Ja koska autoliikennettä ei haluta rajoittaa, annetaan pintajoukkoliikenteen kärsiä ja maksetaan tästä valtavat lunnaat upottamalla rahaa metrotunneliin. Tämä sopii mainiosti poliittiselle ja taloudelliselle eliitille, ainoastaan joukkoliikenne kärsii.
On jo aiemmin todettu, että bussiliikenne on hidastunut Kampin remontissa, kun autoilun edellytyksiä suorastaan parannettiin. Harvakseltaan kulkeva ratikka ei ole syy ruuhkiin, vaan henkilöautot.
Kasvava kaupunki tarvitsee monipuolisen liikennejärjestelmän ja nykyaikainen kaupunki tarvitsee myös autoilua, jonka edellytykset kaupungin kasvaessa huononevat muutenkin.
Pelkkien henkilöautojen demonisoiminen ja syyttäminen ruuhkista ei minusta ole hyvä lähtökohta. Kyllä bussit ja ratikatkin aiheuttavat ruuhkaa eikä autoliikenteen poistaminen ole järin realistista.
Aiemmin on myös todettu, että ennusteen mukaan joukkoliikenteen markkinaosuus laskee vuoteen 2035 asti. Ei ole tällä politiikalla mikään ihme.
Uskoisin tuon ennusteen olevan mukavasti pielessä, yhä kasvavalla osalla seudun nuorista ei nimittäin ole autoa ja ajokorttia. Yhdessä ikärakenteen muutosten ja matka-ajan huvikäytön (metrossa ja kaupunkiratajunassa on mukava räplätä elektroniikkaa) kanssa tuo vaikuttaa oikein positiiivisesti joukkoliikenteen suosioon. Toki asukasmäärän kasvu, kaupunkirakenteen tiivistyminen ja samalla autoliikenteen raju ruuhkautuminen edesauttaa vielä positiiivista kehitystä. Monet moottoriväylät ja pääkadut ovat nyt ruuhkassa maksimikapasiteetissa ja merkittävät lisäykset läpäisykykyyn ovat hyvin kalliita.
Minusta myös nyt todella näyttää, että valittu linja, jossa panostetaan pitkäjäntisesti metroon ja kaupunkirataverkkoon kantamassa hedelmää. Länsimetron valmistuttua länteenkin on vihdoin paremmat yhteydet, joten tuokin heikko joukkoliikennesuuhta kehittyy, toki vasta Kivenlahden jatkeen valmistuttua saadaan metroinvestoinnista täysi hyöty.