Kuljettajien toiminta

Jutun perusteella vikaa on ollut kummassakin osapuolessa. PL selittelee kuljettajan toimintaa sillä ettei JOKAISEN jalankulkijan kohdalla voi olla ystävällinen ja antaa tietä, muuten ei aikataulussa pysytä. Nyt kyseessä oli kuitenkin 5 vuotias pieni lapsi jolloin kuljettajan olisi ehdottomasti pitänyt käyttää harkintaansa ja pysähtyä ennen suojatietä. Tämä oli kyllä pelkkää välinpitämättömyyttä! Toisaalta taas isän olisi pitänyt paremmin valvoa lastaan kun ollaan lähestymässä erittäin vilkasliikenteisen tien suojatietä ja pitää kädestä kiinni. Tuossahan mainittiin että lapsi käveli pari metriä isäänsä edellä. Lisäksi vielä olosuhteet, tapahtuma-aikaan on ilmeisesti ollut vielä pimeätä, onko käytetty heijastinta, millainen katuvalaistus tuossa kohtaa on? Nämäkin vaikuttavat siihen onko kuljettaja havainnut lapsen ajoissa. Pientä lasta on pimeässä vaikeampi huomata kuin aikuista ihmistä. Onneksi tuossa nyt selvittiin säikähdyksellä mutta varmaan kumpikin osapuoli voisi miettiä kuinka jatkossa toimisi.


Vastaus oli samalla tasolla kuin kirjoittajansa äidinkielen taito. Toki näyttää pojan isäkin dramatisoineen. Tuskinpa kuljettaja painoi lisää kaasua.
 
Syyttelemättä ja puolustelematta ketään, olisin itse ehkä vastannut palautteeseen toisin, vaikka vika olisikin ollut muissa. Nyt tuo PL:n vastaus on aika tökerö. Itse tapaus on valitettavan yleinen suomalaisessa liikenteessä, onneksi ei käynyt pahemmin. Espoon PL:n toiminnasta (niin kuljettajien kuin esimiestenkin) olen kuullut samanlaista aiemminkin.

https://uutissuora.fi/uutiset/laki-ei-koske-bussikuskeja

Tuon "uutissuoran" Facebook-sivuja selaillessa ennen tuota uutista tulee mieleen vain, että miksi tällainen on väkisin pistetty pystyyn? Tämän uutissuoran jakamista linkeistä on tykännyt jokaisessa postauksessa samat 4 henkilöä.

Kyseenalaistaisin vähintään tuon palautteen vastauksen PL:n suunnasta.
 
Syyttelemättä ja puolustelematta ketään, olisin itse ehkä vastannut palautteeseen toisin, vaikka vika olisikin ollut muissa. Nyt tuo PL:n vastaus on aika tökerö. Itse tapaus on valitettavan yleinen suomalaisessa liikenteessä, onneksi ei käynyt pahemmin. Espoon PL:n toiminnasta (niin kuljettajien kuin esimiestenkin) olen kuullut samanlaista aiemminkin.

https://uutissuora.fi/uutiset/laki-ei-koske-bussikuskeja

Melkoisen dramaattisesti kirjoitettu uutinen.
 
Pakko nyt puolustaa bussikuskia tässä. Isä olis saanut kyllä olla vähän tarkempana. Mahdollisesti erittäin pimeässä ja liukkaalla tiellä voi hyvinkin olla mahdollista, että kuskilta jää huomaamatta pieni poika, ja vaikka kuski sen huomaisikin ei välttämättä ehtisi jarruttaa ajoissa.
 
Pakko nyt puolustaa bussikuskia tässä. Isä olis saanut kyllä olla vähän tarkempana. Mahdollisesti erittäin pimeässä ja liukkaalla tiellä voi hyvinkin olla mahdollista, että kuskilta jää huomaamatta pieni poika, ja vaikka kuski sen huomaisikin ei välttämättä ehtisi jarruttaa ajoissa.

