Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
No enpä nyt malta olla kysymättä.
RaideYVAssa oli päästölaskelmassa jätetty tyystin pois radan ja asemien energiankulutus, jonka merkittävyyden osoittaa HKL:n ympäristöraportti. Virhe on erittäin suuri, kun nykymetron radat ja asemat kuluttavat suunnilleen yhtä paljon energiaa kuin junien ajaminen. Espoossa huomattavasti enemmän, koska kaikki asemat ovat maanalaisia ja siten jatkuvasti lämmitettäviä ja valaistavia. Ja toisaalta liikenne on vähäisempää kuin nykymetrolla, kun ei ole juuri kulkijoitakaan.
Päästöjen lisääminen ei ole ekologisesti kestävää.
Antero
Mihin tämä väite perustuu, kun RaideYVA:n mukaan kulkumuoto-osuus ei juuri muutu ja väestön kasvaessa myös autoilu kasvaa nykyisestä? Eli metron ei ennusteta purkavan mitään ruuhkia.J. Nordlund Länsiväylässä sanoi:Töölön kautta vedettynä metrolinja olisi kyllä saanut enemmän matkustajia, mutta silloin matka-aika Espooseen olisi tullut melko pitkäksi. Myöskään Länsiväylän ruuhkia ei olisi voitu purkaa tehokkaasti, arvioi Nordlund.
Länsimetro nostaa joukkoliikenteen ylläpidon kustannuksia, joskin on mahdollista, että bussiliikenteen kustannukset nousevat tulevaisuudessa suhteessa suuremmiksi, jolloin metrosta voi olla taloudellista hyötyä. Mutta metro kuluttaa enemmän energiaa kuin nykyinen bussiliikenne, minkä vuoksi myös päästöt nykyisellä sähkön- ja lämmöntuotannolla lisääntyvät metron myötä.Toimittaja siteeraa J. Nordlundia Länsiväylässä sanoi:Hänen mukaansa päätös Länsimetrosta oli taloudellisesti ja ekologisesti kestävä ratkaisu, jonka taakse hautautuvat aikanaan myös poliittiset linjariidat.
RaideYVAssa oli päästölaskelmassa jätetty tyystin pois radan ja asemien energiankulutus, jonka merkittävyyden osoittaa HKL:n ympäristöraportti. Virhe on erittäin suuri, kun nykymetron radat ja asemat kuluttavat suunnilleen yhtä paljon energiaa kuin junien ajaminen. Espoossa huomattavasti enemmän, koska kaikki asemat ovat maanalaisia ja siten jatkuvasti lämmitettäviä ja valaistavia. Ja toisaalta liikenne on vähäisempää kuin nykymetrolla, kun ei ole juuri kulkijoitakaan.
Päästöjen lisääminen ei ole ekologisesti kestävää.
Antero