Länsimetro

Yli kolmen-neljän vakimatkustajan henkilöautot ovat käytännössä parasta pidemmän matkan liikkumista. Tilantarve tiellä ja parkkipaikalla on tietysti vielä suurempi kuin bussissa matkaavien, mutta ei enää niin järkyttävän suurella marginaalilla. Nopeus ja joustavuus puhuvat omaa kieltään kuitenkin niin voimakkaasti.

Itse kyllä suosin tätäkin vahvemmin niin tehokasta kaupunkirakennetta, että pitkiä matkoja ei päivittäiseksi tarpeeksi muodostu. Pitkät matkat johtavat väistämättä väljään tilankäyttöön. Lyhyet puolestaan tiiviiseen. Kehäpalautus toiminee molemmista päistä aloittaen.
 
Kun on vielä osaltaan tuottamassa tämän HSL-alueen joukkoliikennettä, niin oma auto on aivan välttämätön, jotta pääsee töihin mihin aikaan vaan ja riippumatta joukkoliikenteestä. Jota siis itse lähtee ajamaan.
 
Yli kolmen-neljän vakimatkustajan henkilöautot ovat käytännössä parasta pidemmän matkan liikkumista. Tilantarve tiellä ja parkkipaikalla on tietysti vielä suurempi kuin bussissa matkaavien, mutta ei enää niin järkyttävän suurella marginaalilla. Nopeus ja joustavuus puhuvat omaa kieltään kuitenkin niin voimakkaasti.

Kun nyt katselee HSL-alueen bussiliikennettä noin yleensä, niin melkein tekisi mieli väittää, että 7 hengen tila-auto. jossa todella matkustaa 7 henkeä, on valitettavasti tehokkuudeltaan ihan vertailukelpoinen bussiliikenteen kanssa. Onhan meillä toki sellaisia bussilinjoja, joilla kuljetetaan tuulilasipokassa lähemmäs sata matkustajaa yhdellä autolla, mutta paljon on myös sellaista bussiliikennettä, jota ajetaan täysikokoisilla autoilla ja kyydissä on kerrallaan enintään sormilla laskettava määrä matkustajia.
 
Onhan meillä toki sellaisia bussilinjoja, joilla kuljetetaan tuulilasipokassa lähemmäs sata matkustajaa yhdellä autolla, mutta paljon on myös sellaista bussiliikennettä, jota ajetaan täysikokoisilla autoilla ja kyydissä on kerrallaan enintään sormilla laskettava määrä matkustajia.
Nyt sitten olisi kiinnostavaa kuulla niitä ideoita, miten mielestäsi sitä bussiliikennettä voisi kehittää tehokkaammaksi, kun kuitenkaan aivan kaikkialle ei raideliikennettäkään voi vetää?

Tiedän, että "tulilinjallasi" ovat vaikkapa linjat h53 ja h56, mutta olen moneen otteeseen kuullut asiakkailtanikin kuinka tärkeitä ja tarpeellisia bussilinjoja ne ovat heille. Tällaiset asiakkaat ovat monesti ikääntyvää väestönosaa, joille helppo liikkuminen vaikkapa Munkkiniemen ja Hakaniemen tai muu vastaava joukkoliikenneyhteys on tärkeä ja pitää heidät "elossa".
 
Nyt sitten olisi kiinnostavaa kuulla niitä ideoita, miten mielestäsi sitä bussiliikennettä voisi kehittää tehokkaammaksi, kun kuitenkaan aivan kaikkialle ei raideliikennettäkään voi vetää?

Viestini tarkoitus ei ollut sanoa, että kaikki lähes tyhjät bussit pitäisi lakkauttaa vaan ihan puhtaasti verrata, ettei se paljon parjattu henkilöauto välttämättä niin huono vekotin ole.

Varmaan suurin osa noista linjoista on sellaisia, joille ei oikein voi tehdä mitään. Vaikka nyt esim. bussi 24. Tyhjänähän siellä ajellaan pari kertaa tunnissa, mutta paha sitä linjaa on poiskaan ottaa, kun sitten jää maantieteellisesti suuri alue kokonaan vaille julkisen liikenteen palveluita.

Joukkoliikenne, vaikkei aina joukkoja kuljetakaan, on sittenkin ensisijaisesti palvelua. Joskus täytyy vaan hyväksyä se, että se palvelu koskee suht harvoja kulkijoita, mutta on silti tärkeää.

