Lähijunaliikenne Tampereen seudulla

Jos aiesopimus Tampereen seudun joukkoliikennehankkeista solmitaan 2009, ja 2010-11 laaditaan lähijunaliikenteen ja raitiotien yksityiskohtaiset toteutusselvitykset, ei hirmu paljon aikaisemmin päätöksiä voi edes tehdä.
Eikös aiesopimus olisi tarkoitus saada jo tämän vuoden loppuun mennessä, kuten TASE-2025 sivustolla sanotaan?
 
Jep, mutta jostain lähteestä (en muista mistä) luin, että se venyisi ensi vuoden puolelle. Saas nähdä tosin ;)
Käytännössä venyy vähintään vuoden 2009 loppuun. Seudun rakennemallityöhön kytkettynä liikennejärjestelmätyö on osa isoa soppaa. http://www.tampereenseutu.fi/

Asiaa ei auta yksityisautomyönteinen pormestari, jonka suurin intressi liikenneasioissa liittyy Tampellan tunneliin. Merkittävin ongelma mielestäni on kuitenkin se, että raideliikenteellä ei ole omaa puuhamiestä. Siis sellaista joka olisi oikeassa asemassa viemässä asiaa koko sydämellään eteenpäin. Raideliikenteeseen suhtaudutaan yleisesti ottaen ymmärtääkseni halki koko poliittisen kentän pääasiassa myönteisesti. Jopa Tampereen sitoutumattomat kannattavat lähijunaliikennettä "koska ilmaista valtion rahaa tarjotaan". Tekoina myönteinen suhtautuminen ei kuitenkaan realisoidu. Vähiten vallanhimossaan aatteensa myyvillä vihreillä.
 
Ei väite suuriakaan perusteluja kaipaa. Vihreissä näyttää nykyään olevan tapana puhua paljon mm. juuri joukkoliikenteen puolesta, mutta käytännössä he eivät mm. hiiren hiiskahdakaan kun kokoomus päättää esimerkiksi energia-asioista ja autoilua suosivasta politiikasta. Niin se menee.
 
Tampereen vihreä valtuustoryhmä on yhteistyössä muun XL-ryhmittymän kanssa saanut mm. seuraavat saavutukset aikaan:
  • joukkoliikenteen tuki on käännetty kasvuun
  • bussilippujen hinnat on tähän asti pidetty ennallaan
  • joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kääntyneet kasvuun monen vuoden laskukierteen jälkeen: viime vuonna 3 % ja alkuvuodesta 5 %
  • seudullisen raideliikenteen maankäytöllisten edellytysten selvitys on aloitettu tänä syksynä
  • P-Hämpin suunnitteluun kytkettiin keskustan maanpäällisten parkkipaikkojen vähentäminen ja kevyen liikenteen kehittäminen
  • kaavoitetaan enemmän asuinalueita tiivis-ja-matala–periaatteella

Lisäksi valtioneuvoston (jossa vihreillä on kaksi ministeriä) liikennepoliittinen selonteko sisältää tuen lähijunaliikenteen kehittämiselle. Tähän on vaikuttanut myös lobbaus Tampereen seudulta.
 
Koko argumentti että lähijunaliikennettä ei sopisi ilman suuria investointeja ontuu alunperinkin. Oikeasti ratapihan kapasiteetti ja ruuhkaisuus eivät ESTÄ paikallisliikennettä, mutta RAJOITTAVAT sitä missä laajudessa sitä voisi olla. Nyt tehdyt selvitykset menevät komeasti asian ohi. Oikeasti selvitettävä asia olisi: missä laajuudessa liikenne voidaan nyt aloittaa pienillä alkuinvestoinneilla eikä niinkään millaisia investointeja tarvittaisiin jotta voitaisiin aloittaa jollakin hatusta tempaistulla tiheydellä. Ja varsinkin sitten ollaan saatu oikea kehäpäätelmä aikaan kun selitetään että väestöpohja ei oikeastaan riitä tiheälle paikallisjunaliikenteelle ja asemia kohden pitäisi saada tuhansia uusia asukkaita tiivisti rakennetuille kerrostaloalueille.

