Delhistä malli Espoolle
HS:n etusivun juttu tänään sunnuntaina on Delhin metro. Sisäsivulla varsinaisesta artkikkelista selviää syy sille, miksi Helsingin ja Suomen suurimman sanomalehden tärkein artikkeli on Delhin metro: Delhi sopii malliksi Espoolle.
Toimittaja on haastatellut metron PR-päällikköä ja matkustanut mahdollisesti rikollisen pojan isän kanssa metrolla. (Poika on poliisiasemalla pidätettynä, joka viittaa siihen, että ainakin poikaa epäillään rikoksesta.) Tomittaja kirjoittaa metrosta ylistävään sävyyn, vaikka tulee kertoneeksi yksityiskohtia, jotka osoittavat metron ilmeisen epäonnistuneeksi ratkaisuksi.
Miten Delhi ja sen metro voisivat olla esimerkki Espoolle?
Delhissä on 14 miljoonaa asukasta ja asukastiheys noin 9000 hlö/km^2. Jätetään Espoo, puhutaan pääkaupunkiseudusta. Asukasluku 1,2 miljoonaa kun lasketaan yli 10 kuntaa. Väestötiheydestä on vaikea puhuakaan, mutta otetaan HS:n toimittajan näkökulmasta myönteisesti: Helsingin kaupungin väestötiheys ennen Östersundomin liitosta oli 3000 hlö/m^2. Espoon väestötiheys on 820 hlö/km^2, mutta toki Länsiväylän käytävä yltänee noin 1500 henkilöön, ainakin parhaimmillaan.
Delhin metrojunat ovat 3,2 tai 2,9 metriä leveitä, ja käytössä on vastaavassa järjestyksessä kaksi raideleveyttä, 1676 ja 1435 mm. Vaunut ovat 22 metriä pitkiä, asemat on tehty 8 vaunun mittaisiksi (n. 180 m). Vaunuissa on istuimia vain pitkittäin seinien vierellä. Istumapaikkoja on 50 per vaunu, seisomapaikkoja ilmoitetaan olevan 292–330 vaunun leveydestä riippuen.
Turvallisuus on suuri ongelma, vaikka vain pieni osa radasta on tunnelissa. Naisille on varattu junien ensimmäinen vaunu, ja siellä saa HS:n artikkelin mukaan aina istumapaikan. Matkustajat ja matkatavarat tarkastetaan kuin lentokentillä.
HS kertoo, että Delhissä on nyt noin 140 asemaa ja tulevaisuudessa 420 asemaa eli 33.000 asukasta per asema. Siis silloin kaikki delhiläiset voisivat asua 1,1 km:n etäisyydellä metroasemasta.
Mistä siis Espoo voisi ottaa esimerkkiä? Kasvattamalla väestötiheyden 10-kertaiseksi? Ei taida olla ihan Espoon imagon mukaista. Pidentämällä nykyiset 6-vaunuiset juna 8-vaunuisiksi ja vähentäen istumapaikat vain seinille? Espoon vuoksi on juuri päätetty lyhetää eikä pidentää junia, ja silti lasketaan, että kaikille pitää riittää istumapaikka. Ryhdyttäisiin valmvomaan turvallisuutta lentokenttien tapaan? Espoon matkustajamäärillä se ehkä onnistuisi. Ei tehdä tunneleita vaan ilmarataa? Espoossahan haluttiin ehdottomasti tunneliin. Naisille oma vaunu? Ehkä matkustusväljyyden kannalta mieluummin miehille oma vaunu.
Ei oikein mikään käy esimerkiksi, joten mistä otsikko? Tekstistä voi ymmärtää, että toimittaja uskoo Delhin metron edenneen nopeasti, kun metroa on rakennettu japanilaisella rahalla. Espoo sen sijaan on sössinyt vuosikymmeniä. Muuten hyvä, mutta pieleen menee tämäkin. Urbanrail.netin etusivulla kerrotaan, että Delhin metron suunnittelu on alkanut jo 1950-luvulla. Delhin metron PR-mies ei tätä varmaan välittänyt kertoa ja poliisilaitokselta poikaansa hakeva isä ei tätä tiennyt. Taustoitus ei näytä kuuluvan HS:n toimittajien velvollisuuksiin.
Mutta metro on hyvä ja Espoossakin pitää ottaa esimerkkiä 60 kertaa suuremmasta kaupungista. Kiitos taas kansan valistamisesta!
Antero