Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
No ihmettelen kyllä, mitä sinulle täytyy todistuksena esittää, että se on sinun mielestäsi todistettu. Jos pitää todistaa, että tunneli voi kulkea kävelykadulla, niin sitä en todellakaan voi todistaa. Enkä muitakaan absurdeja vaatimuksia, joita ei esitä kukaan, joka ymmärtää tekniikan perusasiat.Minusta kun Antero on nyt avannut tämän väitteen takana olevaa argumentaatiotaan, ei tätä ole kuitenkaan tullut todistettua. Antero on todistellut, kuinka raitiotiellä voidaan saavuttaa lähellä teoreettista maksimilinjanopeutta oleva linjanopeus. Jotta pintaliikenne olisi yhtä nopeaa kuin eristetty liikenne, edellyttäisi se kuitenkin myös, että pintaliikenteessä huippunopeus olisi sama. Kävelykeskustoissa se ei kuitenkaan sitä voi olla. Mannerheimintien tyylisillä leveillä pääkaduilla saattaisikin olla, ainakin lähelle sama.
Minä ymmärrän edellä kirjoittamasi siten, että sinun mielestäsi en ole todistanut täysin liikenne-etuuksin toimivan pintaliikenteen toimivan käytännössä sillä linjanopeudella, mikä sille on laskettavissa siten, että lasketaan esteetön kulku pysäkkien välille. Ja perustelet tämän nyt sillä, että koska kävelyalueilla huippunopeus on alhaisempi kuin kävelyalueiden ulkopuolella, kuten tunnelissa, niin väittämäni ei pidä paikkaansa enkä ole voinut sitä todistaa. Olet tässä asiassa yksinkertaisesti väärässä, koska vertaat asioita, joita ei voi verrata.
Tunneli kun nyt ei voi palvella kävelyaluetta, niin ei edes voi verrata kävelyaluetta ja tunnelia. Ihan sama asia kuin tuomita vesibussi huonommaksi kuin katubussi siksi, että vesibussi ei saavuta katubussin huippunopeutta. Ja jos joku ei tätä asiaa oivalla, niin kysehän on siitä, että katubussi ei kulje vedessä ollenkaan, eikä vesibussi kadulla, joten ei niiden nopeuksien asettaminen paremmuusjärjestykseen ole millään tavalla mielekästä.
Late kysyi käytännön esimerkkejä. Ei jotain teoreettista laskelmaa jonkun mielestä tyypillisillä luvuilla. Eivät maailman tunnelijärjestelmätkään aja samoilla kiihtyvyyksillä, nopeuksilla ja pysäkkiajoilla. Esimerkiksi Budapestin HEV tai Berliinin S-Bahn ovat melkoisen verkkaista menoa. Samoin vanhat metrot, kuten Pariisin tai Madridin metrot.Nuo on aika tyypillisiä lukuja, kun ollaan eristetyssä liikenteessä tuolla nopeusalueella. Toki eristetyssä liikenteessä on kuitenkin vähän korkeampi huippunopeus kuin 40 km/h, vaikka pysäkkiväli olisikin aika lyhyt.
Esitin siis todellisia esimerkkejä. Todellisissa tilanteissa käytetään todellisia pysäkkiaikoja sen mukaan, paljonko pysäkeillä on käyttäjiä. Käytetään sellaisia kiihtyvyyksiä ja hidastuvuuksia, kuin on matkustusmukavuuden vuoksi päätetty käyttää. Ja ajetaan sellaisia huippunopeuksia, joiden on katsottu olevan sopiva kompromissi talouden sekä myös matkustusmukavuuden kannalta. Nämä kaikki asiat päätetään yhtä lailla tunneli- kuin pintaliikenteessäkin. Ja siellä, missä ratikat ajavat sekä pinnalla että metroina tunneleissa, eivät nämä arvot muutu tunnelin suulla.
Olen käynyt paikan päällä ja mitannut asiat itse, ettei tarvitse arvata. Tai käyttää numeroita, joiden todenperäisyydestä ei voi olla varma. Tee sinä samoin, jos esität käytännön esimerkkejä. Jos tai kun esität teoreettisia laskelmia itse valitseminesi lähtöarvoin, älä väitä niitä käytännön arvoiksi, kun ne kerran eivät sitä ole.
Antero