Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Länsimetron liikennöintitalous
Länsiväylän bussikaistoja ei tulla sulkemaan liikenteeltä, vaan niille on suunniteltu mm. kimppakyytiliikennettä. Se tarkoittaa sitä, että niiden ylläpito kuten auraus ja suolaus tulevat jatkumaan.
Olen ollut ja olen edelleen sitä mieltä, että bussien väyläkulut pitäisi arvioida, mutta niin ei vain tehdä eikä tilastoarvoja ole käytettävissä. HKL:n tilastojen mukaan pysäkkien ylläpito koko HKL:n pysäkkiverkolla on 0,5 M€ vuosi joka on 550 €/pysäkkipari vuodessa. Jos Länsiväylän pysäkkien ylläpito lopetettaisiin, siitä ei montaa tonnia säästöä tule.
Antero
RaideYVA:n yhteydessä tehdyssä kustannuslaskelmassa on ilmoitettu katuverkon kulumisen vaikutus ja sen muutos. Bussin aiheuttama tien kuluminen maksaa sen mukaan 6000 €/miljoona km. Muutos on 0,054 M€ vuotuista säästöä. Tieto on näkyvissä myös tässä.Bussien liikennöintikustannukset eivät sisällä infran ylläpitokustannuksia. Tällä foorumillahan jotkut ovat muistaneet mainita aikaisemmin bussikaistojen ylläpitokustannuksista ja kuinka bussit lisäävät ylläpitokustannuksia tavallisillakin kaistoilla. Mm. nykyiset Länsiväylän bussikaistat aiheuttavat ylläpitokustannuksia, jotka poistuisivat länsimetron myötä.
Länsiväylän bussikaistoja ei tulla sulkemaan liikenteeltä, vaan niille on suunniteltu mm. kimppakyytiliikennettä. Se tarkoittaa sitä, että niiden ylläpito kuten auraus ja suolaus tulevat jatkumaan.
Olen ollut ja olen edelleen sitä mieltä, että bussien väyläkulut pitäisi arvioida, mutta niin ei vain tehdä eikä tilastoarvoja ole käytettävissä. HKL:n tilastojen mukaan pysäkkien ylläpito koko HKL:n pysäkkiverkolla on 0,5 M€ vuosi joka on 550 €/pysäkkipari vuodessa. Jos Länsiväylän pysäkkien ylläpito lopetettaisiin, siitä ei montaa tonnia säästöä tule.
Antero