Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vastaus koskien Tapiolaa: Helsingistä. Ja mitä merkitsee metro? Sitä, että yhteydet Helsingin ja Tapiolan välillä paranevat.Mielenkiintoinen kysymys on sekin, että mistä oikeastaan on Tapiolaan paremmat joukkoliikenneyhteydet kuin muihin ostoskeskittymiin, lähinnä tässä tapauksessa Selloon, Omppuun ja Kamppiin?
Sen sijaan Isoon Omenaan on hyvät joukkoliikenneyhteydet monesta paikasta, koska monen paikan Espoon bussit menevät siitä ohi. Koska Omppu on sijoitettu kaupan alan sijoitusperiaatteiden mukaisesti pääteiden risteykseen (joskin risteävä päätie on vähän vaatimaton). Tapiola ei, vaan se on keskellä asutusta, 1950-lukulaisen kaupan sijoittumisperiaatteen mukaan.
Jos Tapiola oli ränsistymässä, kuten Petteri tuttaviensa lausuntoihin vedoten vakuutti, kyse on tavanomaisesta ja tunnetusta ilmiöstä. Eli kaupunkikeskustojen taantumisesta, jonka voimana on autoistuminen. Jos tämä ilmiö on totta, se on tavallaan Tapiolalle vain eduksi. Sillä se osoittaa, että Tapiolasta oli onnistuttu oikeasti luomaan toimiva puutarhakaupunki. Nyt se ollaan tuhoamassa ja ilmeisen peruuttamattomasti. Tekemällä Tapiolasta tylsä Itäkeskuksen peilikuva, jolle ei riitä lähiympäristö, vaan jonka pitää houkutella asiakkaat ja liikenne mahdollisimman laajalta alueelta.
Mikä tässä on metron rooli? Minun mielestäni ei mikään. Tai jos jotain on, niin Tapiolalle vahingoksi. 10 minuutin päässä on lyömätön kilpailija, Helsingin keskusta, joka tarjoaa kaikkea enemmän ja parempana. Sekö on Tapiolan etu? Sen sijaan se, että autoilijan asiointi Tapiolassa tehdään nykyistä helpommaksi, on tietenkin Tapiolan kilpailuetu Helsinkiin nähden. Koska autoilijan on helpompi asioida Tapiolassa kuin Helsingissä.
Antero