- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Re: Paljonko on sankka joukko
Aika moni kulkee työmatkansa näihin kohteisiin omalla autolla kehäykköstä kiertäen koska bussit eivät palvele heitä odotusten mukaisesti. Ei varsinkaan jos matka on itä- tai pohjois-Helsingistä tai Vantaalta etelä-Espooseen. Jokeri-linja on pieni parannus mutta jos totuudessa puhutaan niin lyhyn matka appelsiinin kummankin navan välillä on appelsiinin läpi eikä kuorta pitkin. Joukkoliikennematkustajien määrä nousisi varmaan jos olisi suora metro idän ja lännen välillä, koska em matkustajien kohdalla yksi turha vaihto keskustassa tai kävely rautatieasemalta Kamppiin bussin odotuksineen kaikkineen jäisi pois.
t. Rainer
Arvioisisin että kaikki ne jotka tulevat lännestä ja joiden määränpää Helsingin keskustassa on Sokoksen korttelin itäpuolella, vaihtavat bussista metroon jo Ruohiksessa. YTV:n reittiopaskin tarjoaa lyhyimmän matka-ajan sillä tavalla Mannerheimintien itäpuoleisiin kohteisiin. Poispäin keskustasta mentäessä on tilanne niinpäin että useampi nousee bussiin jo Kampissa koska haluaa varmistua että saa istumapaikan tai ylipäänsä pääsee bussiin mukaan, sekun ei ole läheskään varmaa jos yrittää Ruoholahdesta päästä kyytiin. Länsimetro poistaisi spekulaatiot missä kannattaa jäädä pois ja nousta kyytiin. Metrolla mentäisiin aina niin lähelle kuin pääsee ja loppumatka bussilla tai kävellen tai autolla tai fillarilla tms.Antero Alku sanoi:Mutta kuinka paljon on "sankka joukko". En kulje ruuhkasuunnassa Espoo-Helsinki-väliä vaan päinvastoin, joten oma kokemukseni on niukka. Sen perusteella arvelisin kuitenkin, että "sankka joukko" on pieni osa kaikista matkustajista.
En ole kuulllut kenenkään tosissaan väittävän niin, koska sillä ei ole relevanttia merkitystä. Sensijaan sillä on, että pääsee nykyisiä busseja kätevämmin Itä- ja Pohjois-Helsingin suurista asuinalueista esim Otaniemen, Keilaniemen, Tapiolaan ja Niittykummun suurille työpaikkavaltaisille alueille.Antero Alku sanoi:Länsimetron kohdallahan usein on vedottu siihen, että sitten pääsee niin kätevästi Isosta omenasta Itäkeskukseen.
Näin oli varmaan 70-luvulla kun länsiväylän varsi oli pelkkää pikkuvirkamiesten asuinaluetta. Mutta sen jälkeen kun raaden hammas kohosi Keilaniemeen räjähti pajatso ja seudun ilme alkoi muuttua 80-90-luvulla radikaalisti. Monen mielestä huonoon suuntaan, mutta raha ratkaisee you know.Antero Alku sanoi:En ole kuitenkaan koskaan nähnyt lukuja siitä, kuinka paljon näitä matkustajia on. Tai muita, joille liityntäliikenteen vaihto on vain vaihtopaikan siirtyminen. Vuosien varrella minulle on muodostunut kuva, että yli 90 % Länsiväylän joukkoliikenteen matkustajista päätyy sellaisille yhteyksille, että liityntäliikenne merkitsee ylimääräistä vaihtoa.
Aika moni kulkee työmatkansa näihin kohteisiin omalla autolla kehäykköstä kiertäen koska bussit eivät palvele heitä odotusten mukaisesti. Ei varsinkaan jos matka on itä- tai pohjois-Helsingistä tai Vantaalta etelä-Espooseen. Jokeri-linja on pieni parannus mutta jos totuudessa puhutaan niin lyhyn matka appelsiinin kummankin navan välillä on appelsiinin läpi eikä kuorta pitkin. Joukkoliikennematkustajien määrä nousisi varmaan jos olisi suora metro idän ja lännen välillä, koska em matkustajien kohdalla yksi turha vaihto keskustassa tai kävely rautatieasemalta Kamppiin bussin odotuksineen kaikkineen jäisi pois.
Itse olen ymmärtänyt että länsimetrolla ei korvattaisi Esim Tapiolasta Kuusisaaren kautta keskustaan kulkevia bussilinjoja. Niitä on niin vähän kaikkiin länsiväylää pitkin kulkeviin linoihin ja vuoroihin verrattuna että niitä ei kannata sen vuoksi lakkauttaa, ne eivät todellakaan nakerra länsimetron kannattavuutta. Vasta silloin ne saisivat kyytiä jos esim pidennetään raitiotietä Munkkiniemestä Tapiolaan, mutta se kai ei olisi keneltäkään pois sekään?Antero Alku sanoi:Yksi selitys näin korkealle osuudelle on esim. siinä, että Töölön suuntaan moni pääsee nyt vaihdotta Kuusisaaren kautta ajavilla busseilla. Tälle "sankalle joukolle" länsimetron liityntäliikenne merkitsisi peräti kahta vaihtoa vaihdottoman matkan sijaan. Tässä sankka lienee todellakin aika paljon, koska kyse on näiden linjojen kaikista matkustajista. Vai nakerretaanko länsimetron kannattavuutta jättämällä tällaiset linjat käyttöön?
t. Rainer