Kuljettajien toiminta

Avaan vähän asiaa nyt kun oli epäselvää: Pohjolan Liikenteellä on brändi, imago jota voi horjuuttaa tällaisilla uutisilla. Eli periaatteessa on.

Pohjolan Liikenne toivottavasti tekee asiasta rikosilmoituksen mikäli uutinen on tekaistu ja vaatii tekijälle rangaistusta, jolloin asia menee erittäin todennäköisesti käräoikeuteen.

Kunnianloukkaus taitaa olla aika laaja käsite, eikä tarkoita välttämättä juuri sitä KUNNIANloukkausta kirjaimellisesti. Toki asianomainen Ritola voi tehdä sinun mainitsemastasi kirjaimellisesta kunnianloukkauksesta rikosilmoituksen. Valheellisen tiedon levittäminen on toinen, asiakirjojen väärennös kolmas. Kyllähän sieltä varmasti jotain saisi aikaiseksi jos vähän ajattelisi.

Kiitos selvennyksestä. En muista sinua oikiksen rikosoikeuden luennoilta tai tenttisalista, mutta tokihan siellä olet ollut.

Sanon silti, että metsään meni ja pahasti.
 
Avaan vähän asiaa nyt kun oli epäselvää: Pohjolan Liikenteellä on brändi, imago jota voi horjuuttaa tällaisilla uutisilla. Eli periaatteessa on.

Pohjolan Liikenne toivottavasti tekee asiasta rikosilmoituksen mikäli uutinen on tekaistu ja vaatii tekijälle rangaistusta, jolloin asia menee erittäin todennäköisesti käräoikeuteen.

Kunnianloukkaus taitaa olla aika laaja käsite, eikä tarkoita välttämättä juuri sitä KUNNIANloukkausta kirjaimellisesti. Toki asianomainen Ritola voi tehdä sinun mainitsemastasi kirjaimellisesta kunnianloukkauksesta rikosilmoituksen. Valheellisen tiedon levittäminen on toinen, asiakirjojen väärennös kolmas. Kyllähän sieltä varmasti jotain saisi aikaiseksi jos vähän ajattelisi.

Kun Citybus sanoi, ettei Pohjolan Liikenteellä ole kunniaa, jota loukata, hän tarkoitti sitä, että vain luonnollista henkilöä kohtaan tehdystä kunnianloukkauksesta saa syytteen eli vain luonnollisella henkilöllä on lainsäädännössä kunnia, jota voi loukata.
 
Toivon hartaasti, että jos Pohjolan Liikenteellä selvityksien ansiosta todetaan tämän olevan väärennettyä, että he nostaisivat tätä "Uutissuoraa" kohtaan kanteen. Täyttää tämä vähintäänkin kunnianloukkauksen tunnusmerkit.

Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato. Entäpä jos Ritola on hiukan glueless ja on oikeasti vastannut asiakkaalle noilla sanoin?

Pohjolan liikenteen Facebook-sivuilla varmaan olisi jo lukenut tai ainakin pian lukee jos viesti on väärennös. Valitettavasti ei siltä näytä vaan meillä tosiaan on liikenteessä, myös ammattikuljettajien puolella, ihmisiä, joilla on hiukan epäilyttäviä näkemyksiä vaikkapa siitä miten suojatietä pitää lähestyä.
 
Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato. Entäpä jos Ritola on hiukan glueless ja on oikeasti vastannut asiakkaalle noilla sanoin?

Pohjolan liikenteen Facebook-sivuilla varmaan olisi jo lukenut tai ainakin pian lukee jos viesti on väärennös. Valitettavasti ei siltä näytä vaan meillä tosiaan on liikenteessä, myös ammattikuljettajien puolella, ihmisiä, joilla on hiukan epäilyttäviä näkemyksiä vaikkapa siitä miten suojatietä pitää lähestyä.

Mielestäni voisi unohtaa nyt kokonaan radikaalin syyllistämisen, sillä lähes poikkeuksetta autoilijat eivät pysähdy suojatien eteen. Suomalaisessa asenteessa se vika on, mitä pitäisi lähteä korjaamaan. Hidasteita ja liikennevaloja sitten riesaksi, jos ei ala onnistua.
 
