Mitän vakuuttavia maailmanlaajuisia todisteita, että autoilun osuus kasvaisi jos kaupunkijoukkoliikenne siirtyy osittain raskaaille raiteille, ei ole. Jos autoilun osuus sellaisessa kaupungissa nousee, niin se ei johdu metrosta vaan elintason yleisestä noususta tai kulutustottumusten muutoksesta.
Todisteita ei ole, koska muotoilet syyt ja seuraukset väärin. Autoilun kasvu ei tässä tapauksessa johtuisi joukkoliikenteen kulkumuodon vaihtumisesta, vaan merkittävästä vapautuvasta väyläkapasiteetista. Kansainvälisiä todisteita liikenteen määrän kasvusta ruuhkautuneiden väylien kapasiteetin kasvaessa löytyy yllin kyllin.
Raideliikennehankkeisiin ei aina liity autoliikenteen kapasiteetin kasvattaminen. Tässä tapauksessa liittyy. Onneksi vain osa merkittävästä vapautuvasta kapasiteetista on varsinaisesti ruuhkautuneella väylällä.
Länsimetron tapauksessa ennustettu seuraus on joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden hyvin pieni kasvu, joka mahtuu ennustemallien virhemarginaaleihin. Oletus ja toive monilla on, että kasvu osoittautuu ennustettua suuremmaksi. Tämä on periaatteessa mahdollista, koska mallit ovat epätarkkoja. Ongelmaksi vain mudostuu, että odotettua suurempikin Länsimetron matkustajamäärä saattaa saada vastapainoksesen odotettua suuremman autoliikenteen kasvun, kun autoille tarjotaan reilusti lisää tilaa.