Jos lähestyy suojatietä sellaisella nopeudella, että ei ehdi jarruttaa ajoissa, rikkoo silloin väistämättä tieliikennelakia. Jos on pimeä, muuten huono näkyvyys ja/tai vaikkapa liukasta, on suojatietä lähestyttävä sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää. Asiassa ei ole mitään epäselvää.

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet.
 
Kyseenalaistaisin vähintään tuon palautteen vastauksen PL:n suunnasta.

Eipä ole ensimmäinen kerta, kun sieltä tulee tuollainen vastaus. Näin äskettäin toisen samantyyppisen vastauksen palautteeseen ylinopeutta ajavista kuljettajista. Sitä paitsi, molempiin on tullut vastine ylemmältä taholta, jossa pahoitellaan vastausta.
 
Jos lähestyy suojatietä sellaisella nopeudella, että ei ehdi jarruttaa ajoissa, rikkoo silloin väistämättä tieliikennelakia. Jos on pimeä, muuten huono näkyvyys ja/tai vaikkapa liukasta, on suojatietä lähestyttävä sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää. Asiassa ei ole mitään epäselvää.

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet.
Asiassa on paljonkin epäselvää. Ei ehkä noissa säännöissa, vaan koko tilanteessa.
 
Tuon "uutissuoran" Facebook-sivuja selaillessa ennen tuota uutista tulee mieleen vain, että miksi tällainen on väkisin pistetty pystyyn?

Juuri näin! Jos tapaus on tosiaan vain tällaisen Uutissoopan varassa, niin pienen pienillä medialukutaito-ominaisuuksilla kannattaisi suhtautua kriittisesti tuollaiseen sivustoon. Jo pelkästään se, että sivustolta ei löydy yhtään toimittajan tai muun yhteyshenkilön nimeä ei anna kovin luotettavaa kuvaa.
 
Tämä juttu on levinnyt kulovalkean tavoin mm. PL:n facebook-sivulla ja nyt siihen on kirjoitettu ko. sivulle PL:n oma vastine:

"Sosiaalisessa mediassa on levinnyt artikkeli, joka koskee ikävää tapahtumaa ja siihen liittyvää palautteen käsittelyä. Pohjolan Liikenne pahoittelee yksittäisen työntekijän antamaa virheellistä vastausta asiakaspalautteeseen. Se ei edusta yhtiön kantaa. Liikenneturvallisuus menee Pohjolan Liikenteessä aina kaiken muun, myös aikataulussa pysymisen edelle. Tätä periaatetta painotetaan jatkuvasti yhtiön sisäisessä viestinnässä ja koulutustilaisuuksissa. Tapahtuma käsitellään yhtiössä tarkasti sekä sisäisesti että palautteen antajan kanssa."
 
Jos lähestyy suojatietä sellaisella nopeudella, että ei ehdi jarruttaa ajoissa, rikkoo silloin väistämättä tieliikennelakia. Jos on pimeä, muuten huono näkyvyys ja/tai vaikkapa liukasta, on suojatietä lähestyttävä sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää. Asiassa ei ole mitään epäselvää.

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet.

44 §
Ajoradan ylittäminen

Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
 
PL:n facebook-sivulla ja nyt siihen on kirjoitettu ko. sivulle PL:n oma vastine:

Veikkaisin tämän olevan Pohjolan Liikenteeltä tulleen hätäpäivityksenä, että yritetään saada asiakkaiden mielet rauhallisemmaksi, sillä Pohjolan Liikenteen Facebook-sivut ovat täynnä samaa uutista. En ymmärrä myöskään, miksi nuo ihmiset jakaa samaa uutista miljoona kertaa - eikö helpompi olisi ilmaista asiansa yhden ihmisen jakaman uutisen kommenteissa sitten sävyyn kuin sävyyn.

