Maanmyyntitulot sieltä näyttäisivät jäävän kymmeniä miljoonia alemmaksi kuin kaupungin rakennuskulut alueella, joten Helsinki joutuu miettimään ratkaisuja asialle.
Kun vuonna 2006 päätettiin Espon metrosta, Helsingissä lautakunnille ja valtuustolle vakuutettiin, ettei länsimetro maksa Helsingille mitään. Sillä Koivusaaren rakentaminen tuottaa kaupungille enemmän rahaa kuin Helsingin osuus länsimetrosta.
Hesari ei tätä asiaa muista, vaikka luulen, että löytyy kyllä kirjoitettuna HS:n omista artikkeleista. Mutta eivät sitä muista ketkään muutkaan. Eivätkä sitä, että 2006 metron piti maksaa 452 M€. Laskutavasta riippuen
Espoon metro maksaa nyt 800–1000 M€, kun mukana ovat katurakenteet, varikko ja automaatti, joita ei ole sisällytetty julkisuudessa ilmoitettuun metron budjettiin. Mutta mikään ei anna aihetta pohtia sitä, mikä järki koko touhussa on. Tai edes sitä, onko oikein, että tällaisia hankkeita pannaan liikkeelle joko valehtelulla, välinpitämättömyydellä, ammattitaidottomuudella tai huolimattomuudella. Toisin sanoen, näin jatkukoon vastakin.
Tässä yhteydessä lienee hyvä muistuttaa siitäkin, että Espoossa metroa selitetään rahoitettavan rakennusoikeuksien myynnillä samaan tapaan kuin väitettiin rahoitettavan Helsingin puolella. Mutta kun metron rakentaminen saatiin käyntiin, samoilla rakennusoikeuksilla sanotaan rahoitettavan nyt mm. Kehä 1:n tunnelointia ja betonikansia Keilaniemessä. Olen kuullut, että espoolaiset poliitikot katsovat tätä kaikkea läpi sormien siksi, etteivät enää jaksa. Siis eivät välitä tehdä sitä työtä, mihin ovat vaaleissa pyrkineet.
Antero