Sen sijaan tällaiset lisäluksukset malliin bussi 53 pitäisi kyllä karsia pois rahaa tuhlaamasta. On ihan eri juttu jättää vaikkapa Seurasaari, Mäntyniemi ja Meikun villat kokonaan ilman joukkoliikennettä (linja 24) kuin muuttaa muutama hassu matka vaihdolliseksi, kun koko reitin varrella on muutakin joukkoliikennetarjontaa (bussi 53).
 
Sen sijaan tällaiset lisäluksukset malliin bussi 53 pitäisi kyllä karsia pois rahaa tuhlaamasta. On ihan eri juttu jättää vaikkapa Seurasaari, Mäntyniemi ja Meikun villat kokonaan ilman joukkoliikennettä (linja 24) kuin muuttaa muutama hassu matka vaihdolliseksi, kun koko reitin varrella on muutakin joukkoliikennetarjontaa (bussi 53).
Itse ainakin käytän Itä-Helsinki-Munkkiniemi/Meilahti-matkoillani linjaa 53, esim. 830-870 Karhulantie-->Linnanmäki - 53 Linnanmäki-->Laajalahden aukio, sillä se kulkee vähemmän ruuhkaisia reittejä, nopeasti eikä ole liian täynnä. Se on kuitenkin mielestäni liian tärkeä linja poistettavaksi, ja oikeastaan sitä pitäisikin kehittää - miltäs kuulostaisi Hernesaari-(16 reitti)-Merihaka-(53 reitti)-Laajalahden aukio-Munkkiniemen uimaranta-Tarvo? Korvaisi linjat 16 ja J33, jotka ovat myös tälläisia vähemmän tehokkaita, mutta tarpeellisia linjoja. 16:n Etelä-Kulosaaren lenkki hoituisi linjalla 59.
 
Viestini tarkoitus ei ollut sanoa, että kaikki lähes tyhjät bussit pitäisi lakkauttaa vaan ihan puhtaasti verrata, ettei se paljon parjattu henkilöauto välttämättä niin huono vekotin ole.

Varmaan suurin osa noista linjoista on sellaisia, joille ei oikein voi tehdä mitään. Vaikka nyt esim. bussi 24. Tyhjänähän siellä ajellaan pari kertaa tunnissa, mutta paha sitä linjaa on poiskaan ottaa, kun sitten jää maantieteellisesti suuri alue kokonaan vaille julkisen liikenteen palveluita.

Joukkoliikenne, vaikkei aina joukkoja kuljetakaan, on sittenkin ensisijaisesti palvelua. Joskus täytyy vaan hyväksyä se, että se palvelu koskee suht harvoja kulkijoita, mutta on silti tärkeää.

Sen sijaan tällaiset lisäluksukset malliin bussi 53 pitäisi kyllä karsia pois rahaa tuhlaamasta. On ihan eri juttu jättää vaikkapa Seurasaari, Mäntyniemi ja Meikun villat kokonaan ilman joukkoliikennettä (linja 24) kuin muuttaa muutama hassu matka vaihdolliseksi, kun koko reitin varrella on muutakin joukkoliikennetarjontaa (bussi 53).
24 voi kyllä korvata ihan niin että joku Lehtisaaren läpi Espooseen ajava seutubussi ajaa 30 min vuorovälillä Seurasaaren eikä Munkkiniemen kautta. Matka-ajan kannalta tuo on suurin piirtein sama ja Meilahden sairaala-alueelle pääsee kyllä Linnankoskenkadultakin. Se voi olla myös poikittaislinja, eiköhän tuollaiset pienet matkustajamäärät kestä vaihdonkin, esimerkiksi joka neljäs 506 tunnuksella 506s.
 
16:n Etelä-Kulosaaren lenkki hoituisi linjalla 59.
Hui hitto, mitähän linjan h59 lukemattomat ja kiireiset työmatkalaiset sanoisivat tuollaisesta lenkistä? On parempi, että painellaan "pikabussina" Itäväylää vaan, tätä mieltä olen ko. bussilinjan kuljettajana aika vahvasti.
 
Hui hitto, mitähän linjan h59 lukemattomat ja kiireiset työmatkalaiset sanoisivat tuollaisesta lenkistä? On parempi, että painellaan "pikabussina" Itäväylää vaan, tätä mieltä olen ko. bussilinjan kuljettajana aika vahvasti.
No sitten tehtäisiin niin että 58 kulkisi Etelä-Kulosaaren lenkin, mutta 58B kulkisikin suoraan sekä siinä että Teollisuuskatua AKK:n sijaan. Aikataulua muutettaisiin niin että molempia versioita kulkisi joka päivä.

