- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Re: Metro ei lisää joukkoliikennematkoja seudulla
3500 autoa liikkuu kuitenkin seudulla vähemmän metron ykkösvaiheen ansiosta. Ja jokainen ymmärtää että Länsimetro ei vaikuta mitenkään Vantaan ja Helsingin välisten matkojen kehitykseen, vaan vähennys kohdistuu nimenomaan Espoon ja sen itäisten rajanaapureiden väliseen liikenteeseen ja Espoon sisäiseen liikenteeseen, eli pahimmin ruuhkautuneisiin pääväyliin länsiväylään ja kehäykköseen.
Joten jos tässä ei ole Rail-factorista kyse, niin mistä siinä tapauksessa?
t. Rainer
Kartoissa s 50-51 saa kyllä sen käsityksen että metro vähentää henkilöautomatkoja Espoon ja Helsingin välillä, sekä Länsiväylällä että Kehä1:llä (vihreät viivat), joka on odotettuakin . Lisäystä on vain Matinkylän länsipuolella (punaiset viivat). Sekö se 10000 auton lisäys on? Karttojen luvuista ei saa selvää, koska kartat ovat niin pirun suttuiset :evil: . Sitten kun metro on valmis Kivenlahteen asti niin Matinkylän länsipuolikin muuttuu vihreäksi.Antero Alku sanoi:Onhan tämä vähän ristiriitaista, jos tuo 3500 suhteessa miljoonaan on tärkeä ja uskottava, mutta 10.000 päivittäisen automatkan lisääntyminen Länsiväylällä ei ole merkittävää.
3500 autoa liikkuu kuitenkin seudulla vähemmän metron ykkösvaiheen ansiosta. Ja jokainen ymmärtää että Länsimetro ei vaikuta mitenkään Vantaan ja Helsingin välisten matkojen kehitykseen, vaan vähennys kohdistuu nimenomaan Espoon ja sen itäisten rajanaapureiden väliseen liikenteeseen ja Espoon sisäiseen liikenteeseen, eli pahimmin ruuhkautuneisiin pääväyliin länsiväylään ja kehäykköseen.
Oletko varma? Kun ei ole VR:n ratakohtaisia tilastoja, on mahdotonta arvioida missä rautatielähiliikenne on kasvanut ne 7%. Ainoa muutos liikenneoloissa jonka tiedän on, että Keravan kaupunkirata, joka valmistui Elokuussa 2004 lisäsi hieman junavuorojen määrää pääradalla, edellisvuoteen verrattuna, mutta ei kovin paljon. Osa suorista busseista Korson ja Koivukylän seuduilta muuttuivat liityntälinjoiksi, mutta ei läheskään kaikki. Myös liityntäpysäköinnille varattiin entistä enemmän tilaa Korsossa ja Koivukylässä. Mutta pääradan Keravan K-junat eivät yksin selitä koko YTV-alueen 7% kasvua junamatkustajien määrissä. Ei edes väestönkasvu tai työpaikkojen lisääntyminen pk-seudulla ole ollut niin suurta. Kun ottaa huomioon että kumipyörillä kulkevan joukkoliikenteen matkustajamäärien kehitys on polkenut paikallaan, niin rautatielähiliikenne on selvästi ottanut ne matkustajat bussi- ja henkilöautoliikenteeltä.Antero Alku sanoi:Tässä kasvussa ei ole kyse rail factorista. Rail factorilla tarkoitetaan sitä, että saman joukkoliikenneyhteyden matkustajamäärä on raideliikenteenä suurempi kuin bussiliikenteenä.
Joten jos tässä ei ole Rail-factorista kyse, niin mistä siinä tapauksessa?
t. Rainer