Näin ihan näppituntumalla: nykytilanteesta seuraa seuraavat rajoitukset paikallisjunaliikenteelle: ratapihan kapasiteetista seuraa että voidaan ajaa vain heilurivuoroja: junat eivät voi jäädä Tampereen keskusasemalle. Mutta näinähän kannattaa tehdä joka tapauksessa. Toisekseen, kaukojunien suuresta määrästä johtuen tasatunnin kieppeillä paikallisjunia ei Tampereelle sovi. Mutta tämäkään ei ole oikeastaan ongelma, koska usein keskustasta lähdetään tasalta ja sinne saavutaan tasalta. Jolloin keskustaan tulevien tulee olla asemalla varttia ennen ja sieltä lähtevät ehtivät asemalle varttia yli mennessä. Myös vaihtoyhteydet kaukojuniin toimisivat ihan passelisti tältä pohjalta. Hyvänä puolena tuossa tasan ruuhkassa sitten onkin että muuhun aikaan pääradallakin on kohtuullisen hiljaista. Päästäisiin siis ehkä kahteen vuoroon tunnissa ilman kovin isoja investointeja. Ja tämähän on ihan kelpo vuoroväli vaikkapa Orivedeltä tai Lempäälästä. Eikä pääkaupunkiseudullakaan liikenne ollut kovin paljon tätä parempaa ennen kaupunkiratojen valmistumista. Kolme vuoroa tuntiin se taisi olla esimerkiksi rantaradalla.

Onko ollenkaan ajateltu vaikka tällaista mallia: lähtö ja tulo Tampereelta xx:15 ja xx:45, kolmeen suuntaan. Nykyinen kerran tunnissa Helsinkiin menevä taajamajuna toki täydentää palvelua. (Yksi vuoro käännettäisiin ympäri) Ongelmallisinta on xx:45 lähtevät vuorot, koska niiden perään lähtevät kaukojunat tasan jälkeen. Tiukin tilanne on etelän suuntaan: miten pitkälle riittää reilun vartin etumatka. Lempäälään asti ainakin? Sillä siihen se matka jääkin kun ohi olisi päästettävä kolme junaa. xx:15 lähtevä vuoro voikin sitten jatkaa vaikka Toijalaan tai pidemmällekin. Muissa suunnissa etumatkaa on enemmän ja aina voi lähteä siitä että yksi kaukojuna ohittaa paikun sopivassa paikassa.

TASE-suunnitelman henkeen sopisi että paikallisliikenne raiteilla aloitettaisiin nyt heti siinä laajuudessa kun se on mahdollista ja se palvelisi ensi sijassa radan varren taajamia ja toissijaisesti varsinaista Tampereen kaupunkialuetta. Liikenne yltäisi Orivedelle, Kokemäelle ja Toijalaan (Hämeenlinnaan?) Ja sitten vaikka vain kerran tunnissa kulkevalla vuorolla. Aloittaa pitäisi heti, kehittää voidaan sitten myöhemmin. Varauduttaisiin kuitenkin kolmannen raiteen rakentamiseen etelään ja uuteen laituriin Tampereen (tulevalla) keskusasemalla, toteutus siinä kolmannen vaiheen kieppeillä, jolloin voitaisiin lisätä tarjontaa avaamalla uusi tiheämmin liikennöity linja Lempäälä (Tai ehkä vain Sääksmäki?) - Nokia. Jotta investoinnista saadaan täysi hyöty irti, rakennetaan runsaasti seisakkeiden ympärille, ensi sijassa kerrostaloja. Tämä osanen palvelisikin selkeämmin itse kaupunkialuetta. Mutta se tulisi selkeästi raitiotien jälkeen ja täydentäisi raitiotieverkkoa ja sen toteuttaminen liittyisi selkeästi uusien asuinalueiden rakentamiseen. Raitiotie ja seudullinen lähiliikenne ovat etusijalla, koska niillä järjesteltäisiin jo olemassaolevien alueiden liikenne.
 
