- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Itäväylän kanssa bulevardisointikysymys lienee vähän irrelevantti, kun rakennusmaalle ei ole menekkiä. Valmiit tontit ovat vuosikymmenet tyhjillään. Suuri osa Itäväylän välittömästä alueesta on vajaakäytössä tai sellaisessa toiminnassa, jota tehdään halvalla maalla, jolle ei oikein ole muuta menekkiä. Jopa Itäkeskuksen vieressä on uusia toimitiloja ja pysäköintilaitoksia tyhjillään, ollut jo ainakin sen ajan kun itse olen vieressä asunut. Metro liittyy Itäväylään kuten Kani kirjoitti: ei ole tehnyt sitä, mitä sen väitetään tekevän.
Olisikohan Itäväylän ongelmien ytimessä onneton jalankulkuympäristö. Onhan nimittäin niin, koska joukkoliikenne ei vie ovelle asti, toimiva jalankulku on välttämätön osa toimivaa joukkoliikennettä. Oikeasti tuonne itäväylän alueelle pääsee metrosta tasan kahdelta asemalta, ja kumpikin asema on metron ja Itäväylän liikennekäytävässä, joka halutaan pitää tyhjänä jalankulkijoista. Nämä tyhjät tontit siis eivät pääse oikein hyötymään metrosta. Ja ei noille paikkojen saavutettavuus autollakaan ole kovin hyvä, sillä Helsinki on onnistunut pitämään kiinni oikeaoppisesta kaavoittamisesta, eikä noille alueille pääse ensin kiertämättä kokoojakatujen kautta. Eli vaikka suuressa mitassa alueen saavutettavuus on hyvä, pienemmässä mitassa ei niinkään. Eli suunnittelu on tavallaan onnistunut juuri niin kuin on ajateltu: Itäväylä on pelkkä liikenneyhteys vailla muita funktioita, eikä näin ollen sen ympärille ei pääse muodostumaan kaupunkiakaan.
Pieni ajatusleikki: entäpäs jos Itäväylä olisi tosiaan bulevardi ja metro sen alle naftisti laskettu pariisilaiseen tapaan ja asemia kahden sijasta vaikka kolme, kaikilta suora pääsy bulevardin leveille jalkakäytäville. Luulisinpa, että liike-elämää alkaisi kertyä tällaisen yhteyden varteen ihan eri tavalla. Tämän hetken hankalin tilanne on se, että nykyiset asemat ovat tasan tarkkaan liittymäalueiden kohdalla, jotka eristävät juuri siihen suuntaan, missä olisi uudelle maankäytölle mahdollisuuksia. Vanhan Herttoniemen puolelle asemat yhdistyvät kyllä ihan kunnollisesti, mutta siellä taas suojelusyistä ei ole edellytyksiä maankäytön tehostamiseen. Jos alueen kehitys halutaan potkaista liikkeelle, niin noille liittymille on tehtävä jotain. Se jokin vain voi olla aika kallista, jos siihen liittyy kansien rakentamista, tunnelointia ja sen sellaista. Vaihtoehtonahan on antaa vain asian olla, ja muuttaa Hervannan teollisuusalue asuinalueeksi.