Et ymmärtänyt kysymystäni. Se oli hypoteettinen esimerkki, jonka kautta hain varmistusta väitteellesi "Pintaliikenne liikenne-etuuksin on yhtä nopeata kuin tunneli- tai ilmarataliikenne samalla pysäkkivälillä." Selvästikään et pysty osoittamaan väitettäsi todeksi, joten joudut viemään keskustelun muihin asioihin.
Stockmann–Ritarihuone on Reittioppaan mukaan 800 metriä. Aleksanterinaktu on raitiokävelykatu, jossa on tällä välillä 3 pysäkkiväliä, keskimäärin pysäkkiväli on 260 metriä. Onko 260 m. ja 800 m. sama pysäkkiväli? Ei ole, mutta ehkä autopuolue voi äänestää, että on.
Kirjoitin jo aikaisemmin, mutta toistan sitten taas: tunneliliikenteellä ei voi palvella raitiokävelykatua. Siksi tunneliliikenne ja raitiotie kävelykadulla eivät ole toistensa vaihtoehtoja, joita on mielekästä verrata keskenään. Toistan asiaan havainnolistaneen vertauksenikin: vesibussi ei voi kulkea kadulla eikä katubussi vesireitillä, joten niidenkään ominaisuuksia ei ole mielekästä vertailla keskenään. Ei oikeasti eikä hypoteettisesti. Siksi toiseksi, etkö sinäkin ole penännyt
käytännön esimerkkejä ja todistuksia. Pakenetko hypoteettisyyteen siksi, että ei tarvitse myöntää asioiden olevan käytännössä toisin kuin haluaisi?
Mutta ymmärrät kyllä itsekin. Jos kaupungissa halutaan järjestää mahdollisuus siirtyä nopeasti kilometrin matka, sitä ei suunnitella kapealle kauppakadulle. Siihen suunnitellaan pääkatu, kuten Mannerheimintie Helsingissä. Liikenneinsinööreille opetetaan peruskurssilla katuverkon hierarkia. Siten he oppivat ja ymmärtävät, että he eivät suunnittele nopeita siirtymiä varten asuntokatuja vaan pääkatuja. Pääkadulla voi olla raitiotie tai sen alla voi olla tunneli. Kun tunneliasema ja pysäkki ovat samassa kohdassa ja samalla etäisyydellä, sekä kadunpinnalla että tunnelissa voidaan ajaa esteettömästi pysäkiltä toiselle ja samalla nopeudella, jos niin halutaan.
Linkkaapa yksikin viesti, jossa väitetään, että ainoa keino tehdä toimivaa joukkoliikennettä kaupunkiolosuhteissa olisi tunneliliikenne. Jos et linkkaa, voimme todeta, että väitteesi ei pidä paikkaansa.
Heh heh. Tiedät itse miten monta viestiä pelkästään Petteri on kirjoittanut selittääkseen tunneliliikenteen välttämättömyyttä. Itse totesit juuri toiselle kirjoittajalle, ettet viitsi moderoida tätä ketjua, kun viestejä on niin paljon. Joten en lankea miinaasi.
Kuten aiemmin sanoin, viestejä löytyy esim. ketjusta
Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen. Siinä sinulle vaatimasi linkki, ole hyvä ja lue! Viestejä on nyt 481, osa tunneleiden puolesta, osa vastaan.
Tuorein tapaus taitaa olla Petterin väittämä, että Helsingissä ja muualla eurooppalaisissa kaupungeissa ei ole tilaa raitioteille, minkä vuoksi pitää tehdä tunneleita. Ketju on
Helsinkin raitioliikenteen laajuus. Siinä jo toinen linkki.
Eiköhän tämä jo ala riittää saivartelusta ja muiden lukijoiden kiusaamisesta sillä. Siksi toiseksi, olet mitä mieltä tästä asiasta hyvänsä, lukijoilla on oma mielipiteensä käydystä keskustselusta. Me kumpikaan emme voi sitä muuttaa. Mutta saivartelun ja viisastelun jatkaminen vaikuttaa siihen, mitä meistä ajatellaan.
Antero