Koko argumentti että lähijunaliikennettä ei sopisi ilman suuria investointeja ontuu alunperinkin. Oikeasti ratapihan kapasiteetti ja ruuhkaisuus eivät ESTÄ paikallisliikennettä, ...

Täysin samaa mieltä.

Liikenne yltäisi Orivedelle, Kokemäelle ja Toijalaan (Hämeenlinnaan?)

Onko Ylöjärven suunnan lähijunaliikenne se, joka aiheuttaisi merkittävän lisäinveistointitarpeen? Vai oletko jostain muusta syystä jättänyt sen ulkopuolelle?

(Tai ehkä vain Sääksmäki?)

Tarkoittanet Sääksjärveä.
 
Onko ollenkaan ajateltu vaikka tällaista mallia: lähtö ja tulo Tampereelta xx:15 ja xx:45, kolmeen suuntaan. Nykyinen kerran tunnissa Helsinkiin menevä taajamajuna toki täydentää palvelua. (Yksi vuoro käännettäisiin ympäri) Ongelmallisinta on xx:45 lähtevät vuorot, koska niiden perään lähtevät kaukojunat tasan jälkeen. Tiukin tilanne on etelän suuntaan: miten pitkälle riittää reilun vartin etumatka. Lempäälään asti ainakin? Sillä siihen se matka jääkin kun ohi olisi päästettävä kolme junaa. xx:15 lähtevä vuoro voikin sitten jatkaa vaikka Toijalaan tai pidemmällekin. Muissa suunnissa etumatkaa on enemmän ja aina voi lähteä siitä että yksi kaukojuna ohittaa paikun sopivassa paikassa.
Homma toimii mainitsemillasi lähtöminuuteilla vain Lempäälän suuntaan/suunnasta, ja sielläkin vain puoliksi. Jos R-juna saapuu :22 ja lähtee :37, mahtuu radalle ennen sitä Tampereelle Lempäälän suunnasta :17 saapuva ja Lempäälän suuntaan :42 lähtevä hitaampi lähijuna leikiten. Kuitenkin täydellinen puolen tunnin vuoroväli on mahdoton nykytilanteessa: seuraavan vuoron pitäisi saapua Tampereelle :47 - okei se ei ole vielä mikään ongelma, mutta :12 Tampereelta etelään lähtevä ei enää mahdu. Turun juna lähtee :11.

Muilla rataosuuksilla :15 ja :45 on "buukattu täyteen". Esimerkiksi Porin junat lähtevät :15 ja saapuvat :45 (pääsääntöisesti). Samoin Oriveden radalla lähtöminuutti :15 ja saapumisminuutit :42 ja :52 on varattu jo, vaikk'eivät toki joka tunti.

Nokialle ja Orivedelle (keskustan seisakkeelle asti) voisi lähteä :20. Nokialta voisi saapua noin :40 ja Orivedeltä noin :30. Kalustokierron kannalta tämä on kuitenkin tuhlausta, mutta nykyisellä VALI 2006:een perustuvalla aikataulurakenteella ei kai parempaankaan pysty.

Optimaalistahan olisi, jos taajamajunat pystyisi keskittämään kohtaamaan Tampereella puolen aikaan. R-juna Tampere-Riihimäki-Helsinki on jo nyt palapelin ensimmäinen osa. Turun junat on yhä syytä pitää nykyisessä aikataulukäytävässä, mutta muuttaa ne nopeiksi taajamajuniksi.
 
