- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Vs: Linjastomuutokset 1.7.2014
En ole löytänyt tälle väitteelle minkäänsorttista tukea, ja jos tämä väite pitää paikkansa, niin saadaan kyllä aika monta lähijuna-asemaa sulkea pääkaupunkiseudultakin. Lausunto on vieläpä sopivan epämääräinen, sillä se jättää määrittelemättä "tiheävuorovälisyyden" ja "aseman lähivaikutusalueen". Ensinnäkin Kauklahdessa, jossa pysähtyy jopa 4–5 junaa tunnissa, asuu noin 2000 asukasta vähemmän kuin Vatialan aseman lähivaikutusalueella.
Samaan aikaan rakennetaan uudelle Kehäradalle "asuntoja noin 2500:lle" Leinelään, joka sijaitsee kilometrin päässä olemassaolevasta Koivukylän asemasta. Leinelään ja Koivukylään liikennöidään kumpaankin 10 minuutin vuorovälillä, jota voi pitää aidosti tiheävuorovälisenä. Tampereen seudulla on puhuttu 30…60 minuutin vuoroväleistä, jotka ovat normaaleja tai harvoja vuorovälejä.
Ilmeisesti pääkaupunkiseudulla on Liikenneviraston mielestä voimassa eri kriteerit kuin Tampereen seudulla?
RHK on osa Liikennevirastoa, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) on turvallisuusviranomainen.
Teknisesti ottaen siis LiVin lausunto voitaneen hyväksyä, koska tiheävuorovälistä lähijunaliikennettä ei Tampereen seudulle ole suunniteltukaan. Kävelyetäisyydellä Järvensivun seisakkeesta asuu 4500 asukasta, Messukylän asemasta 7000 asukasta, Vehmaisten asemasta 2000 asukasta ja Vatialan asemasta 6000 asukasta. Yhteensä Tampereelta Vatialaan siis keskusta poislukien noin 20 000 asukasta pelkästään kävelyetäisyydellä.
Liikenneviraston "lähivaikutusalue" on maakuntakaavatyössä tulkittu 2,5 kilometriksi, jolloin se 20 000 per seisake on Tampereen kaupungin alueella kaavamaisesti aika helppo täyttää. Tällainen vaikutusalue on kuitenkin käytännön kannalta täysin mieletön kriteeri, kilometri on ydinkaupunkiseudulla relevantimpi säde ja silloinkin melkein liian laaja.
Messukylän ja Vehmaisten asemien ympäristöön mahtuisi leikiten parituhatta asukasta kumpaankin, ja lisäksi Hankkion pellot, joiden lopullisesta kohtalosta ei ole vielä varmuutta (rakennesuunnitelmassa esitetään työpaikka-alueeksi, mutta saattaa vielä muuttua sekoitettujen toimintojen eli asumisen ja työpaikkojen alueeksi). Hankkioon mahtuisi tiiviisti, mutta inhimillisesti jotain 5000 asukasta aseman ympärille ja työpaikka-alue sen ympärille. Vatialan osayleiskaava on menossa hyväksyttäväksi ja se mahdollistaa lisäasuinrakentamista erityisesti radanvarressa.
Pelkästään pätkällä Tampere–Vatiala asuisi Tampereen keskusta poislukien tällöin noin 30 000 asukasta.
Ei ole realismia mksi? Koska auktoriteetti?Väläytät myös lähiliikennejunavaihtoehtoa Järvensivulle. Ainakaan Tampereelta Orivedelle se ei ole realismia.
Tarkalleen ottaen se oli Liik enne vira sto, joka lausui Pirkanmaan maakuntakaavaan 2040 seuraavaa:Tampereella ei ole yhtään asemaa/seisaketta jossa olisi ratahallintokeskuksen (tai mikä Trafi se nykyään onkaan) vaatimaa 10 000 asukasta kävelyetäisyydellä. Janka on hyvä esimerkki huonosta suunnittelusta, matalia, tylsännäköisiä kerrostaloja lähellä rataa mutta pusikkoa Messukylän aseman vieressä, missä rakentaminen pitäisi olla tehokkainta.
Taloudellisesti perusteltu tiheävuorovälinen lähijunaliikenne edellyttää tiivistä maankäyttöä ja suuruusluokaltaan 20 000 asukasta aseman lähivaikutusalueella.
En ole löytänyt tälle väitteelle minkäänsorttista tukea, ja jos tämä väite pitää paikkansa, niin saadaan kyllä aika monta lähijuna-asemaa sulkea pääkaupunkiseudultakin. Lausunto on vieläpä sopivan epämääräinen, sillä se jättää määrittelemättä "tiheävuorovälisyyden" ja "aseman lähivaikutusalueen". Ensinnäkin Kauklahdessa, jossa pysähtyy jopa 4–5 junaa tunnissa, asuu noin 2000 asukasta vähemmän kuin Vatialan aseman lähivaikutusalueella.
Samaan aikaan rakennetaan uudelle Kehäradalle "asuntoja noin 2500:lle" Leinelään, joka sijaitsee kilometrin päässä olemassaolevasta Koivukylän asemasta. Leinelään ja Koivukylään liikennöidään kumpaankin 10 minuutin vuorovälillä, jota voi pitää aidosti tiheävuorovälisenä. Tampereen seudulla on puhuttu 30…60 minuutin vuoroväleistä, jotka ovat normaaleja tai harvoja vuorovälejä.
Ilmeisesti pääkaupunkiseudulla on Liikenneviraston mielestä voimassa eri kriteerit kuin Tampereen seudulla?
RHK on osa Liikennevirastoa, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) on turvallisuusviranomainen.
Teknisesti ottaen siis LiVin lausunto voitaneen hyväksyä, koska tiheävuorovälistä lähijunaliikennettä ei Tampereen seudulle ole suunniteltukaan. Kävelyetäisyydellä Järvensivun seisakkeesta asuu 4500 asukasta, Messukylän asemasta 7000 asukasta, Vehmaisten asemasta 2000 asukasta ja Vatialan asemasta 6000 asukasta. Yhteensä Tampereelta Vatialaan siis keskusta poislukien noin 20 000 asukasta pelkästään kävelyetäisyydellä.
Liikenneviraston "lähivaikutusalue" on maakuntakaavatyössä tulkittu 2,5 kilometriksi, jolloin se 20 000 per seisake on Tampereen kaupungin alueella kaavamaisesti aika helppo täyttää. Tällainen vaikutusalue on kuitenkin käytännön kannalta täysin mieletön kriteeri, kilometri on ydinkaupunkiseudulla relevantimpi säde ja silloinkin melkein liian laaja.
Messukylän ja Vehmaisten asemien ympäristöön mahtuisi leikiten parituhatta asukasta kumpaankin, ja lisäksi Hankkion pellot, joiden lopullisesta kohtalosta ei ole vielä varmuutta (rakennesuunnitelmassa esitetään työpaikka-alueeksi, mutta saattaa vielä muuttua sekoitettujen toimintojen eli asumisen ja työpaikkojen alueeksi). Hankkioon mahtuisi tiiviisti, mutta inhimillisesti jotain 5000 asukasta aseman ympärille ja työpaikka-alue sen ympärille. Vatialan osayleiskaava on menossa hyväksyttäväksi ja se mahdollistaa lisäasuinrakentamista erityisesti radanvarressa.
Pelkästään pätkällä Tampere–Vatiala asuisi Tampereen keskusta poislukien tällöin noin 30 000 asukasta.
Viimeksi muokannut moderaattori: