Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ei, vaan voidaan jopa ajaa lyhyemmällä vuorovälillä ja suuremmalla linjanopeudella, kun automaatti ei ole haittaamassa. Pärjätään ehkä vähemmällä kalustotarpeellakin jos kiertoaika on tarpeeksi automaattia parempi.Ajetaanko nyt sitten pitemmällä vuorovälillä kun automaatti ei ole auttamassa?
No ehkä se ei nyt ihan mene noin, jos länsimetro avataan syksyllä 2016 niin aika paljon siinä tulee olemaan keskeneräistä automaatin lisäksi ja saattaa olla että junat joutuvat turvallisuussyistä köröttelemään 50 km/h.Ei, vaan voidaan jopa ajaa lyhyemmällä vuorovälillä ja suuremmalla linjanopeudella, kun automaatti ei ole haittaamassa. Pärjätään ehkä vähemmällä kalustotarpeellakin jos kiertoaika on tarpeeksi automaattia parempi.
Miten niin?
Siten, ettei ole tarvetta käyttää aikaa hitaaseen junan kohdistamiseen oville ja asemalla voidaan seistä vain sen aikaa kun ihmiset tulevat ja menevät. Aikataulusta voidaan tehdä tiukempi kuin automaatilla, ja ihminen pystyy sopeutumaan laitureiden tapahtumiin toisin kuin kone. Siten liikennöinnistä tulee luotettavaa, koska ihmisen ajolle voidaan asettaa aikamarginaali, jota käytetään tarvittaessa. Automaatti käyttää aikamarginaalinsa koko ajan ja häiriö johtaa aina myöhästymiseen ja kierron hidastumiseen. Kuljettaja-ajossa häiriöön voi käyttää aikamarginaalia, jolloin häiriö jää yhden junan ja parhaimmillaan yhden aseman kohdalle siksi aikaa, kunnes häiriön viivästys on saatu kurotuksi pois.
Onko sinulla jokin lähde ajatukselle siitä, että metroliikenne Espooseen aloitettaisiin keskeneräisellä radalla? Itse en näe mitään järkeä, että sellaiseen edes pyrittäisiin, koska en keksi mitään etua sellaiselle.No ehkä se ei nyt ihan mene noin, jos länsimetro avataan syksyllä 2016 niin aika paljon siinä tulee olemaan keskeneräistä automaatin lisäksi ja saattaa olla että junat joutuvat turvallisuussyistä köröttelemään 50 km/h.
Siis keskeneräistä on ainakin se että laituriovet puuttuvat ja monet muut seikat voivat vaatia varovaisuutta uudella radalla. jos automatisointi ei ole valmis vielä silloin nin kuljettajien ohjeistus tulee olemaan äärimmäisen tarkkaa ja se voi tarkoittaa alennetulla nopeudella ajamista, ja myös tähystämistä poikkeaimen havaitsemiseksi.Onko sinulla jokin lähde ajatukselle siitä, että metroliikenne Espooseen aloitettaisiin keskeneräisellä radalla? Itse en näe mitään järkeä, että sellaiseen edes pyrittäisiin, koska en keksi mitään etua sellaiselle.
Siis keskeneräistä on ainakin se että laituriovet puuttuvat ja monet muut seikat voivat vaatia varovaisuutta uudella radalla.
Varmaa tulee olemaan myös se että Tapiolassa ei ole syksyllä 2016 vielä bussiterminaalia vaan matkustajat joutuvat kulkemaan erilaisten rakennustyömaiden läpi päästääksen bussista metroon jne.
No se nähdään sitten, mutta sinä aikana kun niitä ovia asennellaan on käytännössä laituri työmaana, ellei lähdetä ajamaan vain yhtä raidetta pitkin?Eihän laituriovien puuttuminen keskeneräiseksi tee, sillä ne puuttuu nykyisiltäkin asemilta. Samoilla junilla näillä tullaan ajamaan, ja turvallisuus länsimetron radalla on huippuluokkaa vanhaan rataan verrattuna. Jos turvallisuudessa taas havaitaan puutteita, eli asioita, jotka ei täytä nykyvaatimuksia, ei siellä varmaan tulla ajamaan ollenkaan.
