HS: Laituriovien puute uhkaa länsimetron liikennöintiä
http://www.hs.fi/kaupunki/a1413261183538
Tässä jutussa ja tässä asiassa on nyt taas pantu kaikki päälaelleen. Ikään kuin Matinkylän metroa ei olisi mahdollista tehdä ilman automaattia ja laituriovia, ja ne molemmat ovat turvallisuuden edellytys. Tosiasiassa automaatti ja laituriovet ovat Matinkylän metron tekemisen ja turvallisuuden haitta.
Automaattiprojektista huolimatta metrojunat toimivat koko ajan, myös tunnelissa ja tunneliasemilla, kun ei ole laituriovia ja on kuljettajat.
Espoossakin ongelmat alkavat ja alkoivat siitä, että normaali ja luotettava metro piti vääntää automaatiksi, jossa matkustajat ovat ongelmatilanteessa oman onnensa nojassa ja jossa joka junaa ei voi enää ajaa asemalle liian lyhyiden asemien ja vuorovälien vuoksi.
Sen ikäisiä junia kuin 100-sarjan junat ovat ei kannata muuttaa enää yhtään miksikään. Vaikka yhden junan muutoksen hintaa ei ole kerrottu, niin sen voi arvata olevan täysin kohtuuton junien taloudelliseen jäljellä olevaan käyttöikään nähden. Hieman eri tilanne olisi ollut, jos muutos olisi tehty 10 vuotta sitten, kuten automaattipuuhastelijat kuvittelivat 15 vuotta sitten. Yhdeksän vuotta sitten heille kerroin, että homma ei onnistu. Nyt ollaan tässä.
Jos tätä asiaa katsoo ammattimaisesti, niin kuljettajatonta ajoa voi harkita sitten, kun 100-sarja korvataan uusilla junilla. Mutta silloinkin vain siinä tilanteessa, että myös 200-sarjan juniin on olemassa ratkaisu muuttaa ne kuljettajattomaan ajoon. Toisaalta nekin ovat sitten siinä iässä, että on vakava syy harkita, onko junien muuttamisessa mitään mieltä. Vai onko niiden ennenaikainen romuttaminen laskettava osaksi automatisoinnin turhia kustannuksia.
Oli sitten kuljettajattoman ajon ajankohta mikä hyvänsä, se asia ei poistu, että automaatti heikentää metron palvelua ja lisää kustannuksia. Se, että Helsingin kaupunki on muuta kuvitellut automaattia tilatessaan, ei ole Siemensin virhe eikä vika. Se varmaan ratkeaa vasta käräjillä, onko Siemens yliarvioinut mahdollisuudet vanhojen junien muutoksista. Mutta muutosta on halunnut Helsinki, joten Siemensin syyllistäminen siinä on perusteetonta ja tulee vain Helsingille itselleen kalliiksi. Siten Helsingin itsensä etu on myöntää omat mokansa. Minkä ei luulisi enää olevan kovin vaikeata, kun päähenkilöt ovat jo eläkkeellä.
Antero