- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Analyysista
Rainerin analyysissä on kyllä vinha perä. Pahoittelen lievää aiheesta poikkeamista, mutta Tampereelta löytyy myös kaikkia näitä arkkityyppejä: metro-sanan tilalla vain on pikaraitiotie ja pikaraitiotie-sanan tilalla "bussiliikenteen kehittäminen", muuten samat. Kirosin viikonloppuna erään kukkahattutäti-tyyppisen kunnallisvaltuutetun mielipidekirjoitusta, jossa oli käytetty nimenomaan tätä "näillä rahoilla voisimme tukea lapsiperheitä, vanhuksia, vammaisia ja opiskelijoita"-virttä. Toinen yleinen virsi on "kaupunginosien eriarvoisuus", minusta se on pienempi paha jos puolet kaupunkia saa nykytilanteeseen verrattuna helpotusta sekä raide- että kumipyöräliikenteen kannalta kuin se, että osa kaupunginosista ei saa aivan yhtä hyvää palvelua kuin nämä suuret nauhakaupunginosat.
Itseni löydän kaupungista riippumatta nelos-ryhmästä, tulevaisuudessa kenties kolmosesta.
Ainoa selkeä tapa kartoittaa Espoon joukkoliikenteen tulevaisuudensuuntia olisi pitää kunnalliset ja länsimetron vaikutusalueen suuntaa-antavat vaalit, "ehdokkaina" bussiliikenne, metro ja pikaratikka. Kustakin liikennemuodosta tehtäisiin myös vaalikampanja hyvissä ajoin ennen vaaleja.
Vielä parempi olisi tietenkin yhdistää nykyinen YTV-alue yhdeksi kunnaksi ja tehdä koko kaupunkiseutua koskevia päätöksiä ilman kaupunkien välistä nahistelua.
Ensimmäinen askel Länsimetron suuntaan otettiin 90-luvulla Ruoholahden metroaseman yhteydessä, olisiko Helsingin nyt aika rakentaa Lauttasaareen? Laruunhan saisi Espoon busseille ja pikaratikallekin terminaalin.
Rainerin analyysissä on kyllä vinha perä. Pahoittelen lievää aiheesta poikkeamista, mutta Tampereelta löytyy myös kaikkia näitä arkkityyppejä: metro-sanan tilalla vain on pikaraitiotie ja pikaraitiotie-sanan tilalla "bussiliikenteen kehittäminen", muuten samat. Kirosin viikonloppuna erään kukkahattutäti-tyyppisen kunnallisvaltuutetun mielipidekirjoitusta, jossa oli käytetty nimenomaan tätä "näillä rahoilla voisimme tukea lapsiperheitä, vanhuksia, vammaisia ja opiskelijoita"-virttä. Toinen yleinen virsi on "kaupunginosien eriarvoisuus", minusta se on pienempi paha jos puolet kaupunkia saa nykytilanteeseen verrattuna helpotusta sekä raide- että kumipyöräliikenteen kannalta kuin se, että osa kaupunginosista ei saa aivan yhtä hyvää palvelua kuin nämä suuret nauhakaupunginosat.
Itseni löydän kaupungista riippumatta nelos-ryhmästä, tulevaisuudessa kenties kolmosesta.
Ainoa selkeä tapa kartoittaa Espoon joukkoliikenteen tulevaisuudensuuntia olisi pitää kunnalliset ja länsimetron vaikutusalueen suuntaa-antavat vaalit, "ehdokkaina" bussiliikenne, metro ja pikaratikka. Kustakin liikennemuodosta tehtäisiin myös vaalikampanja hyvissä ajoin ennen vaaleja.
Vielä parempi olisi tietenkin yhdistää nykyinen YTV-alue yhdeksi kunnaksi ja tehdä koko kaupunkiseutua koskevia päätöksiä ilman kaupunkien välistä nahistelua.
Ensimmäinen askel Länsimetron suuntaan otettiin 90-luvulla Ruoholahden metroaseman yhteydessä, olisiko Helsingin nyt aika rakentaa Lauttasaareen? Laruunhan saisi Espoon busseille ja pikaratikallekin terminaalin.