- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Metron ja paikallisjunien raiteessa ei sinänsä ole mitään kustannuseroa, ne kun tehdään täsmälleen samalla tavalla. Ero tulee muusta rakentamisesta ja rakentamispaikasta. Martinlaakson rata tehtiin suurelta osin rakentamattomaan maastoon ja sen asemat ovat pikemminkin pysäkkejä kuin asemia. Metrolla vain Siilitie ja Kulosaari ovat ratkaisuiltaan ja kustannuksiltaan vastaavaa tasoa. Metroasemien hintaa nostaa se, että pääsääntöisesti ne ovat eritasoisia kun Martinlaakson radalla asemat ovat enimmäkseen maantasossa.
Martinlaakson rata rakennettiin pitkät matkat siltojen päälle ilmaradaksi maanpinnan yläpuolelle, valmiiksi rakennettuun tai juuri rakenteilla olevaan ympäristöön. Radan alkuperäisen linjauksen asemista välillä Pohjois-Haaga-Martinlaakso vain Kannelmäki on maan tasossa. Kaikki muut asemat ovat eri tasossa. Niihin rakennettiin prameammat lippu-/odotushallit kuin Siilitielle tai Kulosaareen. Hintaa on radalle täytynyt tulla, mutta "se ei näy missään" koska valtio maksoi itse radan.
t. Rainer