Odotan mielenkiinnolla Pohjolan Liikenteen oman sisäisen selvittelyn antia, epäilisin heidän tästä tiedottavan julkisuuteen ASAP, että mikä oli asian oikea laita.

Toivon hartaasti, että jos Pohjolan Liikenteellä selvityksien ansiosta todetaan tämän olevan väärennettyä, että he nostaisivat tätä "Uutissuoraa" kohtaan kanteen. Täyttää tämä vähintäänkin kunnianloukkauksen tunnusmerkit.
 
Aikaisemmin Pohjolan Liikenteen ja Pohjolan Kaupunkiliikenteen toimiminen samalla nimellä vahvisti yhteistä brändiä eikä kalustoakaan tarvinnut maalata uudestaan, kun sitä siirrettiin kaupungista toiseen.

Olisikohan nyt aika erottaa Pohjolan Kaupunkiliikenne toimimaan nimellä, joka ei yhdistä sitä mitenkään Pohjolan Liikenteeseen. Pohjolan Kaupunkiliikenne on kasvanut niin isoksi, ettei se pysty enää tuottamaan sitä laatua, mitä Pohjolan Liikenteen brändi edellyttäisi. Tilaajavärityksen vuoksi HSL-liikenteen kalustokin muuttuu hiljalleen omanvärisekseen.
 
Veikkaisin tämän olevan Pohjolan Liikenteeltä tulleen hätäpäivityksenä, että yritetään saada asiakkaiden mielet rauhallisemmaksi, sillä Pohjolan Liikenteen Facebook-sivut ovat täynnä samaa uutista.

Vastahan tässä vähän aikaa sitten Pohjolan Liikenteen someaspa pahoitteli kuljettajan toimintaa ja lupasi että kuljettajan esimies opastaa kuljettajaa. Paljastui että tapaus oli sattunut naapurifirman autossa.... Kertoo vain sen että ei nuo aspat edes tutki tapauksia, pahoitellaan etukäteen valmiiksi väitettyä tapahtumaa josta ei edes tiedetä onko koko tapahtumaa ollutkaan.
 
Toivon hartaasti, että jos Pohjolan Liikenteellä selvityksien ansiosta todetaan tämän olevan väärennettyä, että he nostaisivat tätä "Uutissuoraa" kohtaan kanteen. Täyttää tämä vähintäänkin kunnianloukkauksen tunnusmerkit.

Osakeyhtiöllä ei ole kunniaa, mitä loukata.

Kunnianloukkauksen suhteen syyttäjällä on ensisijainen syyteoikeus.

Pohjolan Liikenne ei voi siten nostaa kannetta Uutissuoraa kohtaan kunnianloukkauksesta.
 
Osakeyhtiöllä ei ole kunniaa, mitä loukata.

Kunnianloukkauksen suhteen syyttäjällä on ensisijainen syyteoikeus.

Pohjolan Liikenne ei voi siten nostaa kannetta Uutissuoraa kohtaan kunnianloukkauksesta.

Avaan vähän asiaa nyt kun oli epäselvää: Pohjolan Liikenteellä on brändi, imago jota voi horjuuttaa tällaisilla uutisilla. Eli periaatteessa on.

Pohjolan Liikenne toivottavasti tekee asiasta rikosilmoituksen mikäli uutinen on tekaistu ja vaatii tekijälle rangaistusta, jolloin asia menee erittäin todennäköisesti käräoikeuteen.

Kunnianloukkaus taitaa olla aika laaja käsite, eikä tarkoita välttämättä juuri sitä KUNNIANloukkausta kirjaimellisesti. Toki asianomainen Ritola voi tehdä sinun mainitsemastasi kirjaimellisesta kunnianloukkauksesta rikosilmoituksen. Valheellisen tiedon levittäminen on toinen, asiakirjojen väärennös kolmas. Kyllähän sieltä varmasti jotain saisi aikaiseksi jos vähän ajattelisi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös