https://www.facebook.com/kaaratelevisio/posts/1333567220048853
Autoilun asiantuntija, Antti Liinpää, ottaa kantaa aiheeseen.
Ottaa siis kantaa juoksijoihin ja siihen, mitä niiden kanssa pitäisi tehdä.
Tämä onkin aivan loputon suo. Kirjoittaja on aivan oikeassa siinä, että sellaisia tilanteita on, joissa kuljettaja pelkkää pottumaisuuttaan jättää matkustajan pysäkille ja ehkä kokee siitä jonkinlaista mielihyvääkin. Niin ei saisi koskaan olla.
Mutta tilanteita on niin monenlaisia. Jos valo on juuri vaihtumassa, niin se "1–2 sekunnin" viivyttely voi isossa risteyksessä merkitä tosiasiassa 90 sekunnin odottelua – ja kuljettaja kyllä tuntee valokierron. Tai jos vaunu/bussi ei enää olekaan pysäkillä – Hakaniemen ratikkapysäkki lie paras esimerkki tästä, kun vaunu on ajanut jo kymmeniä metrejä pois pysäkiltä, mutta kyytiinpyrkijöitä on silti. Ei sinne silti viitsisi aitaakaan pystyttää.
Tuohon FB-kirjoitukseen voisi esittää jatkokysymyksenä, että kumpi on tärkeämpi, se yksi, joka ei tullut ajoissa pysäkille * vai ne sata, jotka ovat jo kyydissä ja tahtovat nopeasti perille. Sen yhden vuoksiko aikataulut pitäisi suunnitella uudelleen? Amsterdamissa kuljettajat koulutetaan juuri tätä argumenttia käyttäen ja nimenomaan siten, että ne sata jo matkansa maksanutta ovat etulyöntiasemassa. Saksassa puolestaan tavallisin käytäntö on, että ovet avataan pysäkillä yhden kerran (ja ne pysyvät auki lähtöön asti, jos esim. liikennevalo viivyttää pysäkkiaikaa), mutta kun ovet sulkeutuvat, sitten lähdetään.
Kävin aiheesta kipakan keskustelun Käpylän vuosipäiväajelulla jonkun tuntemattomaksi jääneen, bussinkuljettajakouluttajaksi itsensä esitelleen miehen kanssa. Hänellä oli tiukka näkemys siitä, että juoksijat on otettava kyytiin eikä lainkaan ymmärrystä esimerkiksi tuossa yllä kuvatuille tilanteille liikennevaloista tai pysäkin ulkopuolella olemisesta. Amsterdam-lauseeni hän katkaisi kesken ja ilmoitti että nyt ollaan Helsingissä. No, onhan se hauskaa että ihmisillä on mielipiteitä.
*) Mutta varsinkin bussilinjoilla on kyllä niitäkin tilanteita, joissa bussi on minuuttikaupalla etuajassa. Näin ei saisi alunperinkään olla, mutta jos on, olisi kohtuullista ottaa se juoksija kyytiin. Odotteluaikaahan tässä tapauksessa on, ja seuraavan bussin tulemiseen voi olla pitkä aika.