Jossain olen lukenut että matkustajia ohjeistettaisiin käyttämään Urheilupuiston ja Otaniemen asemia vaihtopaikkoina jos eivät halua Tapiolan työmaiden läpi rämpiä. No se ei koske meikäläistä, mutta sillon kun Espoon keskuksen rautatieasemaa ja kauppakeskusta sen yhteydessä remontointiin niin ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin rämpiä työmaan läpi päästääksen junaan. Tapiolalaiset toki ovat Espoon hienohelmoja nro 1 joten he voivat toki saada aikaan vaikka mitä vielä.Nyt sitten jännätään, tullaanko suoria busseja Helsinkiin jatkamaan toistaiseksi Espoon metronliikenteen aloitettuakin vai annetaanko bussikaistat henkilöautoliikenteen käyttöön, jotta Länsiväylälle mahtuisi kaikki ne, joita ei työmaa-aitojen kiertely mutavellissä kiinnosta.
Mistä tämä tieto on peräisin? Jos tämä pitää paikkansa, niin eihän länsimetro sitten ole valmis 2016. Liityntäbussiyhteyksien puuttuminen on sentään todellinen syy sille, ettei metroa voi ottaa käyttöön, koska metroon ei silloin pääse. Ja jos tämä pitää paikkansa, miksi media ei vouhota tästä kuten tarpeettoman automaatin välttämättömyydestä?Varmaa tulee olemaan myös se että Tapiolassa ei ole syksyllä 2016 vielä bussiterminaalia vaan matkustajat joutuvat kulkemaan erilaisten rakennustyömaiden läpi päästääksen bussista metroon jne.
Länsiväylä-lehdestä muistaakseni olen lukenut n kuukausi sitten. Siis jonkinlainen väliaikainen terminaali tulee mutta bussit jättävät matkustajat n 200 m päähän metrosta. Tämä siis ei johdu itse metrosta vaan siitä että puolet Tapiolan keskustasta puretaan ja rakennetaan uusiksi ja työt valmistuvat vasta n 2018 paikkeilla.Mistä tämä tieto on peräisin? Jos tämä pitää paikkansa, niin eihän länsimetro sitten ole valmis 2016. Liityntäbussiyhteyksien puuttuminen on sentään todellinen syy sille, ettei metroa voi ottaa käyttöön, koska metroon ei silloin pääse. Ja jos tämä pitää paikkansa, miksi media ei vouhota tästä kuten tarpeettoman automaatin välttämättömyydestä?
Mutta kuten kirjoitin, ei bussipysäkkien kaukaisuus tai tilapäisjärjestelyt ole ennen estäneet ainakaan lähijunapuolella. Ja millaiset ovat järjestelyt Kontulan metroasemalla remontin aikana?
En ole kannastani kovin varma, mutta tässä vaiheessa tuntuu kuitenkin siltä, että ainakin jollakin tasolla Espooseen pääsee metrolla syksyllä 2016, ainakin jollekin asemalle asti, ja automaatti unohdetaan.
Mitä vuoroväleihin tulee, niin nehän eivät ole oikeasti mikään ongelma. Espoo joskus halusi, että Tapiolaan asti ajetaan sitä tiheämpää vuoroväliä, mutta matkustajakysyntää sellaiselle ei ole, joten ihan hyvin voidaan "tilapäisesti" ajaa harvemmalla vuorovälillä Ruoholahdesta eteenpäin. Se, onko vuoroväli sitten 3/6 vai 4/8 min vai jotain muuta, jää nähtäväksi. 3 min ei kuljettajilla ole käsittääkseni mikään ongelma nytkään, jolloin uudella osuudella ajettaisiin 6 min välein.
Tuskin ne mitään estävät. Eihän tarkoituskaan ole ollut joukkoliikenteen laatutasoa nostaa. Jos köyhät ja kipeät joutuvat sen parisataa metriä väistelemään kuralätäköitä pyörätuoleillaan, niin mitä se ketään kiinnostaa? Kaikki kynnelle kykeneväthän menevät autolla joka tapauksessa.
Tarkoitat, että Matinkylän ja Tapiolan sijaan läntisiksi päättäreiksi Ruoholahti ja Matinkylä ? Ei ollenkaan turhempi ajatus.
Tapiolaan on suunniteltu sen verran massiivinen syöttöliikenne, että jos sinne ajetaan vain yhdellä Matinkylään asti menevällä lyhyellä metrolinjalla, ollaan (ainakin omalla mututuntumalla) vakavissa ongelmissa. Jos metroliikenne yltää vain Tapiolaan asti ja muun Etelä-Espoon joukkoliikenne hoidetaan edelleen suorilla bussilinjoilla homma on hallinnassa mutta ei muuten. Ellen aivan väärin muista, Espoossa on tähän saakka lähdetty siitä että Länsimetron liikenne aloitetaan yhtäaikaisesti koko radalla.