Onko Ylöjärven suunnan lähijunaliikenne se, joka aiheuttaisi merkittävän lisäinveistointitarpeen? Vai oletko jostain muusta syystä jättänyt sen ulkopuolelle?
Lähinnä siksi, että silloin länteen pitäisi lähteä kaksi vuoroa, joka mutkistaa tilannetta. Lisäksi tuolla radalla ei sitten edes ole Ylöjärven lisäksi muita isompia taajamia. Suoraan sanoen en ole edes miettinyt tuota suuntaa. Pidemmän päälle fiksuinta saattaisi olla haaroittaa sinne ratikkarata ja jatkaa sitä sitten Hämeenkyrön suuntaan. Ehkä...

Tarkoittanet Sääksjärveä.

Kyllä.

Ja Ultrixille: ehdotelmani on tosiaankin raakile eikä sitä näköjään voida sellaisenaan ainakaan toteuttaa. Kiitokset täsmennyksistä. Se oli varsin pikainen hahmotelma. Ilmeisestikään tasaminuuteilla lähtevät vuorot eivät ainakaan ole mahdollisia. Mikä ei oikeastaan ole yllätys. Kerran tuntiin vuoro ainakin pitäisi olla mahdollinen kuvio ja ehkäpä kaksi kaukojunasumien ulkopuolella, jotka ovat kaiketi yhäkin klo 9, 12, 15 ja 18. Silloin kun kaikki laiturit eivät ole täynnä, voisi kai olla mahdollista uittaa yksi vuoro aseman läpi aivan tasalta?

No joka tapauksessa, uusi laituri ja kolmas raide etelään kyllä taitaisivat olla kovasti tarpeen. Liikkelle voisi kai kuitenkin lähteä jo nyt yhdellä vuorolla per tunti suuntaansa ja mahdollisesti joitain vuoroja täydennykseksi ainakin ruuhka-aikaan.
 
No joka tapauksessa, uusi laituri ja kolmas raide etelään kyllä taitaisivat olla kovasti tarpeen...

Otetaanpas vähän takaisin. Tajusin juuri, mitä Ultrixin selvitys tarkoittaa.

Ultrix sanoi:
Lähijunaliikenteen mahtumisen suhteen Timo P on saanut väärää tietoa: nimittäin jos kolmatta raidetta Tampereelta Sääksjärvelle jatketaan Lempäälään asti, voidaan liikennöidä hyvin tiheällä vuorovälillä lähijunia. Läntisintä raidetta käyttäisivät lähijunat ja tavarajunat etelään, keskimmäistä raidetta kaukojunat, jotka tulevat etelästä Tampereelle peräkkäin ennen tasaa (Turun juna saapuu :48, Helsingin IC :52 ja Helsingin Pendolino :57) ja lähtevät taas kuin köyhän talon porsaat etelään tasan jälkeen (Pendolino Helsinkiin :02, IC Helsinkiin :07, Turun juna :11), ja itäisintä raidetta käyttäisivät tietenkin lähijunat ja tavarajunat pohjoiseen.

Siispä kaukoliikenne välillä Tampere - Lempäälä pärjää vallan mainiosti yhdellä raiteella. Silloin toinen raide voidaan varata lähiliikenteelle! Yksi raide riittää vallan mainiosti vaikkapa tuollaiselle 20 min vuorovälille kun junat ohittavat toisensa seisakkeilla. Tampereen rautatieasemallekaan ei tarvita lisälaituria jos lähtö/tulo paikallisjunilla Tampereella olisi :10, :30 ja :50, koska kaikki raiteet ovat käytössä vain tasalta. Itään mennessä paikallisjuna voisi myös käyttää 'väärää raidetta' kunnes Jyväskylän suunnan kaukojuna on mennyt ohi. Porin suunnassa täytyy kait lähteä siitä, että jossain kohtaa tapahtuu ohitus.

