Kieltämättä asuntoilmoituksissa on syytä pitää pieni oikoluku päällä.
Samaa oikolukua täytyisi Espoon valtuuston osata pitää päällä myös siinä, mitä virkamiehet heille esittelevät.
Tänään käsitellään Espoon valtuustossa virkamiesten vastausta 13 valtuutetun kysymykseen metron kustannuksista.
Valtuuston esityslistan asia nro 12.
Vastauksen on valmistellut Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja, joka ei ole virkamies. Vastauksessa sanotaan mm. että metron myötä joukkoliikenteen käyttökustannukset alenevat ja saadaan maanmyynti-, vero- ja maankäyttömaksutuloja yhtä paljon kuin investoinnista tulee kustannuksia. Vastaustekstissä on edellä kerrottu, että Matinkylän metron lainanhoito maksaa 44,5 M€ vuodessa.
Espoon investintiohjelmassa vuosille 2015–2019 on laskettu, että bussiliikenteen kustannukset vähenevät 5 M€ vuodessa. Muusta pitäisi kerätä vielä 39,5 M€ joka vuosi.
Espoon väestönkasvu on vuosikymmeniä ollut 4000 asukasta vuodessa, pääasiassa syntyviä lapsia. Vauvat eivät tuo Espoolle tuloja, vaan kustannuksia. Mutta jokaisen uuden asukkaan pitäisi tuottaa Espoolle 9875 € joka vuosi. Miten?
Toisella tavalla voi laskea, että jos jokaiselle uudelle espoolaiselle rakennetaan joka vuosi 40 ke-m[SUP]2[/SUP] asuntoja, Espoon kaupungin pitäisi saada jokaisesta rakennetusta kerrosneliömetristä 247 €/ke-m[SUP]2[/SUP]. Siis nettona, eli sen jälkeen kun on maksettu kunnallistekniikka.
Vuonna 2007 Espoon yleiskaavaa varten laskettiin, että kunnallistekniikan kustannukset ovat aluetyypeittäin 22–84 €/ke-m[SUP]2[/SUP]. Omakotialueet ja metrolähiöt kuten Suomenoja ovat kalliimmassa päässä. Suomenoja kuuluu luokkaan 100–200 €/ke-m[SUP]2[/SUP] (karttakuva sivulla 9). Maanrakennuskustannukset ovat vuoden 2007 laskelmista nousseet noin 30 %.
Matinkylässä asunnot näyttävät maksavan noin 2700 €/m[SUP]2[/SUP]. Espoon siis pitäisi nostaa asuntojensa hintatasoa noin 20 % kustantaakseen metron. Mutta ei vielä sen käyttämistä. Junat ja asemathan eivät ole käytettävissä ilmaiseksi.
Mutta tähän astisten Espoon laskelmien mukaan (investointiohjelmassa) Matinkyän metron nettovaikutus Espoon taloudelle on 39 M€ lisämenot vuodessa. Että tuolla 10.000 €:n haarukassa hyvinkin ollaan laskettuna uusia asukkaita kohden. Pannanko Espoossa käyttöön lapsimaksu ja sisäänmuuttomaksu? Jos teet lapsen tai muutat Espooseen, maksat kaupungille 10.000 €.
Antero