjeiden mukaan toimittaessa voipi tulla kylmä. Ammatinvalinta- ja pukeutumiskysymys. Eikä minulla ainakaan kovin usein kylmä bussia ajaessani ollut, korkeintaan, mikäli esimerkiksi webasto ei toiminut. Ja ajoin vielä pääosin aikana, jolloin ei ollut isoa turvaohjaamon pleksiä kuljettajanaition ja matkustamotilan välillä.

Jos ei osaa käyttää kuljettajanaition lämmityslaitteita (mikä näytti monelle olevan vaikeaa, kun kuljettajaa vaihdettaessa katsoi, millä säädöillä edellinen oli ajanut), ei niin sanoakseni "voi mittään".
 
Myös niiausta käytetään poikkeuksetta näissä tilanteissa.

Kyllä näitä poikkeuksia on, missä en itse lähde niiausta käyttämään, kuten korkeat kanttikivet/jalkakäytävät.

Esimerkiksi Pohjois-Tapiolan päätepysäkillä, sekä Espoontorin pysäkillä on niin korkeat kivetykset, että jos niiaat auton siinä ovet auki, etpä saa niitä kyllä enää kiinni.
 
Voi hyvänen aika sentään. Vai rangaistaan kuljettajaa sillä, että ohjeiden mukaan toimittaessa voipi tulla kylmä. Ammatinvalinta- ja pukeutumiskysymys. Eikä minulla ainakaan kovin usein kylmä bussia ajaessani ollut, korkeintaan, mikäli esimerkiksi webasto ei toiminut. Ja ajoin vielä pääosin aikana, jolloin ei ollut isoa turvaohjaamon pleksiä kuljettajanaition ja matkustamotilan välillä.

Jos ei osaa käyttää kuljettajanaition lämmityslaitteita (mikä näytti monelle olevan vaikeaa, kun kuljettajaa vaihdettaessa katsoi, millä säädöillä edellinen oli ajanut), ei niin sanoakseni "voi mittään".

Sitten jos kuljettajalle tulee kylmä ja vilu, tämä menee työterveyteen joka kirjoittaa sairaslomaa, jonka työnantaja maksaa täydellä palkalla. Voisi kyllä kuvitella että työnantajan intressi olisi pitää sairaslomapäivät mahdollisimman pienenä. Varsinkin tuollaiset muutaman päivän sairaslomat mita esim. flunssasta annetaan on kaikkein kalleimpia työnantajalle.
 
Takaisin
Ylös