Tämä miettiminen on vähän vaivalloista kun en löydä nyt mistään mun taskuaikatauluja, joten tämäkin kuvio voi kaatua johonkin. Mutta ajatus tuntuu lupaavalta: käytetään hyväksi sitä että kaukojunat kohtaavat Tampereella, jolloin kaksoisraidetta ei Tampereen läheisyydessä oikeastaan lainkaan tarvita. Miettiä täytyisi vielä kuinka häiriöherkkä tällainen viritys olisi ja tavaraliikenne on kokonaan ajattelematta.
 
30.11. mennessä pitäisi olla selvitys lähijunaliikenteen kaavallisten toteutumismahdollisuuksien selvittämisestä valmis.

Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä sanoi:
Ratainfran rakentamismahdollisuuksien selvittäminen
Nyt käynnistettävän selvityksen tarkoituksena on selvittää lähijunaliikenteen edellyttämien lisäraiteiden kaavalliset edellytykset, eli tarkastella miten lisäraiteet on sijoitettavissa olemassaolevan rataverkon yhteyteen. Selvityksellä konkretisoidaan lähijunaliikenteen toteuttamismahdollisuuksia ja osoitetaan valtioneuvostolle hankkeen suunnitteluvalmiuden paraneminen.

Ratahallintokeskus on ollut yhteydessä Tampereen kaupunkiin ja Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymään edellä mainitun selvitystyön käynnistämiseksi. Selvitystyö esitetään toteutettavasi RHK:n kilpailuttaman puitesopimuksen kautta siten, että konsulttitoimistona toimii Sito-yhtiöt. Sito-yhtiöt on jättänyt selvitystyöstä tarjouksen, jonka sisältönä on tarkastella lisäraiteiden sijoittamista rataosuuksille Tampere-Lempäälä (Pirkkala), Tampere-Kangasala, Tampere-Yjöjärvi ja Tampere- Nokia. Työ toteutetaan kunnilta hankittavien radanvarsien pohjakarttojen, yleis- ja asemakaavojen sekä radan geometrian tarkasteluna.

http://www.tampereenseutu.fi/@Bin/1648559/SH_pöytäkirja_3_9_2008.pdf
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Homma toimii mainitsemillasi lähtöminuuteilla vain Lempäälän suuntaan/suunnasta, ja sielläkin vain puoliksi. Jos R-juna saapuu :22 ja lähtee :37, mahtuu radalle ennen sitä Tampereelle Lempäälän suunnasta :17 saapuva ja Lempäälän suuntaan :42 lähtevä hitaampi lähijuna leikiten.

Kuka kaipaa tätä R-junaa enää samaan aikaan?

Kuitenkin täydellinen puolen tunnin vuoroväli on mahdoton nykytilanteessa: seuraavan vuoron pitäisi saapua Tampereelle :47 - okei se ei ole vielä mikään ongelma, mutta :12 Tampereelta etelään lähtevä ei enää mahdu. Turun juna lähtee :11.

Miksei Turun juna voi lähteä :10 (ja Helsingin juna vaikka :06) ja lähis :13?

Muilla rataosuuksilla :15 ja :45 on "buukattu täyteen". Esimerkiksi Porin junat lähtevät :15 ja saapuvat :45 (pääsääntöisesti). Samoin Oriveden radalla lähtöminuutti :15 ja saapumisminuutit :42 ja :52 on varattu jo, vaikk'eivät toki joka tunti.

Miksei Porin juna voi lähteä :07 tai :10? Oulun junahan menee jo :02. Sama Oriveden suuntaan. Tekniikka ei rajoita useampaa samanaikaista lähtöä. Kohtausten pysyessä samana saapumiset tietysti saattaisivat muuttua saman verran.

Turun junat on yhä syytä pitää nykyisessä aikataulukäytävässä, mutta muuttaa ne nopeiksi taajamajuniksi.

Lisää moottorijunia kaikille heti. Ne ovat paaaalllljjjjoooonnnn tehokkaampia kuin veturijunat (Transtech huomio!)
 
Takaisin
Ylös