HS:n mukaan nyt on varmistunut että Länsimetron liikennöinti päästään aloittamaan AIKAISINTAAN Elokuussa 2016.
Vuonna 2016 uusin 100-sarja juna on 32- ja vanhin 36-vuotias. Junat peruskorjattiin vuosina 2004–2009. Peruskorjauksen tarkoitus oli, että junilla on sen jälkeen 15 vuotta käyttöaikaa. Toisin sanoen tavoite-elinikä on 40 vuotta. Automaattiajon kustannusta junaa kohden ei liene kerrottu julkisuuteen missään. Ja rehellisesti sanoen, ei sitä taida tietääkään vielä kukaan. Ainoa julkinen arvio taitaa olla ranskalaisen konsultin lausuma noin vuosi sitten MTV3:n uutisissa. Muistelen, että hän arveli kustannukseksi noin 0,3 M€/juna.
HKL tilasi CAF:ilta uusia 4-vaunuisia junia 130 M€:n kaupalla 20 kappaletta. Vaunua kohden hinta on siten 1,625 M€. Jos niiden ajatellaan kestävän 35 vuotta, siitä tulee 46.000 €/vuosi. Jos 100-sarjan junien automatisointi tehdään hintaan 0,3 M€/vaunupari ja oletetaan optimistisesti, että joka junalla ajettaisiin automaattina 5 vuotta, niin siitä tulee 30.000 €/vaunu/vuosi. Eli onkohan tässä touhussa mitään järkeä nyt, kun koko ruljanssi on vuosikausia myöhässä? Eikä vielä edes ole varma, että 100-sarjasta tulee toimiva kuljettajaton juna. Ja 200-sarjan kanssa tilanne on täysin avoin.
Entäpä jos päädytäänkin siihen, että vanhoja junia ei muuteta ollenkaan miksikään. Kun ei se oikein näytä onnistuvan, eikä kannattavan. Vanhat junat toimivat nyt uudistetuilla ratalaitteilla, eikä nykyradalla ole mitään tarvetta muuttaa liikennöintikäytäntöä. Mutta 6-vaunuisin junin ei Espooseen voi mennä. Sen sijaan uudet CAF-junat toimivat ainakin oletettavasti myös Espoossa. Mutta liian lyhyinä soveltuvat huonosti nykyradan liikenteeseen.
Eli tässä tulevaisuuden kuva:
Espoon metro ajaa 4-vaunuisilla kuljettajattomilla junilla Ruoholahteen tai Kamppiin. Kumpaan nyt junamäärä hyvin riittää ja mihin kannattaa ja on mahdollista helpoiten järjestää vaihto. Kamppi olisi tietenkin palvelun kannalta fiksumpi, mutta liikenteen hoidon kannalta taitaa olla hankalampi.
Itärataa ajetaan vanhoilla junilla ja kuljettajilla, kunnes junat poistetaan. Sitten katsotaan, mitä hankitaan tilalle. Rehellinen laskelma osoittanee, ettei kuljettajattomuus kannata. Sillä toinen hankaluus, vanhojen asemien laituriovetkin voidaan jättää pois niin pitkäksi aikaa kun ajetaan kuljettajilla.
Antero
PS: Espoon metron automatisointia on perusteltu sillä, että on pakko kun sinne tulee laituriovet. Bogotássa on bussipysäkeillä laituriovet. Bussit eivät ole automaattibusseja, vaan niitä ajaa kuljettaja.