Re: Metro ei lisää joukkoliikennematkoja seudulla
R.Silfverberg sanoi:
Ymmärsinkö näin että tämä 10000 auton kasvu siis ei johdu joukkoliikenteen muutoksista vaan siitä että maankäyttö muuttuu., eli asukkaita tulee lisää ja työpaikkoja?
Kyllä ymmärsit oikein. Jos maankäyttö lisääntyy, autojen määrä lisääntyy, eikä metron rakentamisella asiaa voi muuttaa. Eli jälleen kerran on osoitettu, että Helsingin esittämä peruste metron "tarpeellisuudelle" ei toteudu. Metro ei vähennä Länsiväylän autoliikenteen määrää.
R.Silfverberg sanoi:
Miksi ei saa kirjoittaa? Jos metro vaikuttaa helpottavasti kehä1:n ja Länsiväylän ruuhkiin, niin miksi sitä ei saa esittää?
Sen vuoksi, että YVAn liikenne-ennusteet eivät todista metron rakentamisen vähentävän seudun autoilua tai lisäävän joukkoliikenteen käyttöä. Joka niin väittää, valehtelee.
Kun YVAssa kirjoitetaan, että metro muka lisää noin miljoonaa joukkoliikennematkaa 3500:lla, se on yhtä pätevää kuin mitata 30 sentin muoviviivaimella jonkin esineen pituutta ja väittää, että pystyy mittaamaan pituuden sadasosamillimetrin tarkkuudella.
Ennustemenetelmä ei ole niin tarkka, että sillä voidaan ennustaa miljoonaa matkaan tuhansien matkojen tarkkuudella. Siksi ei saa valehdella, että asia olisi toisin. Ja koska kerran tarkkuus ei riitä osoittamaan mitään muutosta, on valehtelua väittää, että Länsiväylän tai Kehä 1:n automäärä metrosta muuttuisi. Molempien teiden automäärät muuttuvat päivittäin muista syistä varmasti enemmän.
R.Silfverberg sanoi:
7% lisäys koko pk-seudulla on täytynyt johtua suuremmilta osin raidekertoimesta. Missään muualla pk-seudulla kuin Koivukylän ja Keravan välillä ei lisätty junavuoroja eikä karsitu bussireittejä. Bussien matkustajamäärien kehitys polki paikallaan, mutta junien ei. Väestö lisääntyi mutta huomatttavasti alle 7% vauhdilla. Mitä muuta kuin raidekerrointa se sitten on?
Pääradan bussivuorot eivät aja samaa reittiä kuin junat pääradalla. Junilla ei ole samat pysäkit ja sama nopeusrajoitus kuin busseilla. Eikä ylipäätään ollut kysymys siitä, että bussit vaihdettiin juniksi, ja siitä olisi tullut 7 %:n kasvu siellä, missä näin olisi tehty.
Kuten jo edellisellä kerralla kirjoitin, raidekertoimella tarkoitetaan sitä, että mikään muu matkustamiseen vaikuttava tekijä kuin väline ei muutu, mutta matkustajamäärä muuttuu. PK-seudulla on tapahtunut paljon muuta, mutta ei tätä muutosta bussilinjojen muuttamiseksi raideliikenteeksi. Siksi kyse ei ole raidekertoimseta, vaan niiden muiden olosuhdemuutosten vaikutuksista.
PK-seudulla ei ylipäätään ole tehty kovin monia sellaisia muutoksia, joissa raidekerroin voisi tulla näkyviin. Länsimetron rakentaminen olisi sellainen muutos, koska metroasemien ja Helsingin välillä mikään muu ei muuttuisi kuin bussi metrojunaksi. Ennuste ei kuitenkaan tuota mitään erityistä muutosta, koska ennustemenetelmässä ei ole sellaista asiaa kuin raidekerroin. Ennuste laskee matkustajamääriä yksinomaan matka-ajan perusteella. Raidekerrointa on yritetty soveltaa YTV:n ennusteisiin, mutta se ei ole onnistunut.
Antero