Vantaan sanomat 7.2.2017

Itäkeskuksessa asuva 68 vuotias Kalevi Kaski nousi 25.1 HSL:n kyytiin linjalla 54, linjaa liikennöi Tammelundin liikenne Oy. olin bussin käytävällä kun auto lähti liikkeelle voimakkaasti kiihdyttäen. Pysyin juuri ja juuri pystyssä, mutta jatkoin bussin korotettuun takaosaan.

Sain työlaukun penkkirivin väliin ja ojentauduin pystyyn kääntyäkseni ja istuakseni alas, mutta silloin kuljettaja teki yllättäen voimakkaan jarrutuksen ja pysäytti bussin hetkessä. Kaski lensi selkä edellä bussin takaosasta bussin keskioven kohdille. Hän löi selkänsä voimakkaasti istuinkorokkeen reunaan ja pyörähti vauhdissa ympäri. Kaski löi päänsä johonkin -ja lisäksi vasemmanpuoleisen rintansa.

Paikalle kutsuttu ambulanssi kuljetti Kasken ensin Malmin sairaalan ensiapuun jossa päähän ommeltiin 10 tikkiä. Röntgenissä paljastui että 10 kylkiluuta oli rikkoutunut joista 4 oli kokonaan poikki.
Tämän jälkeen Kaski siirrettiin Töölön sairaalaan jossa hän vietti 8 vuorokautta. Nyt Kaski on vahvassa kipulääkityksessä ja sairauslomalla Helmikuun loppuun.

Kaski on matkustanut samalla bussilinjalla 54 paljon ja useamman vuoden ajan, hänellä on vankka näkemys bussikuskien ajotaidoista. Minulla on se käsitys, että kuljettajissa on hyvin suuria eroja. Intialais -ja afrikkalaistaustaiset kuskit huomioivat matkustajat paljon paremmin, mutta suomalaiset ja virolaiset eivät niinkään, Kaski arvioi.

Toivottavasti tämä tapaus synnyttää keskustelua bussikuskien vaihtelevasta ammattitaidosta. kyllä kuljettajien pitäisi huomioida kyytiin juuri nousseet matkustajat, liikkeelle ei pitäisi lähteä, ennen kuin jokainen matkustaja on paikoillaan, Kaski muistuttaa.

Tammelundin liikenne Oy ei halua kommentoida asiaa julkisuudessa millään tavalla.
 
Vs: Kuljettajien toiminta. Halliin menevä vaunu

Läksin äskettäin Katajanokan terminaalista vaunulla 5. Linjakilvessa luki "Töölön halli" Kuljettaja kuulutti ennen oopperan pysäkkiä että siinä pitää jäädä pois koska viimeinen pysäkki. Töölön hallin pihassa on pysäkkimerkki,jossa on raitiovaunun kuva. Olen monta kertaa ajatellut niin että ennen vaunun ajoa halliin matkustajan voi jättää siinä pois.

Mutta täällä on raitiovaunuista enemmän tietäviä kuin minä, kuinka on - voiko raitiovaunun kyydissä matkustaa halliin pihaan saakka ?
 
Vs: Kuljettajien toiminta. Halliin menevä vaunu

Läksin äskettäin Katajanokan terminaalista vaunulla 5. Linjakilvessa luki "Töölön halli" Kuljettaja kuulutti ennen oopperan pysäkkiä että siinä pitää jäädä pois koska viimeinen pysäkki. Töölön hallin pihassa on pysäkkimerkki,jossa on raitiovaunun kuva. Olen monta kertaa ajatellut niin että ennen vaunun ajoa halliin matkustajan voi jättää siinä pois.

Mutta täällä on raitiovaunuista enemmän tietäviä kuin minä, kuinka on - voiko raitiovaunun kyydissä matkustaa halliin pihaan saakka ?

Vaunu siis ei kääntynyt Kaivokadulle? Jos näin on niin aikataulu valehtelee.
 
Vs: Kuljettajien toiminta. Halliin menevä vaunu

Vaunu siis ei kääntynyt Kaivokadulle? Jos näin on niin aikataulu valehtelee.

