Ja koska se metro on niin tuhottoman kallis, niin tulevaisuudessa sama turaaminen tullee jatkumaan, eli uudet alueet rakennetaan ensin liityntäliikenteen varaan ja metro tehdään sinne sitten "joskus" (ja sitten ihmetellään joukkoliikenteen kulkutapaosuuden laskua).
Tämähän oli virallinen suunnitelma Kruunuvuorenrannan kanssa. Rakennetaan sinne 10-15 tuhannelle asukkaalle kodit ja kaupunkimotari Herttoniemeen. Joukkoliikenne hoituu liityntäbusseilla. Metro voisi tulla sitten joskus 2050. Rohkenen kehua olleeni osaltani vaikuttamassa siihen, että näin ei tehdä, vaan sinne tehdään ratikka, joka valmistuu samoihin aikoihin kuin ensimmäiset asunnotkin. Minun jälkeläiseni päättäkööt sitten joskus muista ratkaisuista.
Mutta metro on omiaan tukemaan tätä älytöntä "sitten joskus" -kehitystä ihan itse. Koska kaikki mitä siihen liittyen tehdään maksaa noin 10 kertaa niin paljon kuin mikään muu joukkoliikenteessä, saadaan metron ylläpitämisestä ja "laajentamisesta" hyvä syy olla tekemättä mitään muuta kuin odottaa sitä ihmettä, että joskus tehtäisiin lisää metroa.
Nytkin ehdotetaan, että pannaan rahaa 124 M€ kuljettajien poistamiseen. Ja sitä perustellaan sillä, että vähennetään sitten pintaliikennettä, että tämä saadaan maksetuksi. Saman verran maksaa Laajason ratikkasilta, joka tuskin menee läpihuutojuttuna kuten luultavasti kuljettajien irtisanominen.
Mutta ehkä olisi tarpeen painottaa sitä, mistä edellinen vuodatukseni sai alkunsa. Ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista linjata metroa pelkästään nyt tiiviisti rakennettujen alueiden läpi, vaan siten, että sen varrelle jää, toivottavasti, samaan aikaan metron kanssa rakennettavia alueita. Länsimetron tapauksessa tällaisia olisivat lähinnä Koivusaari ja Niittykumpu.
Eihän metron rakentaminen yli, ali tai läpi valmiin kaupunkirakenteen olisikaan mikään ongelma, jos sen valmiin rakenteen tuolla puolen olisi niin paljon käyttäjiä, että investoinnille on perusteet. YHDELLE asemalle pitäisi olla vähintään noin 10-15 tuhatta asukasta. Ja asemia pitäisi olla mieluiten kymmenkunta. Koivusaari on tämänhetkisissä suunnitelmissa 5000. Niittymaasta en tiedä, mutta täkäläisellä rakentamisen tehokkuudella sinne voi juuri sen 10.000 saada. Mutta se ei sitten enää ole sitä laadukasta espoolaista asumista.
Espoossa ainoa järkevä kohde metrolle olisi ollut Suurpelto - paitsi että metron yhden ainoan linjan logiikkaan kahden nauharakenteen välissä oleva alue ei istu ollenkaan. Muutenhan Etelä-Espoon mahdollisuudet ovat vain täydennysrakentamisessa. Puhdistamon muuttamisesta ja metron taittamisessa Matinkylästä sinne on kyllä jotain suunnitelmia. Mutta aika utopistiselta sellaiset ajatukset tuntuvat.
Antero