Yhteensä siis noin 250 miljoonaa euroa.
Kuvittelisin, että valtio ei myisi mitään vilkasliikenteistä rataansa alle käyvän arvon eli käytännössä mitä sellaisen tekeminen uutena maksaisi, joku tietty ikävähennys ehkä huomioiden. Kaikkin ratoihinhan on tehty jatkuvasti paljon kunnossapitoa jotka ymmärtääkseni radan osalta on valtio maksanut kaiken. Jos valtio myisi ratojaan Helsingille, Espoolle ja Vantaalle alle käyvän arvon, niin muissa Suomen kunissa alettasiiin vaatia että "me halutaan kanss".
Sitten pitäisi määritellä että mikä on oikein "kaupunkirata"?
Teknisesti Martanlaakson rata + Kehärata olisivat helpoin irroittaa, mutta jo pääradan lisäraiteet ovat oma kommervenkkinsä. Nehän jatkuat Keravalle asti ja rakennettiin eri vaiheissa. Kaupunkirataliikenne nielee nykyisin 50% Pasila-Kerava raidekapasiteetista, ja valtio haluaisi silloin tietenkin puolet koko pääradan käyvästä arvosta.
Entä mitä ovat Pasilan ja Helsingin pääaseman väliset raiteet, jolla kaupunkiratojen junat ajavat ristiin rastiin. Entä Ilmalan varikko ja siihen johtavat raiteet, miten suuri osuus siitä on "kaupunkirataa"?
Jos tulisi kaupantekotilanne, niin valtio haluaisi tietenkin korvauksen kaikista investoinneistaan ratoihin, Ilmalaan jne vaikka uusi omistaja siirtäisi junen huollon vaikka Roihupellolle, samoin sähköradan laitteista käypään arvoon, vaikka uusi omistaja muuttaisi sen metroksi ja rakentaisi sivuvirtakiskot.
Oikeastaan kannattaisi nykyinen tynkämetro myydä valtiolle siinä toiveessa että EU pakottaa Suomen muuttamaan lakejaan niin että rautatiehenkilöliikenne on pakko joka tapauksessa kilpailuttaa, mutta enpä usko että valtiota kiinnostaisi, noilla ehdoilla.
Ajan kanssa voidaan joko muuttaa lähijunarata metrostandardiin tai toisinpäin, ihan sama minulle. Töölön metron (neljä maanalaista asemaa, 300 miljoonaa) ja Pisara-radan (kolme maanalaista asemaa, 350 miljoonaa) sijasta tehdään yksi asema Töölöön, raiteet Pasilasta sen kautta Kamppiin ja idässä Hakaniemeen, ehkä 150 miljooonaa eli suurinpiirtein saman verran kuin Helsingin osuus olisi pelkästä Pisarasta.
Jos järjestelmät yhdistettäisiin teknisesti, nin eikö olis parempi johtaa vanhan U-metrosuunitelman mukaisesti Martinlaakson rata ja rantaradan kaupunkirata suoraan Huopalahden asemalta Munkkiniemen, Meilahden ja Töölön kautta Kamppiin, tehdä kunniakierros Espan kautta ja sieltä ylös Hakaniemeen, jonka jälkeen vielä yksi asema Vallilan paikkeilla ennen Pasilaa, jossa se yhtyisi päärataan?
t. Rainer