Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kuten myös Lauttasaaresta etenkin silloin, kun linja-auto seisoo keskustan katuverkon ruuhkassa. Tässä onkin yksi niistä syistä, miksi tunnelissa kulkevaa metroa pidettiin eilisessä esittelyssä pikaratikkavaihtoehtoja parempina mm. matka-aikojen suhteen: lyhyemmän matka-ajan lisäksi matka-aika on paremmin ennustettavissa.R.Silfverberg sanoi:Sitäpaitsi metro lyhentää matkoja Matinkylästä Rautatientorille ja sitä idempänä oleviin kohteisiin 5-10 minuuttia nykyisestä.
Tuo on ihan totta. Palaako pikavuorobussi-ralli Helsingin ja Turun välillä 1970-luvun loistoonsa? Tuleeko Lahnajärven kuppilasta taas kellokkaiden kohtauspaikka? Alkaako Pohjolan Liikenne ajaa erityisiä "Pendolino-busseja", anotaanko LM:ltä lupa ajaa niitä 120 km/h nopeudella, jotta kilpailu emokonsernin junien kanssa pääsee taas alkamaan?Kani sanoi:No toisaalta, Helsingin ja Turun välillähän rakennetaan parhaillaan erinomaisen kannattavaa moottoritietä, joten mistäs sitä kasvua enää saataisiinkaan kun kansalaisille on ajoissa tarjottu mukavin vaihtoehto, yksityisautoilu.
Laskelmiin ei ole otettu huomioon Kehä1:tä ja muita poikttaisväyliä pitkin kulkevien autojen määrän suhteellinen vähennys tilanteeseen että metroa ei rakenneta, koska metro nopeuttaa poikittaisliikennettä , ts tekee ylipäänsä mahdolliseksi käytä idästä ja pohjoisesta julkisilla töissä Etelä-Espoossa kohtuuajassa.Kani sanoi:Jotta ei totuus unohtuisi, niin metro myös hidastaa 36 000 eteläespoolaisen matkaa ja vähentää ainoita merkittävästi saastuttavia kulkuneuvoja, eli yksityisautoja korkeintaan 0,5%.
Seudun poikittaisliikenne on otettu huomioon.R.Silfverberg sanoi:Laskelmiin ei ole otettu huomioon Kehä1:tä ja muita poikttaisväyliä pitkin kulkevien autojen määrän suhteellinen vähennys tilanteeseen että metroa ei rakenneta, koska metro nopeuttaa poikittaisliikennettä , ts tekee ylipäänsä mahdolliseksi käytä idästä ja pohjoisesta julkisilla töissä Etelä-Espoossa kohtuuajassa.
Pääsin vihdoin tulostamaan ja lukemaan noita suttuisia kuvioita joissa ei ole kunnon selityksiä. Mutta kun niitä tutkii suurennuslasin kanssa niin huomaa mm ettäAntero Alku sanoi:Seudun poikittaisliikenne on otettu huomioon.
Raportin sivuilta 48-49 löytyy kuviot, joissa on eri vaihtoehtojen joukkoliikennematkojen määriä ja kulkumuoto-osuuksia. Erot seututasolla on merkityksettömiä, sillä ennustemenetelmän tarkkuus ei ole laskettujen erojen suuruinen.
Kyllä pistävät, ihan jo sen takia että EU pakottaa ne siihen. Nykyiset dieselmoottorit ovat jo yhtä puhtaita kuin parin vuoden takaiset maakaasumoottorit ja kehitys jatkuu eteenpäin koko ajan.R.Silfverberg sanoi:Bussien moottorivalmistajat, jotka kaikki ovat ulkomaisia, tuskin pistävät kovin paljon paukkuja sellaisen bussiin sopivan dieselmoottorin kehittämiseksi joka olisi yhtä saasteeton kuin maakaasumoottori
Höpöhöpö, bussit voivat noilla matkoilla voittaa liikennesääntöjen rikkomisella korkeintaan muutaman minuutin, yleensä eivät niinkään paljoa.R.Silfverberg sanoi:Jos bussit joutuisivat ajamaan tarkkaan nopeusrajoitusten ja liikennesääntöjen mukaan, jouduttaisiin bussivaihtoehtojen matka-aikoihin lisäämään 5-10 minuuttia, ja silloin metro on kaikissa vaihtoehdoissa nopein.
Dieselissä pienhiukkaset ovat se vaikeimmin ratkaistavissa oleva ongelma. Dieselmoottorit, vaikka ne uusina ovat hyvin puhtaita, niin vanhentuessaan, kun takana on satojatuhansia kilometrejä, ovat aikamoisia savuttajia. Miksi muuten maakaasubusseja rakennetaan jos ne eivät olisi puhtaampia?kuukanko sanoi:Kyllä pistävät, ihan jo sen takia että EU pakottaa ne siihen. Nykyiset dieselmoottorit ovat jo yhtä puhtaita kuin parin vuoden takaiset maakaasumoottorit ja kehitys jatkuu eteenpäin koko ajan.
On omakohtaisia havaintoja pitkistä bussilinjoista, ero matka-ajoissa varovaisen ja vähemmän varovaisen kuskin välillä voi olla 15 minuuttia. Ei tosin Länsiväylältä vaan pohjoisesta päin tullessa. Länsiväylä on tietysti poikkeus, koska se on moottoritie ja sillä on bussikaistat ja kaikki, mutta niin on muillakin sisääntuloväylillä.kuukanko sanoi:Höpöhöpö, bussit voivat noilla matkoilla voittaa liikennesääntöjen rikkomisella korkeintaan muutaman minuutin, yleensä eivät niinkään paljoa.
