Länsi-Helsingin raitiotie

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6528194

Kriittinen "uutinen" Helsingin uutisissa. Lassilan näkökulmasta pitkälti ja osin muun Haagan. Lähinnä lassilalaisten pelosta siitä, kun 41 tullaan lakkauttamaan (päätöstä ei ole, mutta itse pitäisi selvänä ratikan tultua).

Myös riistavuoren asukasyhdistys vaihteeksi pelkäämässä metsiensä perään. Siinäpä ne olennaisimmat. Lisäksi HSL:ltä mainittu, että ei vaikutuksia runkolinjaan 40 ja siteerattua aiempaa selvitystä/suunnitelmaa linjastovaikutuksista.
 
Toimittajan nimi on kuin Keijo Kaarisateen parodioista. Onhan tuo asukkaille suuri muutos, mutta on harmi, että juttuun on päätynyt niin monia oikomattomia harhoja, kuten nyt vaikka sellainen ajatus, että ratikka Mannerheimintien käytävässä on turha, koska Pitäjänmäeltä pääsee Töölönlahdelle junalla.
 
27 tätä kuuta kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Noora Laak on esittelemässä Länsi-Helsingin tulevaisuutta. tulen hänelle esittämään aikalisää tämän raitiotien kanssa.

Osoite on Kantelettarenkuja 2, kerhohuone. Muistaakseni 17:00 alkaa mutta tarkistan vielä.
 
27 tätä kuuta kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Noora Laak on esittelemässä Länsi-Helsingin tulevaisuutta. tulen hänelle esittämään aikalisää tämän raitiotien kanssa.

Saanko kysyä miksi ihmeessä? Nythän on loistava aika laittaa uusia tulille, kun vanhat alkavat valmistua. Noh onneksi yksittäisellä mielipiteellä ei isoa painoarvoa ole
 
Viime päivien kaaos keskustan ratikkaliikenteessä, kun tällä hitaalla ja epäkäytännöllisellä tavalla yritetään korvata metroa, ja kaiken lisäksi puolet kalustosta hyytyy Kaisaniemen huudeille osoittaa, että kaiken Helsingin raitioliikenteen lisärakentamiselle on nyt syytä viheltää aikalisä. Jos jo kesäaikana, jolloin käyttäjämäärät ovat normaaleja alhaisemmat, aiheuttavat ongelmia, kuinka käy "normaalitilanteen" vallitessa? Entä voiko joku todella perustella ahtaiden Articien olevan missään suhteessa parempia liikennevälineitä kuin bussit, metrot tai paikallisjunat?
Myönnän vihaisen näkemykseni olevan kärjistys, mutta nyt olisi vielä hetki pohtia, onko sittenkään viisasta rakentaa metriäkään lisää etanaratikkaverkkoa, joka ei pikaratikaksi muutu, vaikka mitä terminologiaa viljeltäisiin.
 
Viime päivien kaaos keskustan ratikkaliikenteessä, kun tällä hitaalla ja epäkäytännöllisellä tavalla yritetään korvata metroa, ja kaiken lisäksi puolet kalustosta hyytyy Kaisaniemen huudeille osoittaa, että kaiken Helsingin raitioliikenteen lisärakentamiselle on nyt syytä viheltää aikalisä. Jos jo kesäaikana, jolloin käyttäjämäärät ovat normaaleja alhaisemmat, aiheuttavat ongelmia, kuinka käy "normaalitilanteen" vallitessa? Entä voiko joku todella perustella ahtaiden Articien olevan missään suhteessa parempia liikennevälineitä kuin bussit, metrot tai paikallisjunat?
Myönnän vihaisen näkemykseni olevan kärjistys, mutta nyt olisi vielä hetki pohtia, onko sittenkään viisasta rakentaa metriäkään lisää etanaratikkaverkkoa, joka ei pikaratikaksi muutu, vaikka mitä terminologiaa viljeltäisiin.
Eiköhän tuossa ole avainasemassa linjaston ja raitioverkon suunnittelu yhdessä. Tässä Länsi-Helsingin hankkeessahan luodaan Mannerheimintien kanssa rinnakkainen raideyhteys jakamaan liikennekuormaa. Kaivokadulle/Kaisaniemenkadulle/Pitkällesillalle kyllä varmaan pitäisi jotain tehdä, jos liikennettä siellä halutaan lisätä. Mahtaako Hakaniemensillalle pystyä rakentamaan kiskot, jos Pitkällesillalle tarvittaisiin jossain vaiheessa rinnakkainen raideyhteys?
 
