Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Länsimetron jälkeen...
Moottoritiet eivät ole joukkoliikenteen vaihtoehto, sillä niiden välityskyky on aivan liian pieni. Toisaalta nykyhintaisen metron välityskyvylle ei ole tarvetta sillä rakentamisen tehokkuudella, mikä missään suunnitelmissa tällä hetkellä on. Busseilla tämän rakentamisen tehokkuuden voi hoitaa, mutta se ei kannta, koska ratikka on halvempi.
Mutta sen on oltava ratikka, sillä raskasmetro tai juna eivät koskaan voi palvella kävelyetäisyydellä kaikkia. Näyttää siltä, että raskasraide voi palvella kävelyetäisyydellä 10-20 % maankäytöstä. Ratikka sen sijaan näyttää kykenevän palvelemaan 70-80 %.
Entä sitten pikaratikka? Tietenkin siihen pätee sama asia. 2-raiteisella radalla vaunut eivät voi ohittaa toisiaan. Mutta ratikkaverkko on verkko, eikä yksi rata. Nopeille yhteyksille on vaihtoehtoisia reittejä, joilla ohitetaan pysäkkejä ja toisia vuoroja. Tällainen tilanne on jo nyt Lauttasaaressa bussiliikenteessä. T-vuorot Lauttasaaren kautta ovat hitaita ja Länsiväylää ajavat ovat nopeita ”pikametroja”.
Antero
Olet aivan oikeassa siinä, että metron rakentamistapa täällä on väärä. Mutta siinä ei pelkästään tunneli ole ratkaiseva, vaan kaarresäde ja sivukiskovirroitus.Aika vahvasti sanottu. Nyt tiivistetään jo olemassa olevaa rakennuskantaa mm. Matinkylässä. Samoin monella muullakin alueella. Mikäli rahaa ei käytetä (rakenneta) tehokasta julkista liikennneverkostoa on ainoana vaihtoehtona rakentaa moottoriteitä.
Moottoritiet eivät ole joukkoliikenteen vaihtoehto, sillä niiden välityskyky on aivan liian pieni. Toisaalta nykyhintaisen metron välityskyvylle ei ole tarvetta sillä rakentamisen tehokkuudella, mikä missään suunnitelmissa tällä hetkellä on. Busseilla tämän rakentamisen tehokkuuden voi hoitaa, mutta se ei kannta, koska ratikka on halvempi.
Mutta sen on oltava ratikka, sillä raskasmetro tai juna eivät koskaan voi palvella kävelyetäisyydellä kaikkia. Näyttää siltä, että raskasraide voi palvella kävelyetäisyydellä 10-20 % maankäytöstä. Ratikka sen sijaan näyttää kykenevän palvelemaan 70-80 %.
Ei ole olemassa mitään pikametroa nykyisen metron konseptilla. Paikallisjunaliikenteessä on pikavuoroja, koska käytössä on 4 raidetta ja vuoroväli ei ole liian tiheä. Metrolle suunnitellulla nykyistä lyhyemmällä vuorovälillä ei ole mitään mahdollisuuksia edes pysähtyvien junien ohitteluun asemilla, vaikka sivuraiteet olisivatkin olemassa. Jos osaat piirtää graafisen aikataulun, voit kokeilla asian ja näet, että pikametrot voivat toimia vain 4-raiteisella radalla.Pikametro voitaisiin toteuttaa periaatteessa jo nytkin. On sitten toinen juttu onko se järkevää. Vaikka jatko Itäsalmeen toteutuisikin ja sitä kautta "pikametro", niin tuolloinkaan ei tarvitsisi vielä lisäraiteita rakentaa. Toisaalta aseman kohdalle sen ylimääräisen raiteen rakentaminen ei ole mitenkään erityisen kallista, varsinkin jos phutaan pinta-asemista.
Entä sitten pikaratikka? Tietenkin siihen pätee sama asia. 2-raiteisella radalla vaunut eivät voi ohittaa toisiaan. Mutta ratikkaverkko on verkko, eikä yksi rata. Nopeille yhteyksille on vaihtoehtoisia reittejä, joilla ohitetaan pysäkkejä ja toisia vuoroja. Tällainen tilanne on jo nyt Lauttasaaressa bussiliikenteessä. T-vuorot Lauttasaaren kautta ovat hitaita ja Länsiväylää ajavat ovat nopeita ”pikametroja”.
Antero