Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Juuri tämä on yksi keskeinen argumentti sille, miksi ei pidä mitoittaa järjestelmää hetimiten äärimmilleen. HKL on alentanut vaunukohtaisia mitoituskapasiteetteja, jotta totuudelle olisi pelivaraa laskelmissa, mutta liikennehäiriöille tätä samaa ei haluta metron kanssa ymmärtää.Idässä seistään huipputunteina aivan pakosta nykyään jo. Tulevaisuudessa pienikin viivästys nelivaunuisilla junilla, niin saavat unohtaa aikataulut pitkäksi aikaa.
Tällä hetkellähän metron minimivuoroväliä eli 2,5 min on ajettu aina, kun selvitetään liikennettä jonkin häiriön jälkeen. Kuten alkuviikosta kun pummit pakenivat tunneliin ja liikenne katkesi. Aikataulun mukaiseen 4 minuuttiin nähden on siis pelivaraa 37 %. Suunnitellussa lyhennetyssä järjestelmässä tällaista pelivaraa ei ole. Jos minimi on 2 min. ja normaaliliikenne 2,5 min, varaa on 20 %.
Aivan. Miksi rakentaa kalliilla, jos se mitä tarvitaan, saadaan huomattavasti halvemmalla. No, voihan ratikan tehdän Espooseen myös silloin, kun alimitoitetun metron ongelmat tulevat vastaan. Olennaista hölmöilyähän tässä laitureiden lyhentämisessä on se, että pitkillä asemilla ilman kuljettajattomuuden lisäkuluja olisi saatu halvempi metro, jolla on suurempi kapasiteetti ja pelivara kuin sillä, mitä nyt ollaan tekemässä.Pikaratikka on kuitenkin vähän enemmän kuin 20% halvempi toteuttaa verrattuna metroon. Jos käy niin hyvin, että ratikkaratkaisu tukehtuu liikennevirtoihinsa, on järkevän hintaista toteuttaa huippualueiltaan rinnakkainen linja.
Riippuu siitä, mihin suuntaan YHTALIn virheen arvioi olevan. Länsimetro Oy esitti toukokuussa 2008 H/K-luvuksi 0,7 hintaan 714 M€ siten, että käytettiin RaideYVA:n aikaan laskettuja ylioptimistisia hyötylukuja ilman Koivusaaren aseman vaikutuksia. En usko tähän esitettyyn lukuun, koska edes YHTALI-menetelmän mukaan oikein laskettu H/K-luku on vielä huonompi.Ei myöskään pitäisi edes sanoa, että "Länsimetro on kannattamaton", jos argumenttina on YHTALI-laskelma, johon ei itse usko. Pitäisi silloin sanoa, että virallisten laskelmien mukaan on näin.
Kiinteistötaloutta ei ole viranomaisten toimesta julkisesti laskettu, mutta siitä huolimatta Espoon toimialajohtaja esittää julkisuudessa, että metron kustannukset katetaan kiinteistötuloilla. Ainakaan yleiskaavan mukaisilla kerrosaloilla tämä ei ole mahdollista (ks. TramWestin sivu, jossa asiaa on arvioitu). Toimialajohtajalla voi tietenkin olla pöydällään suunnitelmia lisärakentamisesta yleiskaavaan nähden, mutta niiden käyttäminen perusteluina taitanee ylittää jo toimivallan.
Niin minäkin yritin. Kykenen kyllä myöntämään hävinneeni siinä, että Espooseen olisi rakennettu tarkoituksenmukainen raideliikenneratkaisu kuten TramWest, mutta nyt pitäisi sitten myöntää häviö siinäkin, että Espooseen olisi rakennettu kunnollinen metro. Väliäkös minulle helsinkiläisenä olisi sillä, miten espoolaiset rahansa käyttävät. Mutta seudullisessa tappiontasauksessa tiedän jo pääseväni maksamaan espoolaisten jätevedenpuhdistamoakin, joten ei näitä hölmöilyjä karkuun pääse.Henkilökohtaisesti argumentoin nykyään mieluiten myönteiseen suuntaan...
Antero