Itse ajattelisin, että on tärkeämpää ja halvempaa mahdollistaa vaunun kääntäminen Hakaniemessä kuin rakentaa toista rinnakkaista ratayhteyttä. Hakaniemen sillan suunnalle on vaikea perustella tarvetta uudelle linjalle. Ainoa idea joka tulee mieleeni juuri nyt on mahdollinen Hanasaaren-Suvilahden linja, mutta siltä olisi hyvä kuitenkin tarjota vaihtoyhteys Hakaniemessä. Lisäksi reitillä kuitenkin kulkee jo yksi rinnakkainen (tai päällekkäinen) raideyhteys metron muodossa. Sörnäisistä tai Urheilutalolta on myös olemassa kohtuullisen nopea reitti keskustaan Oopperan kautta. Jos tuota vertaa nelosen tulevaan poikkeusreittiin Alppilan kautta, on selvää kumpii kantakaupungin puoli tarvitsee rinnakkaista reittiä enemmän.
 
Itse ajattelisin, että on tärkeämpää ja halvempaa mahdollistaa vaunun kääntäminen Hakaniemessä kuin rakentaa toista rinnakkaista ratayhteyttä. Hakaniemen sillan suunnalle on vaikea perustella tarvetta uudelle linjalle. Ainoa idea joka tulee mieleeni juuri nyt on mahdollinen Hanasaaren-Suvilahden linja, mutta siltä olisi hyvä kuitenkin tarjota vaihtoyhteys Hakaniemessä. Lisäksi reitillä kuitenkin kulkee jo yksi rinnakkainen (tai päällekkäinen) raideyhteys metron muodossa. Sörnäisistä tai Urheilutalolta on myös olemassa kohtuullisen nopea reitti keskustaan Oopperan kautta. Jos tuota vertaa nelosen tulevaan poikkeusreittiin Alppilan kautta, on selvää kumpii kantakaupungin puoli tarvitsee rinnakkaista reittiä enemmän.
Toisaaltahan linjan 1 reittiä muutettiin alkukesästä, jotta liikenne sujuisi Kaivokadulla paremmin.
 
Toisaaltahan linjan 1 reittiä muutettiin alkukesästä, jotta liikenne sujuisi Kaivokadulla paremmin.
Kuten sanoit, eiköhän tuo johdu juuri Kaivokadun kapasiteetista, ja siitä että joku on aikoinaan päättänyt, että sopiva etäisyys liikennevalojen välissä on 60m. Kyllähän linja 1 edelleen kulkee Pitkälläsillalla.
 
että sopiva etäisyys liikennevalojen välissä on 60m.
Tuota päätöstä ei kyllä ole varmasti tehnyt yksikään liikennevaloja suunnitteleva taho. 60 metrin etäisyydelle ei saada mitään järkevää liikennevalokiertoa, ilman törkeää punaisen valon heittoa päin naamaa toiseen suuntaan.

Eiköhän tuo ole vain korttelien rakentamista liikenteestä piittaamatta ja lopulta ollaan todettu, että liikenne on liian vaarallista ilman liikennevaloja ja jouduttu laittamaan liikennevalot.
 
Myönnän vihaisen näkemykseni olevan kärjistys...
Sulla on vielä kärkkäämpi kieli kuin mulla :) En mä nyt jättäisi tekemättä raitiotietä Mellunmäestä lentoasemalle sen takia, että jonkun mielestä on fiksua tehdä Kaivokadulla kiskotöitä metrokatkon aikana.