Vaihtoehto kakkosena olisi se, että kaikki viiskasit kulkisivat lenkin, muttei 59. Se kulkisi tuota 58B:lle ykkösvaihtoehdossa suunnittelemaa reittiä Itäkeskuksesta Pasilaan, sieltä omalle reitilleen.
 
No sitten tehtäisiin niin että 58 kulkisi Etelä-Kulosaaren lenkin, mutta 58B kulkisikin suoraan sekä siinä että Teollisuuskatua AKK:n sijaan. Aikataulua muutettaisiin niin että molempia versioita kulkisi joka päivä.

Vaihtoehto kakkosena olisi se, että kaikki viiskasit kulkisivat lenkin, muttei 59. Se kulkisi tuota 58B:lle ykkösvaihtoehdossa suunnittelemaa reittiä Itäkeskuksesta Pasilaan, sieltä omalle reitilleen.

Oli se Etelä-Kulosaaren kautta ajava linja mikä tahansa, edellyttää se yhtä lisäbussia. Ehkä olisi parempi laittaa se lisäbussi sitten vaikka linjalle 81, joka voisi jatkaa Herttoniemenrannasta Kulosaareen. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi Kulosaarta ympäri ajava Jouko-linja, väkeä tuolta etelä-Kulosaaresta tuskin tulisi niin paljoa etteikö tuollainen "pakulinja" riittäisi.
 
Oli se Etelä-Kulosaaren kautta ajava linja mikä tahansa, edellyttää se yhtä lisäbussia. Ehkä olisi parempi laittaa se lisäbussi sitten vaikka linjalle 81, joka voisi jatkaa Herttoniemenrannasta Kulosaareen. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi Kulosaarta ympäri ajava Jouko-linja, väkeä tuolta etelä-Kulosaaresta tuskin tulisi niin paljoa etteikö tuollainen "pakulinja" riittäisi.
Tai jos h11 kiertäisi kuvassa näkyvää reittiä niin selvittäisiin lisäbussitta johtuen aikataulun väljyydestä. Tämä ei kuitenkaan koravaisi pakulinjaa koska ei kulje 16:n reittiä Kulosaaren Kluuvin kautta tai Herttoniemeenkään, mutta olisi periaatteessa ilmainen parannus alueen bussiliikenteelle, ja korvaisihan se 16:n Merihaka-Kulosaari-välin.
 

Liitetiedostot

  • 11.jpg
    11.jpg
    37.1 KB · Lukukerrat: 140
Oli se Etelä-Kulosaaren kautta ajava linja mikä tahansa, edellyttää se yhtä lisäbussia. Ehkä olisi parempi laittaa se lisäbussi sitten vaikka linjalle 81, joka voisi jatkaa Herttoniemenrannasta Kulosaareen. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi Kulosaarta ympäri ajava Jouko-linja, väkeä tuolta etelä-Kulosaaresta tuskin tulisi niin paljoa etteikö tuollainen "pakulinja" riittäisi.

Jos 56 lähtisi Herttoniemestä ja kulkisi Kulosaaren kautta Kalasatamaan ja siitä nykyreitilleen, tarjoaisi tämä samalla uusia yhteyksiä Herttoniemeläisille, vaikkapa suoran yhteyden Kumpulaan. Jos viikonloppunloppuna riittäisi Jouko-linja Kulosaaren eteläosia palvelemaan, niin tässä voisi olla yksi ratkaisu asiaan.
 
Hui hitto, mitähän linjan h59 lukemattomat ja kiireiset työmatkalaiset sanoisivat tuollaisesta lenkistä? On parempi, että painellaan "pikabussina" Itäväylää vaan, tätä mieltä olen ko. bussilinjan kuljettajana aika vahvasti.
Voipi hyvinkin olla noin. Ihan noin mielenkiinnosta kun en ole törmännyt sen matkustajamäärien jakaumaan, miltä se sieltä ratin takaa näyttää? Mun käsitys on että kuorma on verrattaen keveä Pasilaan saakka ja siitä eteenpäin ajetaan täysiä busseja, mutta onko se noin?
 
