Linkki on rikkinäinen, saatko lähetettyä toimivan linkin?
Kokeilkaa tätä kautta:
http://www.tampereenseutu.fi/paatoksenteko/seutuhallitus/
(joulukuun esityslistan tullessa nettiin klikatkaa pöytäkirjat-osiota ja valitkaa marraskuun 2011 kokous, tätä kirjoittaessani on vielä suoraan linkin takana esityslistalla)
Siinä kohtaa olen nimimerkki kouvon kanssa eri mieltä, että lähijuna olisi esitetyssä muodossaan halpaa kuin saippua. Jos keskimääräinen seisakkeen rakentamiskustannus on 3,5 M€, niin mihin ne eurot oikein käytetään? Näillä hinnoilla viimeinen vaihe saisi jäädä toteuttamatta, jos lisäraiteilla 140M€ saatava ainoa lisäarvo on vuorovälin lyhentäminen tunnista puoleen tuntiin. Jos lisäraiteet maksaa valtio ja niillä kulkee kauko- ja tavaraliikennettä sekä jos lähiliikenteen vuoroväli saadaan 20 minuuttiin, alkavat hyödyt tulla paremmin esiin.
Todellisuudessa kaksiraiteisen radan seisakkeen rakentamiskustannukset lienevät luokkaa 0,5 M€, jos puhutaan karvalakkimallista paikassa, jossa alikulut on jo, ja kaikki sen yli menevät kustannukset kannattaa yksityistää. Esimerkiksi aseman odotushuoneen virkaa toimittava kioskikahvila laiturin edessä olisi mahdollista toteuttaa kokonaan yksityisin varoin.
Jos saadaan seisakkeita puolella miljoonalla, niitä voidaan toteuttaa huomattavasti useampaan paikkaan kuin nyt esitetty. Lielahden ja Tampereen välissä ei ole esitetty yhtään asemaa, vaikka
Pispala (Santalahden uusi alue),
Amuri (Särkänniemi) sekä
Tampella ovat kaavoihinkin merkitty. Oriveden radalla
Järvensivu (useita pääkonttoreita + TaY, infra lähes valmis jo nyt),
Vuohenoja (vaihto Hervantaan ja TAYSiin),
Messukylä (Jankan lähiö),
Vehmainen (aluekehityspotentiaalia erittäin paljon),
Nattari,
Lamminrahka (uusi alue),
Kangasala as.,
Jussila ja
Suinula uupuvat, vain Hankkio ja Ruutana oli merkitty karttoihin.
Ylöjärven haarasta olen täysin eri mieltä suunnitelman kanssa, sillä se tulisi ehdottomasti toteuttaa raitiotienä Lielahdesta Turvesuonkadun, Vihattulan, Teivaalan, Mäkkylän ja Soppenmäen kautta uudelle Siltatien alueelle, johon on tähän mennessä suunniteltu lähijunaseisaketta omalla ratainfrallaan.
Yleisiltä periaatteiltaan väliraportti oli kyllä ihan OK. Ehkä sitten loppuraportti on vähän parempi.