- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,492
Minusta tämä olisikin vallan reilua autoilijoita kohtaan, kun Pasilanväylä valmistuu. Itäväylän ja Länsiväylän sijaan moottoritietä Kivenlahdesta ja Matinkylästä keskustan laidan kautta Itä-Helsinkiin on sitten reittiä Kehä II-Turunväylä-Pasilanväylä-Lahdenväylä. Siitä voi sitten jatkaa joko Viikin liittymään, Kehä I:lle tai Porvoonväylää Rajakylän ja Kehä III:n liittymiin.Tämä taitaa olla provo, lähempänä totuutta lienee unelma ruuhkattomasta moottoritiestä. Itäväylän liikenne ei ole erityisen runsasta johtuen länsipäädyn tukkoisuudesta. Osa nykyisin metrolla menevistä menisi varmasti autolla, jos Kalasataman päästä pääsisi kätevästi keskustatunneliin ja edelleen eri puolille kaupunkia ilman harrasta jonottamista kaupungin katuverkkoon.
Jos Itäväylä kavennettaisiin ja hidastettaisiin bulevardiksi, nykyinen liikenne mahtuisi sinne ihan hyvin, ihan kuin se mahtuu Teollisuuskadulle ja Pohjoisrantaan. Mutta ei se olisi enää vapaa ja avoin moottoritie, saavutettu etu.
Ei tämän lisäksi enää ole mitään tarvetta Länsi- ja Itäväylille, kun jo nytkin ollaan tarpeellisuuden rajoilla. Kun Pasilaan saakka pääsee moottoritietä, ei lyhyt raitiovaunu- tai junamatka määränpäähän liene liikaa vaadittu ydinkeskustaan menijöiltä. Meillä ei ole edes ajokieltoaluetta saati tietulleja, joten pienestä ruuhkasta valittaminen lienee jo aikamoista nipottamista niiltä, jotka eivät suostu jättämään autoaan edes Pasilaan.