Ooppera-niminen pysäkki löytyy myös Helsinginkadulta, eli saattoi olla että vaunu kiersi Kallion kautta. Toinen mahdollisuus on että matka tapahtui pari viikkoa sitten, jolloin vaunut vielä ajoivat halliin Ylioppilastalolta suoraan Manskua pitkin. Alkuperäisen kysymyksen esittäjä tarkentanee näitä asioita.

Itse ajattelen aina hallivuorolla matkustaessani että kuljettaja luulee etten tiedä mitä olen tekemässä, mikä saa oloni epämukavaksi - täysin turhaan.
 
Ajoin vitosen ratikalla Katajanokallta Hakaniemeen. Aseman kohdalla vaunuun tuli teksti " Ei linjalla". Olin tässä vaiheessa ainoa matkustaja. En päässyt Hakaniemessä alas koska nappulat eivät reagoineet eli pysähtyy-valo ei syttynyt. No, seuraavalla pääsin alas kun huhuilin kuskille. Poistuessani nousi yksi matkustaja kyytiin. Mietin, että mahtoiko hän päästä ulos oikealla pysäkillä. Jos LIJ ei reagoi pysähtymismerkkiin kun ollaan "ei linjalla", niin tämä on todella matkustajapalvelun huonontamista. Olen aikoinaan kysynyt HSL:tä, voiko vitosen hallireitillä matkustaa ja sain myöntävän vastauksen. Mutta miten se onnistuu kun ei pysäkillä olija tiedä mihin vaunu menee ja vaunussa jo oleva ei pääse ulos siellä missä haluaa?
 
Viimeksi muokattu:
Näitä viimeisiä keskusteluja kun lukee ei voi välttyä ajatukselta, että joillekin kuljettajille bussi on eräänlainen vallankäytön, jossa voi simputtaa ja kyykyttää asiakkaitaan. Tätä se on tosin ollut niin kauan kuin olen alallani ollut. Että joillekin joukkoliikenteen ammattilaiselle, jolla on vieläpä nykyään vaadittava ammattipätevyys, bussin ovet ja etenkin etuovi on edelleen suuri ongelma. Voin kertoa, että itse toimin täsmälleen päinvastoin ja bussistani pääsee aina ulos mistä ovesta tahansa.

Päinvastoin, asiakkaat kuvittelevat olevansa jonkinlaisia esimiehiä ja kuljettajat heidän alamaisiaan, jotka tekevät juuri niin kuin he "palkanmaksajina" sanovat tai haluavat. Oli kyseessä sitten pysäyttämismerkin näyttäminen metriä ennen kuin linja-auto on pysäkin kohdalla, STOP-napin painaminen metriä ennen kuin linja-auto on pysäkin kohdalla, jengi istuu vaan penkeillä pysäkeille tullessa ja Kampissakin ihan siihen saakka kunnes olet sulkemassa ovia, idioottimaisista asioista valittaminen (hankala sää, ruuhkat, bussin myöhässä olo - "etuajassa olo", ym.) ja sitä rataa. "Kuski ei ottanut 4. lastenvaunuja kyytiin -> kirjoitan negatiivisen asiakaspalautteen". Päällimmäisenä jäätävä röyhkeys sekä ylimielisyys. Jengi heittää sulle Larussa kympin setelin naaman eteen eikä sano mitään minne on menossa, ei edes katso sua ja kun kysyt asiasta niin vastaus on tyyliin "eiks tää bussi mee keskustaan". Olen ollut elämäni aikana useammassakin asiakaspalveluammatissa, mutta tämä karjan kuskaaminen dösällä on kyllä jotain aivan käsittämätöntä. Edes taxin ratissa ei koe mitään vastaavaa. Enkä koe tarpeelliseksi palvella tämän tyyppisiä itseään täynnä olevia ihmisiä yhtään enempää kuin mitä on välttämätön pakko.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen ollut elämäni aikana useammassakin asiakaspalveluammatissa, mutta tämä karjan kuskaaminen dösällä on kyllä jotain aivan käsittämätöntä. Edes taxin ratissa ei koe mitään vastaavaa. Enkä koe tarpeelliseksi palvella tämän tyyppisiä itseään täynnä olevia ihmisiä yhtään enempää kuin mitä on välttämätön pakko.
Miksi teet työtä, josta et pidä?
 