Delhistä malli Espoolle

HS:n etusivun juttu tänään sunnuntaina on Delhin metro. Sisäsivulla varsinaisesta artkikkelista selviää syy sille, miksi Helsingin ja Suomen suurimman sanomalehden tärkein artikkeli on Delhin metro: Delhi sopii malliksi Espoolle.

Toimittaja on haastatellut metron PR-päällikköä ja matkustanut mahdollisesti rikollisen pojan isän kanssa metrolla. (Poika on poliisiasemalla pidätettynä, joka viittaa siihen, että ainakin poikaa epäillään rikoksesta.) Tomittaja kirjoittaa metrosta ylistävään sävyyn, vaikka tulee kertoneeksi yksityiskohtia, jotka osoittavat metron ilmeisen epäonnistuneeksi ratkaisuksi.

Miten Delhi ja sen metro voisivat olla esimerkki Espoolle?

Delhissä on 14 miljoonaa asukasta ja asukastiheys noin 9000 hlö/km^2. Jätetään Espoo, puhutaan pääkaupunkiseudusta. Asukasluku 1,2 miljoonaa kun lasketaan yli 10 kuntaa. Väestötiheydestä on vaikea puhuakaan, mutta otetaan HS:n toimittajan näkökulmasta myönteisesti: Helsingin kaupungin väestötiheys ennen Östersundomin liitosta oli 3000 hlö/m^2. Espoon väestötiheys on 820 hlö/km^2, mutta toki Länsiväylän käytävä yltänee noin 1500 henkilöön, ainakin parhaimmillaan.

Delhin metrojunat ovat 3,2 tai 2,9 metriä leveitä, ja käytössä on vastaavassa järjestyksessä kaksi raideleveyttä, 1676 ja 1435 mm. Vaunut ovat 22 metriä pitkiä, asemat on tehty 8 vaunun mittaisiksi (n. 180 m). Vaunuissa on istuimia vain pitkittäin seinien vierellä. Istumapaikkoja on 50 per vaunu, seisomapaikkoja ilmoitetaan olevan 292–330 vaunun leveydestä riippuen.

Turvallisuus on suuri ongelma, vaikka vain pieni osa radasta on tunnelissa. Naisille on varattu junien ensimmäinen vaunu, ja siellä saa HS:n artikkelin mukaan aina istumapaikan. Matkustajat ja matkatavarat tarkastetaan kuin lentokentillä.

HS kertoo, että Delhissä on nyt noin 140 asemaa ja tulevaisuudessa 420 asemaa eli 33.000 asukasta per asema. Siis silloin kaikki delhiläiset voisivat asua 1,1 km:n etäisyydellä metroasemasta.

Mistä siis Espoo voisi ottaa esimerkkiä? Kasvattamalla väestötiheyden 10-kertaiseksi? Ei taida olla ihan Espoon imagon mukaista. Pidentämällä nykyiset 6-vaunuiset juna 8-vaunuisiksi ja vähentäen istumapaikat vain seinille? Espoon vuoksi on juuri päätetty lyhetää eikä pidentää junia, ja silti lasketaan, että kaikille pitää riittää istumapaikka. Ryhdyttäisiin valmvomaan turvallisuutta lentokenttien tapaan? Espoon matkustajamäärillä se ehkä onnistuisi. Ei tehdä tunneleita vaan ilmarataa? Espoossahan haluttiin ehdottomasti tunneliin. Naisille oma vaunu? Ehkä matkustusväljyyden kannalta mieluummin miehille oma vaunu.

Ei oikein mikään käy esimerkiksi, joten mistä otsikko? Tekstistä voi ymmärtää, että toimittaja uskoo Delhin metron edenneen nopeasti, kun metroa on rakennettu japanilaisella rahalla. Espoo sen sijaan on sössinyt vuosikymmeniä. Muuten hyvä, mutta pieleen menee tämäkin. Urbanrail.netin etusivulla kerrotaan, että Delhin metron suunnittelu on alkanut jo 1950-luvulla. Delhin metron PR-mies ei tätä varmaan välittänyt kertoa ja poliisilaitokselta poikaansa hakeva isä ei tätä tiennyt. Taustoitus ei näytä kuuluvan HS:n toimittajien velvollisuuksiin.

Mutta metro on hyvä ja Espoossakin pitää ottaa esimerkkiä 60 kertaa suuremmasta kaupungista. Kiitos taas kansan valistamisesta!

Antero
 
Takaisin
Ylös