Maakaasubussit olivat tullessaan huomattavasti dieselbusseja puhtaampia. Diesel on kuitenkin kuronut eroa kiinni hyvää matkaa ja ei ole mahdotonta, että se jopa saavuttaisi maakaasun tällä vuosikymmenellä. Kaasubussien käyttöä toki puoltaa mm. mahdollisuus käyttää biokaasua, joka ei ole fossiilinen polttoaine, mutta Suomessa on todettu että se biokaasu mitä täällä saadaan kerättyä talteen kannattaa ennemmin polttaa voimaloissa.R.Silfverberg sanoi:Miksi muuten maakaasubusseja rakennetaan jos ne eivät olisi puhtaampia?
Erot kuitenkin syntyvät muustakin kuin siitä, noudatetaanko liikennesääntöjä vai ei.kuukanko sanoi:On omakohtaisia havaintoja pitkistä bussilinjoista, ero matka-ajoissa varovaisen ja vähemmän varovaisen kuskin välillä voi olla 15 minuuttia.
Vaihtoehtojen päästövertailulle on annettu liian vähän painoarvoa yva-raportin esittelyvaiheessa mediassa ja sen ympärillä käytävässä keskustelussa. Kuitenkin se puhuu omaa kieltään, tulokset on esitelty tosin vain yhdellä sivulla, 143, ja harva on tainnut jaksaa kahlata raporttia sinne asti.kuukanko sanoi:Bussiliikenteen kilpailutuksessahan otetaan bussien päästötaso huomioon ja vähempipäästöisellä busseilla voi voittaa halvemman tarjouksen. Metroasiassa voitaisiin antaa vastaavasti bussiliikenteen päästöpisteisiin suhteutettu lisäarvo metron vähäpäästöisyydelle.
YVAn matka-aikalaskelmissa ei käytetä ylinopeuksia. Itse tiedän päivittäisestä kokemuksesta, että Länsiväylää ajetaan 90 km/h. Minulla on myös seurantatilasto bussien todellisista ajoajoista. Jos VYAssa käytettäisiin todellisia ajoaikoja, se osoittaisi metron olevan täysin järjetön.R.Silfverberg sanoi:Jos bussit joutuisivat ajamaan tarkkaan nopeusrajoitusten ja liikennesääntöjen mukaan, jouduttaisiin bussivaihtoehtojen matka-aikoihin lisäämään 5-10 minuuttia, ja silloin metro on kaikissa vaihtoehdoissa nopein.
Ei tämä 3500 (joukkoliikennematkaa koko seudulla) ole millään tavalla merkittävä, kun puhutaan lähes miljoonasta matkasta. Ero on 0,0035 miljoonaa eli mitätön.R.Silfverberg sanoi:
- Metro lisää koko pk-seudun matkoja 3500 busseihin verrattuna. Jos ajatellaan suomalaisittain että on yksi mies ja yksi auto, niin ilman metroa teillämme pörräisi päivittäin 3500 autoa enemmän.
Onhan tämä vähän ristiriitaista, jos tuo 3500 suhteessa miljoonaan on tärkeä ja uskottava, mutta 10.000 päivittäisen automatkan lisääntyminen Länsiväylällä ei ole merkittävää.R.Silfverberg sanoi:En jaksa uskoa että henkilöautolla ajaminen lisääntyy metron vuoksi, ja jos ns rail-factor toteutuu, väheneminen voi olla suurempaa kuin tuo 3500/vrk.
Tässä kasvussa ei ole kyse rail factorista. Rail factorilla tarkoitetaan sitä, että saman joukkoliikenneyhteyden matkustajamäärä on raideliikenteenä suurempi kuin bussiliikenteenä.R.Silfverberg sanoi:Rail-factor on mm toteutunut jo viime vuonna rautatielähiliikenteessä YTV-alueella, matkustusmäärien kasvu oli 7%, kun muiden joukkoliikennemuotojen kehitys polki paikallaan.
YVAssa oli muutamia herkkyystarkasteluita. Nyt en voi tarkistaa, mitä ne olivat, enkä ulkoa muista.R.Silfverberg sanoi:Henkilöautoliikenteen kehitys on ennustettu laskelmissa sen mukaan että mikään olennainen ei muutu, ei bensan hinta tai päästörajoitukset. Ei myöskään ihmisten käytettävissä olevaan ostovoimaan eikä elintasoon ole uskallettu ennustaa taantumaa. Voi olla hyvinkin että iso omakotitalo, volvo kaksi muksua ja labradorinnoutaja jää useimpien haaveeksi.
Miksi ne bussit sitten ajavat niin usein ylinopeutta? Eikö aikataulu mahdollista rajoitusten noudattamista, vai ajaako ne siksi että kuski pääsee nopeammin tauolle?Antero Alku sanoi:YVAn matka-aikalaskelmissa ei käytetä ylinopeuksia. Itse tiedän päivittäisestä kokemuksesta, että Länsiväylää ajetaan 90 km/h. Minulla on myös seurantatilasto bussien todellisista ajoajoista
Ainoa vertailukelpoinen matka-aika on sellainen, että YVA-toimitsija on kyydissä ja mittaa sen itse, kuljettaja ajaa prikulleen sääntöjen mukaan, ja bussin on oltava normaaali arkiliikenteen vuorobussi joka pysähtyy kaikilla pysäkeillä. Mittauksia mieluiten useampi kerta, koska heittoja voi esiintyä olosuhteista riipppuen.Antero Alku sanoi:Tämä onkin sitten kiintoisa kysymys, millä tavoin vertaileminen on oikein. Emme tietenkään voi suunnitella asioita tehtäväksi lainvastaisesti. Mutta toisaalta selvitys ei kuvaa todellisuutta ja on siten väärä.