Vs: Kuljettajien toiminta. Halliin menevä vaunu

Ooppera-niminen pysäkki löytyy myös Helsinginkadulta, eli saattoi olla että vaunu kiersi Kallion kautta. Toinen mahdollisuus on että matka tapahtui pari viikkoa sitten, jolloin vaunut vielä ajoivat halliin Ylioppilastalolta suoraan Manskua pitkin. Alkuperäisen kysymyksen esittäjä tarkentanee näitä asioita.

Itse ajattelen aina hallivuorolla matkustaessani että kuljettaja luulee etten tiedä mitä olen tekemässä, mikä saa oloni epämukavaksi - täysin turhaan.

Se oli viimeinen Katajanokan terminaalista lähtevä vaunu. Ajoi aleksanterinkatua kääntyen edelleen Mannerheiminielle. Pysähtyi tietenki Sokoksen pysäkille, jossa suurin osa matkustajista jäi pois. Jatkoi Mannerheimintietä pitkin, jossa ajon aikan kuljettaja kuulutti että viimeinen pysäkki Ooppera, jolloin poistuimme. Tarkoituksenani oli mennä puhutulle hallin pysäkille, josta olisi kätevämpää vaihtaa seutubussiin, jotka pysähtyvät hampurilaisbaarin läheisyydessä. kysymykseni siis oli voiko matkustajan jättää pois pysäkillä, joka sijaitsee hallialueella.
 
Vs: Kuljettajien toiminta. Halliin menevä vaunu

Itse ajattelen aina hallivuorolla matkustaessani että kuljettaja luulee etten tiedä mitä olen tekemässä, mikä saa oloni epämukavaksi - täysin turhaan.

Niin varmasti ajatteleekin koska 99,9% hallivuoroilla matkustajista ei tiedä mitä ovat tekemässä.
 
Vs: Kuljettajien toiminta. Halliin menevä vaunu

kysymykseni siis oli voiko matkustajan jättää pois pysäkillä, joka sijaitsee hallialueella.

Ei voi. Ratapihalla on pysäkkimerkki, mutta pysäkkiä käytetään vain vaunun vaihtoihin kesken linjan, siis jos rikkinäinen vaunu vaihdetaan ehjään. Halliin ajavien vuorojen viimeiset poistumispysäkit ovat Töölön hallin pysäkki Sallinkadun risteyksessä ja Oopperan pysäkki.

Miksi teet työtä, josta et pidä?

Valitettavasti aika moni dösäkuski taitaa tehdä. Siltä ainakin matkustajasta vaikuttaa. Viimeisin työttömyysluku oli 342 000 – ehkä siinä on yksi syy?
 
Vs: Kuljettajien toiminta. Halliin menevä vaunu

Valitettavasti aika moni dösäkuski taitaa tehdä. Siltä ainakin matkustajasta vaikuttaa. Viimeisin työttömyysluku oli 342 000 – ehkä siinä on yksi syy?

Tämä menee hieman OT, mutta näimpä. En tiedä kuinka joku voi oikein nauttiakaan kuvailemistani asioista, toisin sanoen mm. ihmisten sylkykuppina sekä pahan olon purkamisen kohteena olemisesta? Jokaista fiksua tai erikseen ystävällistä (en tarkoita näitä pakollisia "aamu-huomenia" vaan oikeaa ystävällisyyttä) asiakasta kohtaan täällä HSL-alueella on varmasti 10 enemmän / vähemmän röyhkeää idioottia. Ja tämä touhu vain kulminoituu HSL:n tapaan oikein kannustaa valittamaan, siis asiakaspalautteita antamaan.

Hauskaa oli kuinka koulussa ollessa toitoteltiin ettei tässä ammatissa pomo kyylää selän takana ja sitä rataa. Joo ei, vaan siellä kyylää päivän aikana satoja tuntemattomia ihmisiä, jotka voivat anonyymiteetin tuoman turvan avulla kirjoitella netissä ihan mitä sylki suuhun tuo ymmärtämättä asioista (kuljettajan tekemistä ratkaisuista esimerkiksi jättää pysäyttämättä pysäkille liian myöhään annetun pysäyttämismerkin / STOP-napin painamisen vuoksi) tuon taivaallista.
 
Takaisin
Ylös