Äänestyksessä oli puheenjohtaja Jessica Karhun tekemä esitys, jossa Koivusaari olisi jätetty jatkovalmisteluiden varaan eli käytännössä hankesuunnitelma olisi mennyt kokonaan uusiksi.
Kiitos Mirva avoimesta ja asiallisesta tiedottamisestasi, niin täällä kuin erityisesti blogissasi.
Voisitko hieman avata sitä, miksi ”hankesuunnitelma olisi mennyt kokonaan uusiksi”? Hankesuunnitelmatasolla monet asiat ovat vielä niin löyhästi suunniteltuja, ettei tällainen asia vaikuta käytännössä yhtään mitään. Esimerkiksi asemien lyhentäminen ja tapa millä sellainen tehtäisiin on huomattavasti suurempi ja kokonaisuuden kannalta merkittävämpi asia kuin se, missä vaiheessa toteutetaan jokin asema tai jätetään toteuttamatta. Itämetrossa ei vieläkään ole rakennettu Roihupellon asemaa, vaikka se on ollut vuosikymmenet ”hankesuunnitelmassa”.
Minusta Jessica Karhu oli ehdotuksensa kanssa täysin oikeassa. Kaupungin kaavoituksen ei tule edetä yhden joukkoliikenneväylän ehdoilla, vaan joukkoliikenteen tulee palvella kaupunkisuunnittelulle ja kaupunkirakenteelle asetettuja tavoitteita. Koivusaaren tapauksessa ei ole millän lailla teknisesti vaikeata jättää metroradan rakenteen osalta avoimeksi sitä, tuleeko sinne joskus asema vai ei ja jos tulee, mihin kohtaan.
Selvitin tämän asian jo meillä kaupunkisuunittelulautakunnassa muistaakseni syksyllä 2006. Metroradan linjauksessa on - Kalasataman tapaan - tehtävä Katajaharjun ja Koivusaaren länsireunan välille osuus, jossa raide on vaakatasossa ja suora. Näin asema voidaan tarvittaessa tehdä myöhemmin mihin kohtaan halutaan. Edes sillä ei ole merkitystä, tehdäänkö tunneli- vai pintarataa ja halutaanko keski- vai sivulaiturit. Kyse on vain siitä, että raiteet ovat tasossa ja suorat, omissa tunneleissaan tai maanpinnalla.
Jos nyt ratasuunnitelma tehdään niin, että aseman paikka lyödään lukkoon vaikka ei ole mitään tietoa siitä, mitä Koivusaareen tulee (tai tuleeko lainkaan), voidaan tehdä varsinainen emävirhe siinä, että aseman sijotuksella estetään haluttujen ja hyvien ratkaisujen tekeminen. Koivusaaren mahdollisessa suunnittelussa on vielä liian monta avointa asiaa, eikä suunnittelua pidä eikä tarvitse aloittaa metroasemasta.
Selitykset valtiontuestakin ovat minusta peräti hölmöjä. Ei kannata rakentaa Koivusaareen 45 M€:n asemaa tyhjän pantiksi, vaikka valtiolta saisikin siihen 13,5 M€:n tuen. Turha asema maksaa joka tapauksessa sen 70 % eli 31,5 M€. Sellaista rahaa ei käytetä venesataman ja Nokia edustushuvilan tarpeisiin. Ainakin minä toivon, ettei meidän valtuustomme ole niin tyhmä.
Antero