Tietysti jotain pointtia sulla on. En tiedä, mistä johtui se vaunun hajoaminen Kaisaniemessä torstaina, mutta voidaan tietysti kysyä, että jos korjaamolla olisi pienempi vaihtuvuus henkilöstössä ja vähemmän henkilöstöpulaa muutenkin, niin olisiko se vaunu hajonnut sinne linjalle ollenkaan.

Linjasta 14 ei tule nopeuden puolesta pikalinjaa, tosin eipä tullut 15:stakaan, mutta 14:lle lasketut nopeudet ovat vielä paljon vaatimattomammat. Siksi puhuinkin jossain kohtaa siitä, että valosuunnittelu olisi tämän kohdalla erityisen tärkeää, kun sen avulla voitaisiin tilannetta parantaa. Samaan aikaan on todettava ja myönnettävä, että vaikka nopeutta pidänkin tärkeänä, niin usein hitaampikin ratikka on parempi kuin ei ratikkaa ollenkaan. Se nähdään matkustajamääristäkin. Kun ysin ratikka aloitti Kolmikulman ja Pasilan välisellä reitillään, se oli entistä bussia hitaampi mutta keräsi siitä huolimatta (ja huolimatta siitä, ettei se kulkenut Merikadulle asti, kuten bussi teki) paljon enemmän matkustajia kuin bussi. Matkustajia, jotka eivät olleen pois muilta raitiolinjoilta. Vaikka Moxu ei tykkää ratikoista, niin muut helsinkiläiset tykkäävät, ja se näkyy ihan tilastoista.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tuota päätöstä ei kyllä ole varmasti tehnyt yksikään liikennevaloja suunnitteleva taho. 60 metrin etäisyydelle ei saada mitään järkevää liikennevalokiertoa, ilman törkeää punaisen valon heittoa päin naamaa toiseen suuntaan.

Eiköhän tuo ole vain korttelien rakentamista liikenteestä piittaamatta ja lopulta ollaan todettu, että liikenne on liian vaarallista ilman liikennevaloja ja jouduttu laittamaan liikennevalot.
Tulkitsen Ettäjaan kommentin sarkasmiksi. Kaivokatu ja korttelivälit on tietysti rakennettu aikana, jolloin liikennevaloista ei ollut tietoakaan, eikä kyllä ruuhkistakaan. Mun mielestä Helsingin (ja kyllä aika monen muunkin suomalaiskaupungin) ongelma on liika mieltymys liikennevaloihin. Kun valot joskus ovat vähän pitempään pois käytöstä, niin liikenne sujuu paljon jouhevammin. Ei vain raitioliikenne vaan ihan kaikki liikenne.

Keskustassa on, tai ainakin ennen näivettymistä oli, muutama niin vilkas suojatie, että siellä ei ilman valoja pääsisi autot ja ratikat etenemään, mutta muilta osin valoja voisi mun mielestä aika rankalla kädellä vähentää. Tiedän, että valoja perustellaan usein liikenneturvallisuudella, mutta tekisi mieli testata tuotakin muutamassa risteyksessä ihan käytännössä. Aiemmin liikennevaloista eivät piitanneet fillarit, nyt tuohon voidaan lisätä vielä skuutit, ja molempien määrät ovat kasvaneet reippaasti. Mahtaisiko se kokonaisuus oikeasti muuttua onnettomuusalttiimmaksi, jos ne valot vaan otettaisiin pois eli niistä ei tarvitsisi kenenkään piitata mutta kaikkien pitäisi vähän varoa toisiaan?
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, mistä johtui se vaunun hajoaminen Kaisaniemessä torstaina, mutta voidaan tietysti kysyä, että jos korjaamolla olisi pienempi vaihtuvuus henkilöstössä ja vähemmän henkilöstöpulaa muutenkin, niin olisiko se vaunu hajonnut sinne linjalle ollenkaan.
Olin ratikassa 105:n takana (408) ja kuski sanoo, että ongelma oli "600V sulake". Virroitin myös putosi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös